Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY_32_INOVACE_596 Téma: Němá barikáda – J. Drda. Autor: Mgr. Jarmila Krůtová Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.1072 Ročník:3., 4. Obor vzdělávání:Hotelnictví,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY_32_INOVACE_596 Téma: Němá barikáda – J. Drda. Autor: Mgr. Jarmila Krůtová Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.1072 Ročník:3., 4. Obor vzdělávání:Hotelnictví,"— Transkript prezentace:

1 VY_32_INOVACE_596 Téma: Němá barikáda – J. Drda

2 Autor: Mgr. Jarmila Krůtová Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Ročník:3., 4. Obor vzdělávání:Hotelnictví, Cestovní ruch, Obchodník Vzdělávací oblast:Český jazyk a literatura Tematická oblast:Rozbory textů k MZ - práce se čtečkou el. knih Vytvořeno dne:Únor 2014 Anotace:Práce s výchozím textem, příprava ke společné části státní maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury (ústní část), vypracování jednotlivých úloh spojených s textem, u každé se nachází její řešení VY_32_INOVACE_596

3 Výchozí text pro práci Žáci si společně najdou ve svých čtečkách elektronických knih zadaný text. VY_32_INOVACE_596

4 Výchozí text „Vyšší princip" říkali mu hned třetího dne, jakmile prožili pár čtvrthodinek jeho nadšených výkladů v hodinách latiny a řečtiny, a tento přídomek za krátký čas docela překryl jeho občanské jméno. „Vyšší princip... ehm... mravnosti, jejž si musíte osvojit, studenti, vám prostě nedovolí počínání tak směšně podlé, jako jest opisování od sousedů," pravil toho dne nad modrofialovými sešity latinských kompozic. … „Havelka... Moučka... Ryšánek - pojďte se mnou,“ ozval se ředitelův hlas, vysílený vzrušením. Kolega Vyšší princip, jehož zdvižený prst, připravený k diktandu, ustrnul při tomto překvapení v nepřirozené poloze, se důrazně ohradil: „Pane řediteli, chystáme se právě k latinské kompozici... a tu z vyššího principu... nepřítomnost právě těchto žáků... " Tři septimáni zmateně vstali, chrastíce učením. Rozhlíželi se po kamarádech, jako by hledali znamení svého příštího osudu, a všem stejně tanula na mysli ostrá vzpomínka na včerejší pošetilou debatu na plovárně. VY_32_INOVACE_596

5 Úkoly k výchozímu textu 1. Zařaď text k literárnímu druhu, lit. formě a lit. žánru. Vše na základě ukázky charakterizuj. 2. Na základě přečtené knihy zařaď úryvek do kontextu celého díla Němá barikáda. Z jaké povídky pochází text? 3. Převyprávěj děj této povídky. 4. Jaké jsou hlavní postavy povídky? Vyjmenuj je a poté na základě četby charakterizuj tyto postavy. 5. Jaké je téma a hlavní myšlenka této povídky? 6. Zařaď dílo Němá barikáda do literárně historického kontextu. 7. Jaký motiv spojuje všechny povídky v této knize? 8. Vyjmenuj povídky z celého díla Němá barikáda. VY_32_INOVACE_596

6 Řešení úkolů k výchozímu textu 1. Lit. druh: epika, lit. forma: próza, lit. žánr: povídky. 2. Ukázka pochází z povídky Vyšší princip, kdy gestapo přichází na gymnázium a odvádí 3 studenty k výslechu. Studenti (třída septima) právě píší maturitní práci. 3. Děj se odehrává na gymnázium, ve třídě septima, kde je třídním profesorem Vyšší princip (profesor řečtiny a latiny), který je takto mezi studenty přezdíván podle svého výroku, který často používal. V té době proběhne atentát na Heydricha a někteří studenti jsou udáni pro schvalování atentátu. Gestapo si přijde pro 3 studenty, kteří byli udáni a zastřelí je. Když se prostřednictvím rozhlasu tuto zprávu dozví učitelský sbor, je pověřen třídní profesor, aby oznámil událost ve třídě. Sám ale přizná, že zločin na tyranu schvaluje také. 4. Vyšší princip, Ryšánek, Moučka, Havelka, učitelský sbor 5. Téma: boj člověka o přežití v době 2. světové války, přátelství, mezilidské vztahy polovina 20. století, 2. světová válka 7. Motivem je barikáda – mezilidské vztahy, vyjádření odporu vůči nacistům 8. Třetí fronta, Včelař, Vyšší princip, Hlídač dynamitu, Vesnická historie, Nenávist, Padlý beze jména, Pancéřová pěst, Zákeřník, Až vstanou mrtví, Němá barikáda. VY_32_INOVACE_596

7 Výchozí text Rozdivočeni takovým nepochopitelným vzdorem, zahnali gestapáci oba staré lidi do kouta světnice. Kopali do nich, bili je do obličejů i přes temena gumovými obušky, srazili je na zem a pak po nich dupali vysokými botami. Ale nemohli zabránit, aby se ti dva mučení nechytli za ruce, aby se strašnou silou navzájem nezakloubili stařeckými prsty, aby neodcházeli ze světa věrně spojeni. A když už byli gestapáci unaveni vlastní zběsilostí, když na minutku přerušili bití, zvedla se nad bezvědomým Milcem hlava jeho ženy, a její rozbitá ústa řekla svou poslední větu: „To nám Pámbu nemůže mít za zlý, dyž takový bestie... pobijeme!" Bylo to vteřinu před tím, než je všecky pohltilo strašné světlo výbuchu, jenž naplnil její rozsudek. VY_32_INOVACE_596

8 Úkoly k výchozímu textu 1. Z jaké povídky pochází tato ukázka? 2. Najdi společný prvek této povídky s povídkou Vyšší princip. VY_32_INOVACE_596

9 Řešení úkolů k výchozímu textu 1. Ukázka je z povídky Hlídač dynamitu. 2. Společným prvkem všech povídek je vzdor vůči tyranii. VY_32_INOVACE_596

10 Zdroje DRDA, Jan. Němá barikáda [online] a348.pdf.upl/Drda%20Jan%20- %20N%C4%9Bm%C3%A1%20Barik%C3%A1da.pdf 1692a348.pdf.upl/Drda%20Jan%20- %20N%C4%9Bm%C3%A1%20Barik%C3%A1da.pdf Další citační údaje (datum a rok vydání, ISBN knihy) nebylo možné zjistit. VY_32_INOVACE_596


Stáhnout ppt "VY_32_INOVACE_596 Téma: Němá barikáda – J. Drda. Autor: Mgr. Jarmila Krůtová Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.1072 Ročník:3., 4. Obor vzdělávání:Hotelnictví,"

Podobné prezentace


Reklamy Google