Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Barva www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Barva www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21."— Transkript prezentace:

1 Barva Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMBarva Označení DUMVY_32_INOVACE_07_1_01 Mgr. Vlastimil Hrbáček Datum Vzdělávací oblastUmění a kultura Vzdělávací oborVýtvarná výchova Tematický okruhVýtvarné techniky, materiály a náměty RočníkKvarta, 1. ročník a kvinta, 2. ročník

2  Vnímání barvy vzniká dopadem viditelného světla na sítnici lidského oka.  Barva objektu záleží na jeho fyzikálních vlastnostech a na vnímání pozorovatele.  Z hlediska fyzikálního můžeme říci, že povrch má barvu světla, které odráží nebo vyzařuje.  Barevné vidění lidského oka zprostředkují receptory zvané čípky, které jsou citlivé na tři základní barvy: červenou, zelenou a modrou (RGB).  Existují i živočichové se čtyřmi nebo jen dvěma typy čípků v sítnici.

3  Fotoreceptory lidského oka jsou citlivé na světelné vlny v rozsahu 400–760 nm.  Za hranicemi na straně červené resp. fialové barvy již lidské oko nevnímá – zde leží infračervené a ultrafialové záření  Výzkumy ukazují, že naše vizuální vnímání ovlivňuje mozková činnost, která se řídí např. zkušeností nebo očekáváním. Proto může docházet k různým optickým klamům, které se týkají i barev.

4 Ukázka tonálního kontrastu Výsledkem je dojem, že bílý čtverec je větší, ale ve skutečnosti jsou stejné (optický klam)

5 Možnosti rozdělení barev Teplé barvy: oranžová, červená, žlutá, zelenožlutá, zelená. Jejich společným znakem je, že obsahují žlutou. Tradičně se spojují s ohněm a sluncem. Studené barvy: modrá, modrozelená, fialovomodrá, fialová, červenofialová. Obsahují modrou. Jejich charakter určuje voda. Syté barvy jsou neředěné černou, šedou nebo bílou. Pastelové barvy jsou odstíny, které jsou velmi rozředěné bílou nebo šedou. Velmi obtížně se reprodukují. Kontrastní barvy jsou jakékoliv dvě barvy, které jsou na protilehlých stranách barevného kruhu. Umístíme-li je vedle sebe, zvýrazní sytost obou. Harmonické barvy jsou barvy, které spolu ladí, hodí se k sobě (tento dojem může být i individuální). Příbuzné barvy leží na barevném kruhu vedle sebe. Mají podobný účinek, tedy zcela opačnou vlastnost, než mají barvy kontrastní.

6 Základní barvy  Z hlediska vnímání našeho oka je to červená, modrá a zelená (RGB)  Z hlediska míchání barev (tiskárna, paleta apod.) je to červená, modrá a žlutá. barevný odstín pak řeší přítomnost černé - bílé – šedé (podklad - pozadí).  Další možné barvy či odstíny vznikají skládáním základních barev. Tak např. pozorujeme bílou barvu v případě, že dopadající záření vnímají všechny tři druhy čípků, a černou, pokud záření nevnímají žádné z nich (tma)

7 Spektrum barev (duha)

8 RGB neboli červená-zelená-modrá (red – green – blue) je aditivní způsob míchání barev používaný ve všech obrazovkách, monitorech, projektorech (jde o míchání vyzařovaného světla), tudíž nepotřebuje vnější světlo (monitor zobrazuje i v naprosté tmě) na rozdíl např. od CMYK modelu. Část plátna, která je osvětlená rovnoměrně všemi třemi reflektory, je bílá. Když smícháme jen dvě barvy světla, např. červené a zelené, dostaneme barvu žlutou. Modrá a zelená barva ve stejném poměru dávají azurovou barvu, červená a modrá dávají barvu purpurovou. Smícháním dvou základních barev vznikne třetí, základní barva, která je barvou komplementární (doplňkovou).

9 RGB

10 CMYK je barevný model založený na subtraktivním míchání barev (odečítání) CMYK se používá především u reprodukčních zařízení nebo na malířově paletě, která barvy tvoří mícháním pigmentů (např. inkoustová tiskárna). Model obsahuje čtyři základní barvy: azurovou (Cyan), purpurovou (Magenta), žlutou (Yellow), černou (Key) Světlo prochází jednotlivými barevnými vrstvami a je stále více pohlcováno. Výsledná barva se skládá z vlnových délek, které zbudou po odrazu nebo průchodu filtrem. Míchání barev Smícháním modrozelené (azurové) a žluté barvy vznikne barva zelená, žluté a purpurové barva červená a purpurové a modrozelené barva modrá. Smícháním všech tří základních barev dostaneme barvu černou.

11 CMYK

12 Úkol 1: Doplň kontrastní barvu

13 Úkol 1 řešení

14 Úkol 2: Doplň kontrastní barvu

15 Úkol 2 řešení

16 Úkol 3: Doplň kontrastní barvu

17 Úkol 3 řešení

18 Ukázka barevného kontrastu v kombinaci s písmem

19 Převrácení - inverze barev

20 Vincent van Gogh: Slunečnice – všimni si pozadí kytice – jednou je kontrastní, podruhé pracuje s podobnými barvami h_0010.jpg n_Gogh_128.jpg

21 Úkol I Která barva má pro Goghovy obrazy? zásadní význam Která je k ní kontrastní barva?

22 Úkol I - řešení žlutá žlutá - modrá

23 Úkol II – symbolika barev Jakou barvu představují slunečnice? Představuje slunečnice další symbolické významy? Připomeňme si symbolický význam jiných barev a jejich spojení se skutečností, popř. s uměleckým dílem

24 Úkol II – možnosti řešení Především žlutou, ale můžeme jmenovat i okrovou a tóny hnědé či oranžové barvy Slunce, světlo, láska, pokora, věrnost Například Modrá = nebe, moře, dálka, neděje, modrá krev, blues (hudba) apod.

25 Zdroj – fotografie a obrázky – archív autora


Stáhnout ppt "Barva www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21."

Podobné prezentace


Reklamy Google