Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

2.světová válka v próze JAN DRDA. NĚMÁ BARIKÁDA Soubor povídek – obraz boje s fašismem, hrdinství obyčejných lidí v mezních situacích Soubor povídek –

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "2.světová válka v próze JAN DRDA. NĚMÁ BARIKÁDA Soubor povídek – obraz boje s fašismem, hrdinství obyčejných lidí v mezních situacích Soubor povídek –"— Transkript prezentace:

1 2.světová válka v próze JAN DRDA

2 NĚMÁ BARIKÁDA Soubor povídek – obraz boje s fašismem, hrdinství obyčejných lidí v mezních situacích Soubor povídek – obraz boje s fašismem, hrdinství obyčejných lidí v mezních situacích Velké, i když neokázalé hrdinství obyčejných lidí, statečný boj Velké, i když neokázalé hrdinství obyčejných lidí, statečný boj VČELAŘ, HLÍDAŘ DYNAMITU, VYŠŠÍ PRINCIP, ZÁKEŘNÍK, NĚMÁ BARIKÁDA a další VČELAŘ, HLÍDAŘ DYNAMITU, VYŠŠÍ PRINCIP, ZÁKEŘNÍK, NĚMÁ BARIKÁDA a další Filmové adaptace- Vyšší princip, Němá barikád, Hlídač dynamitu Filmové adaptace- Vyšší princip, Němá barikád, Hlídač dynamitu

3 Povídka VYŠŠÍ PRINCIP HL.POSTAVA –latinář Málek – zvaný studenty Vyšší princip HL.POSTAVA –latinář Málek – zvaný studenty Vyšší princip Povídka se odehrává za heydrichiády Povídka se odehrává za heydrichiády Jednoho dne jsou tři studenti septimy zatčeni gestapem za údajné schvalování atentátu na Heydricha –následně jsou zastřeleni Jednoho dne jsou tři studenti septimy zatčeni gestapem za údajné schvalování atentátu na Heydricha –následně jsou zastřeleni Třídní-latinář Vyšší princip – odsoudí tento skutek a před všemi prohlásí : Třídní-latinář Vyšší princip – odsoudí tento skutek a před všemi prohlásí :

4 Vyšší princip "Také já... schvaluji atentát na Heydricha!" Cítil, že bylo vyřčeno všecko. Obrátil se proto ke katedře, usedl a začal zapisovat do třídní knihy. Ale sotva se dotkl perem stránky,ozval se z lavic povědomý hluk. Vyšší princip zvedl pomalu oči ke své třídě. Dvacet septimánů stálo před ním v pozoru, se zdviženými hlavami, s očima planoucíma. "Také já... schvaluji atentát na Heydricha!" Cítil, že bylo vyřčeno všecko. Obrátil se proto ke katedře, usedl a začal zapisovat do třídní knihy. Ale sotva se dotkl perem stránky,ozval se z lavic povědomý hluk. Vyšší princip zvedl pomalu oči ke své třídě. Dvacet septimánů stálo před ním v pozoru, se zdviženými hlavami, s očima planoucíma.

5 Pracovní list s ukázkou Literární ukázka : Vyšší princip Literární ukázka : Vyšší princip Jan Drda: Němá barikáda, ČS spisovatel, Praha 1985, s Jan Drda: Němá barikáda, ČS spisovatel, Praha 1985, s Nebo krátká ukázka na princip-nema-barikada.html Nebo krátká ukázka na princip-nema-barikada.html

6 Pracovní list Pracovní list – JAN DRDA – NĚMÁ BARIKÁDA Pracovní list – JAN DRDA – NĚMÁ BARIKÁDA Kdo je hlavní postavou povídky VYŠŠÍ PRINCIP Kdo je hlavní postavou povídky VYŠŠÍ PRINCIP napiš jeho jméno, zaměstnání,přezdívku, podle čeho ji dostal…………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………. napiš jeho jméno, zaměstnání,přezdívku, podle čeho ji dostal…………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………. Pokus se napsat co nejvýstižnější vnitřní charakteristiku hlavního hrdiny –vlastnosti, chování, jaké uznává hodnoty………………………………………………………….. Pokus se napsat co nejvýstižnější vnitřní charakteristiku hlavního hrdiny –vlastnosti, chování, jaké uznává hodnoty………………………………………………………… Kteří žáci byli zatčeni a proč? ………………………………………………………………………………………………… … Kteří žáci byli zatčeni a proč? ………………………………………………………………………………………………… … Co se s nimi stalo ? Co se s nimi stalo ? Proč profesorova slova „Také já… schvaluji atentát na Heydricha!“ ukazují jeho velkou osobní statečnost? Proč profesorova slova „Také já… schvaluji atentát na Heydricha!“ ukazují jeho velkou osobní statečnost? Co tímto výrokem riskoval? Co tímto výrokem riskoval? Proč po tomto výroku celá třída vstala? Proč po tomto výroku celá třída vstala?

7 Digitální učební materiál Autor:Mgr.Michaela Kopsová Autor:Mgr.Michaela Kopsová Škola: ZŠ a MŠ L.Kuby 48,České Budějovice Škola: ZŠ a MŠ L.Kuby 48,České Budějovice Předmět : český jazyk- čtenářská a informační gramotnost Předmět : český jazyk- čtenářská a informační gramotnost Ročník: 9. Ročník: 9. Počet hodin:1 Počet hodin:1 Školní rok 2011/12 Školní rok 2011/12 Prezentace – Microsoft PowerPoint Prezentace – Microsoft PowerPoint Registrační číslo:2_I_23_Čj._J.Drda2_Kopsová Registrační číslo:2_I_23_Čj._J.Drda2_Kopsová


Stáhnout ppt "2.světová válka v próze JAN DRDA. NĚMÁ BARIKÁDA Soubor povídek – obraz boje s fašismem, hrdinství obyčejných lidí v mezních situacích Soubor povídek –"

Podobné prezentace


Reklamy Google