Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ Ek Migralita organismů Vytvořeno: Ověřeno: Třída: ESO2

2 Migralita organismů Vzdělávací oblast:Odborné vzdělávání Předmět:Ekologie Ročník:2. ročník Autor:Bc. Kateřina Tymešová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:dataprojektor, notebook Klíčová slova:migralita, anemochorie, zoochorie, hydrochorie Anotace:Žák se z prezentace dozví vše podstatné o přemisťování jedinců.Prezentace se doporučuje používat společně s pracovními listy.

3 Migralita živočichů ploutve, nohy, křídla ploutve, nohy, křídla pasivní přenášení větrem, vodou, příp. prostřednictvím jiných živočichů pasivní přenášení větrem, vodou, příp. prostřednictvím jiných živočichů příčiny: klima, potrava, rozmnožování, prostor příčiny: klima, potrava, rozmnožování, prostor rozlišuje se: emigrace, imigrace, migrace rozlišuje se: emigrace, imigrace, migrace impuls: teplota, délka dne, nedostatek potravy, přemnožení, nástup období rozmnožování apod. impuls: teplota, délka dne, nedostatek potravy, přemnožení, nástup období rozmnožování apod. orientace živočichů prostřednictvím slunce, měsíce, hvězd, magnetických siločar, čichem i učením orientace živočichů prostřednictvím slunce, měsíce, hvězd, magnetických siločar, čichem i učením Migralitou se rozumí jakékoli přemísťování jedinců

4 tahy ptáků tahy ptáků tahy ryb – ke tření z moře do sladkých vod nebo opačně tahy ryb – ke tření z moře do sladkých vod nebo opačně u savců – potulky nebo tahy způsobené proměnlivou potravní nabídkou u savců – potulky nebo tahy způsobené proměnlivou potravní nabídkou obojživelníci – do míst rozmnožování, přezimování nebo získávání potravy obojživelníci – do míst rozmnožování, přezimování nebo získávání potravy hmyz – aktivně (motýli, saranče, vážky) i pasivně (drobní pavouci, roztoči; forézie = přenášení jinými živočichy) hmyz – aktivně (motýli, saranče, vážky) i pasivně (drobní pavouci, roztoči; forézie = přenášení jinými živočichy) ptáci se pro poznání migrací kroužkují, jejich migrace se studují od konce 19. století ptáci se pro poznání migrací kroužkují, jejich migrace se studují od konce 19. století ptáci v zimovištích obvykle nehnízdí ptáci v zimovištích obvykle nehnízdí

5 u mořských ryb periodické migrace obrovských hejn do míst s dostatkem potravy (sledi, sardinky, makrely, tuňáci) u mořských ryb periodické migrace obrovských hejn do míst s dostatkem potravy (sledi, sardinky, makrely, tuňáci) některé ryby střídají sladkou a mořskou vodu při migracích za rozmnožováním některé ryby střídají sladkou a mořskou vodu při migracích za rozmnožováním losos obecný (Salmo salar) losos obecný (Salmo salar) zajímavý způsob orientace těchto ryb zajímavý způsob orientace těchto ryb mnohé se vracejí do míst, kde se vylíhly mnohé se vracejí do míst, kde se vylíhly zdá se, že je pro ně při tahu rozhodující chemické složení vody zdá se, že je pro ně při tahu rozhodující chemické složení vody

6 potulky a migrace savců vyvolané změnou potravní nabídky, příp. nedostatkem vody potulky a migrace savců vyvolané změnou potravní nabídky, příp. nedostatkem vody nejznámější u stád tropických kopytníků nejznámější u stád tropických kopytníků také u sobů, bizonů, slonů, medvědů také u sobů, bizonů, slonů, medvědů kytovci migrují mezi tropickými a chladnými moři v souvislosti s rozmnožováním kytovci migrují mezi tropickými a chladnými moři v souvislosti s rozmnožováním žáby a čolci se každoročně k páření vracejí na totéž místo, do téže tůně nebo rybníka žáby a čolci se každoročně k páření vracejí na totéž místo, do téže tůně nebo rybníka pasivně větrem – mšice, třásněnky, drobní motýli apod. pasivně větrem – mšice, třásněnky, drobní motýli apod. význam má studium masových tahů obávaných druhů – saranče stěhovavá (Locusta migratoria) význam má studium masových tahů obávaných druhů – saranče stěhovavá (Locusta migratoria) migrace motýlů migrace motýlů směr jejich letu minimálně ovlivněn větrem (na rozdíl od sarančí) směr jejich letu minimálně ovlivněn větrem (na rozdíl od sarančí) monarcha stěhovavý (Danaus plexippus) monarcha stěhovavý (Danaus plexippus)

7 Šíření rostlin  prostřednictvím diaspor (jakákoliv část rostliny,která může vyrůst v nového jedince)  pasivně – často adaptace, které šíření usnadňují -větrem (anemochorie) –druhy s lehkými semeny a plody (pampelišky, vrby a topoly) -vodou (hydrochorie) – vodní i terestrické druhy–kotvice vzplývavá -živočichy (zoochorie) -epizoochorie (napovrchu těla) –lopuch větší,svízel přítula -endozoochorie (uvnitř těla) – bez černý,ochmet evropský -přenášením a hromaděním – myši,křečci,veverky -myrmekochorie (mravenci) – dymnivka, violka -člověkem (antropochorie)

8 Opakování 1) Uveďte příklad aktivního a pasivního přemisťování živočichů. 2) Vysvětlete pojmy: emigrace, imigrace, migrace. 3) Jaké jsou příčiny migrace živočichů? 4) Jakým způsobem se šíří rosliny? Uveďťe příklad.

9 Použitá literatura Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google