Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz."— Transkript prezentace:

1 Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno, Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_12_INOVACE_ČJL–LITERATURA-01 Tematický celek (sada): Literatura Téma (název) materiálu: Literární teorie I Předmět: Český jazyk a literatura Ročník / Obor studia: 1. a 4. ročník/ všechny formy studia Autor / datum vytvoření: Mgr. Marie Kalušová/ Anotace: Materiál slouží k výkladu nové látky, k opakování, funkce literatury, disciplíny Metodický pokyn: Materiál slouží k prezentaci a samostudiu

2 Literární teorie

3 Literatura – slovesný projev, který má jako celek tři základní funkce 1.Funkce informativní – poskytnout informace o skutečnosti 2.Funkce formativní – vliv na formování postojů čtenáře 3.Funkce estetická – estetické působení na čtenáře Literatura – slovesný projev, který má jako celek tři základní funkce 1.Funkce informativní – poskytnout informace o skutečnosti 2.Funkce formativní – vliv na formování postojů čtenáře 3.Funkce estetická – estetické působení na čtenáře

4 Literární věda a její disciplíny 1.Literární teorie – zabývá se podstatou literatury a její estetickou funkcí 2.Literární historie – zkoumá individuální problematiku literární tvorby 3.Literární kritika – analyzuje umělecké dílo a zároveň podává jeho hodnocení 1.Literární teorie – zabývá se podstatou literatury a její estetickou funkcí 2.Literární historie – zkoumá individuální problematiku literární tvorby 3.Literární kritika – analyzuje umělecké dílo a zároveň podává jeho hodnocení

5 Rozdělení literatury Základní formy literatury jsou: 1.Poezie 2.Próza 3.Drama Základní formy literatury jsou: 1.Poezie 2.Próza 3.Drama

6 Poezie -Psaná převážně veršem, jazykem rytmickým a melodickým -Základní stavební jednotky jsou: 1.Stopa 2.Verš 3.Sloka (strofa) -Psaná převážně veršem, jazykem rytmickým a melodickým -Základní stavební jednotky jsou: 1.Stopa 2.Verš 3.Sloka (strofa)

7 Verš – jeden řádek básně, založený na rytmickém opakování jazykového jevu Stopa – menší úseky ve verši tvořené 2 – 3 slabikami, které se opakují. Střídání přízvučných a nepřízvučných slabik Sloka (strofa) – složená z veršů Součástí básní je RÝM Verš – jeden řádek básně, založený na rytmickém opakování jazykového jevu Stopa – menší úseky ve verši tvořené 2 – 3 slabikami, které se opakují. Střídání přízvučných a nepřízvučných slabik Sloka (strofa) – složená z veršů Součástí básní je RÝM

8 Rýmy - zvuková shoda slov nebo jejich konců na konci veršů Rozdělení rýmů: 1.Sdružený 2.Střídavý 3.Obkročný 4.Postupný - zvuková shoda slov nebo jejich konců na konci veršů Rozdělení rýmů: 1.Sdružený 2.Střídavý 3.Obkročný 4.Postupný

9 Sdružený K. Biebl: S lodí, jež dováží čaj a kávu S lodí, jež dováží čaj a kávua pojedu na dalekou Jávua Za měsíc loď, když vypluje z Janovab stane u zeleného ostrovab K. Biebl: S lodí, jež dováží čaj a kávu S lodí, jež dováží čaj a kávua pojedu na dalekou Jávua Za měsíc loď, když vypluje z Janovab stane u zeleného ostrovab

10 Střídavý S. Ščipačov: Srdce a rozum Asi se v tomto rozhovorua brzy, můj verši, soudu vzdáš.b Cit s rozumem, když přou se spolua komu z nich dvou za pravdu dáš?b S. Ščipačov: Srdce a rozum Asi se v tomto rozhovorua brzy, můj verši, soudu vzdáš.b Cit s rozumem, když přou se spolua komu z nich dvou za pravdu dáš?b

11 Obkročný V. Nezval: Jaro u moře Jaro u mořea to jaro zdejšíb je ještě zelenějšíb než u nás na dvoře.a V. Nezval: Jaro u moře Jaro u mořea to jaro zdejšíb je ještě zelenějšíb než u nás na dvoře.a

12 Postupný J. Hora: Zapomenutí V poklidu, zapředenéma v svit tmy, plující splavemb vše sněží a vše splývá.c Proč na vás zapomenema sny naše, v jitru plavém,b jež do oken se dívá?c J. Hora: Zapomenutí V poklidu, zapředenéma v svit tmy, plující splavemb vše sněží a vše splývá.c Proč na vás zapomenema sny naše, v jitru plavém,b jež do oken se dívá?c

13 Próza -Není psaná ve verších ani formou scénáře -Stavební jednotkou je slovo, věta, odstavec – kapitola, díl, knihy, cyklus -Snaha o objektivní zachycení skutečnosti -Není psaná ve verších ani formou scénáře -Stavební jednotkou je slovo, věta, odstavec – kapitola, díl, knihy, cyklus -Snaha o objektivní zachycení skutečnosti

14 Drama -Psané formou scénáře -Prozaické -Veršované -Dialogy mezi postavami -Slovo vypravěče -Scénické poznámky -Psané formou scénáře -Prozaické -Veršované -Dialogy mezi postavami -Slovo vypravěče -Scénické poznámky

15 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu. Použité zdroje POLÁŠKOVÁ TAŤÁNA, MGR.; DVOŘÁKOVÁ ZUZANA, MGR., Milotová Drahuše, Mgr.. Literatura - přehled středoškolského učiva. Třebíč: Petra Velanová, 2005, ISBN X.


Stáhnout ppt "Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz."

Podobné prezentace


Reklamy Google