Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Pevné části motoru – kontrola, údržba

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Pevné části motoru – kontrola, údržba"— Transkript prezentace:

1 Pevné části motoru – kontrola, údržba
Střední odborná škola Otrokovice Pevné části motoru – kontrola, údržba Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Vladimír Cupák Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Charakteristika 1 DUM Název školy a adresa
Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ /2 Autor Ing. Vladimír Cupák Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Am-OPD/2-ST-1/2 Název DUM Pevné části motoru – kontrola, údržba Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-68-H/01 Obor vzdělávání Automechanik Vyučovací předmět Opravárenství a diagnostika Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 16 – 17 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem; náplň: pevné části motoru, opotřebení a kontrola válců a hlav, kliková skříň, sací a výfukové potrubí Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Pevné části motoru, válec, blok motoru, hlava válce, Datum

3 Pevné části motoru – kontrola, údržba
Náplň výuky Pevné části motoru Kontrola válců Opotřebení válců Hlavy válců Kliková skříň Sací a výfukové potrubí

4 Pevné části motoru Válce – materiál: převážně legovaná hliníková slitina nebo litinová vložka a žebrování z hliníkové slitiny Hlavy válců – materiál: legovaná hliníková slitina, výjimečně legovaná jemnozrnná šedá litina Kliková skříň – materiál: odlitek šedé litiny s lamerálním uhlíkem nebo z  hliníkové slitiny legované asi 10 % křemíku a malým množstvím manganu a hořčíku Sací potrubí – materiál: nejčastěji hliníková slitiny, nyní i plastické hmoty Výfukové potrubí – materiál: ocelotina nebo litina, nerezová ocel

5 Kontrola válců Kontrola: vydření a poškrábaní stěn válců
tepelné deformace stěn válců ovality válců těsnících pryžových kroužků a měděných vymezovacích kroužků rovinnosti příruby žebrování Údržba: pravidelná výměna motorového oleje a chladící kapaliny při delším odstavení vozidla vstříkneme do válce motorový olej Obr. 1: Blok motoru s vloženými válci

6 Opotřebení válců Závady a způsoby opravy
vydření, poškrábání a ovalita v mezích daných výrobcem (tabulka) – frézování, vybroušení a honování vydření, poškrábání a ovalita mimo meze dané výrobcem – výměna válce nebo bloku tepelná deformace stěn – výměna poškozené pryžové kroužky a měděné vymezovací kroužky – výměna nerovnost příruby – podle poškození – srovnání nebo výměna olámání žebrování – při větším rozsahu výměna Obr. 2: Vložený válec

7 Hlavy válců Kontrola: rovinnosti
technického stavu (popraskání, zkorodování) čistoty výfukového kanálku závitů svíčky vodítka a sedel ventilů Údržba: pravidelná výměna motorového oleje a chladící kapaliny svíčky dotahovat, ale nepřetahovat Závady a způsoby opravy: křivost – srovnání nebo výměna prasklá hlava válců – svaření nebo výměna karbonové usazeniny ve výfukovém kanálu – odstranění trhliny mezi sedly ventilů – zabroušení nebo výměna stržené závity svíčky – oprava vložkováním závitu přidřená vodítka ventilů – výměna

8 Kliková skříň Kontrola: závitových otvorů
technického stavu (popraskání, zkorodování) úniku provozních kapalin (olej, chladící kapalina) přírub (např. s hlavou válců) Údržba: pravidelná výměna motorového oleje a chladící kapaliny Závady a způsoby opravy: stržený závit v místě, kde lze použít větší šroub – zvětšení závitu stržený závit v místě, kde se nedá použít větší šroub – oprava vložkováním závitu prasklá kliková skříň – svaření nebo výměna unikající provozní kapaliny – přetěsnění nerovnost nebo netěsnost přírub – frézování, zbroušení

9 Sací a výfukové potrubí
Kontrola: čistoty potrubí přírub netěsností prasklin Údržba: pravidelná výměna filtru Závady a způsoby opravy: karbonové usazeniny ve výfukovém potrubí – vyčištění křivost přírub – frézování, zbroušení (srovnání) netěsnost – výměna těsnění praskliny – zavaření nebo výměna

10 Kontrolní otázky Popište pevné části motoru.
Co znamená vznik ovality válce? Proč musíme kontrolovat dotažení hlavy motoru?

11 Seznam obrázků: Obr. 1: vlastní Obr. 2: vlastní

12 Seznam použité literatury:
[1] POŠTA, J. a kolektiv, Opravárenství a diagnostika II, Informatorium Praha ISBN:

13 Děkuji za pozornost 


Stáhnout ppt "Pevné části motoru – kontrola, údržba"

Podobné prezentace


Reklamy Google