Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz."— Transkript prezentace:

1 Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno, Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_12_INOVACE_ČJL-GRAMATIKA-02 Tematický celek (sada): Gramatika Téma (název) materiálu: Stylistika Předmět: Český jazyk a literatura Ročník / Obor studia: 1. a 4. ročník/ všechny obory a formy studia Autor / datum vytvoření: Mgr. Marie Kalušová/ Anotace: Materiál slouží k výkladu nové látky, slohotvorní činitelé Metodický pokyn: Materiál slouží k prezentaci a samostudiu

2 Stylistika

3 Zabývá se jazykovým stylem hotových projevů nebo projevů, které vznikají Popisuje jednotlivé roviny z hlediska hláskosloví, slovní zásoby, tvarosloví, skladby Zabývá se jazykovým stylem hotových projevů nebo projevů, které vznikají Popisuje jednotlivé roviny z hlediska hláskosloví, slovní zásoby, tvarosloví, skladby

4 Slohotvorní činitelé 1.Objektivní činitelé a)Funkce projevu ( oznamovací, umělecká) b)Forma projevu ( psaná, mluvená) c)Ráz projevu ( veřejný, soukromý, oficiální, neoficiální) d)Prostředí ( atmosféra komunikace) e)Adresát ( známý, neznámý) f)Téma ( odborné, téma běžné komunikace) 1.Objektivní činitelé a)Funkce projevu ( oznamovací, umělecká) b)Forma projevu ( psaná, mluvená) c)Ráz projevu ( veřejný, soukromý, oficiální, neoficiální) d)Prostředí ( atmosféra komunikace) e)Adresát ( známý, neznámý) f)Téma ( odborné, téma běžné komunikace)

5 Slohotvorní činitelé 2. Subjektivní činitelé a) Rozumová vyspělost autora b) Kulturní rozhled c) Vztah k adresátovi d) Téma ( znalost tématu ) e) Věk, pohlaví autora 2. Subjektivní činitelé a) Rozumová vyspělost autora b) Kulturní rozhled c) Vztah k adresátovi d) Téma ( znalost tématu ) e) Věk, pohlaví autora

6 Funkční styly 1.Prostě sdělovací styl – běžná komunikace 2.Administrativní styl – úřední písemnosti 3.Odborný styl – odborně sdělný 4.Publicistický styl – agitační funkce 5.Umělecký styl – estetická funkce 1.Prostě sdělovací styl – běžná komunikace 2.Administrativní styl – úřední písemnosti 3.Odborný styl – odborně sdělný 4.Publicistický styl – agitační funkce 5.Umělecký styl – estetická funkce

7 Psaný projev -Je připravený -Přehledný -Neplyne s časem -Je formální a oficiální -Je formou uměleckého, odborného a publicistického stylu -Je připravený -Přehledný -Neplyne s časem -Je formální a oficiální -Je formou uměleckého, odborného a publicistického stylu

8 Mluvený projev -Nepřipravený -Jedinečný a neopakovatelný -Plyne s časem -Přímý kontakt s adresátem -Základní forma prostě sdělovacího stylu -Nepřipravený -Jedinečný a neopakovatelný -Plyne s časem -Přímý kontakt s adresátem -Základní forma prostě sdělovacího stylu

9 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu. Použité zdroje MAŠKOVÁ DANUŠE. Český jazyk - přehled středoškolského učiva. Třebíč: Petra Velanová, 2005, ISBN


Stáhnout ppt "Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz."

Podobné prezentace


Reklamy Google