Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz."— Transkript prezentace:

1 Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno, Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_12_INOVACE_ČJL–LITERATURA-05 Tematický celek (sada): Literatura Téma (název) materiálu: Básnické tropy a figury Předmět: Český jazyk a literatura Ročník / Obor studia: 1. a 4. ročník/ všechny formy studia Autor / datum vytvoření: Mgr. Marie Kalušová/ Anotace: Materiál slouží k výkladu nové látky, k opakování, tropy, figury Metodický pokyn: Materiál slouží k prezentaci a samostudiu

2 Básnické tropy a figury

3 Tropy -Založené na přenášení významu slov Metafora – přenesení významu na základě podobnosti J. Wolker – Okno Okno je skleněná loď připoutaná k břehům mé světnice -Založené na přenášení významu slov Metafora – přenesení významu na základě podobnosti J. Wolker – Okno Okno je skleněná loď připoutaná k břehům mé světnice

4 Tropy Personifikace – zosobnění, neživá věc se chová jako živá J. Wolker – Žně Slunce je veliký básník a napsalo krásnou báseň zlatým perem na naši zem Personifikace – zosobnění, neživá věc se chová jako živá J. Wolker – Žně Slunce je veliký básník a napsalo krásnou báseň zlatým perem na naši zem

5 Tropy Zvuková metafora – zvukomalba – opakování hlásky K. J. Erben – Kytice …a na topole podle skal zelený mužík zatleskal - Časté opakování „l“ navozuje tleskání Zvuková metafora – zvukomalba – opakování hlásky K. J. Erben – Kytice …a na topole podle skal zelený mužík zatleskal - Časté opakování „l“ navozuje tleskání

6 Tropy Epiteton – básnický přívlastek (stříbrný vítr, bouřlivý rok) Oxymorón – spojení dvou jevů, které se vzájemně vylučují (zbortěné harfy tón) Přirovnání - slouží ke zvýšení názornosti Epiteton – básnický přívlastek (stříbrný vítr, bouřlivý rok) Oxymorón – spojení dvou jevů, které se vzájemně vylučují (zbortěné harfy tón) Přirovnání - slouží ke zvýšení názornosti

7 Tropy Metonymie – obrazné pojmenování založené na přenášení významu na základě souvislosti dvou jevů -Synekdocha - zaměňuje části za celek, druh za rod -Eufemismus –zjemnění – zeslabuje intenzitu pojmenování -Ironie – posměšné vyjádření, použití slov v opačném významu Metonymie – obrazné pojmenování založené na přenášení významu na základě souvislosti dvou jevů -Synekdocha - zaměňuje části za celek, druh za rod -Eufemismus –zjemnění – zeslabuje intenzitu pojmenování -Ironie – posměšné vyjádření, použití slov v opačném významu

8 Figury -Sousloví založená na opakování slov, hromadění jednotlivých slov nebo celků -Aliterace – opakování počátečních hlásek na počátku po sobě jdoucích slov J. Suchý – Takový je život Potkal potkan potkana pod kamenem počkat pane potkane….. -Sousloví založená na opakování slov, hromadění jednotlivých slov nebo celků -Aliterace – opakování počátečních hlásek na počátku po sobě jdoucích slov J. Suchý – Takový je život Potkal potkan potkana pod kamenem počkat pane potkane…..

9 Figury Onomatopoie – záměrné opakování hlásek nebo slabik Anafora – opakování slov nebo celých sousloví na začátku dvou po sobě jdoucích veršů P. Bezruč – Kyjov (…..) vždy veselo bývalo v Kyjově, vždy veselo v Kyjově bude…. Onomatopoie – záměrné opakování hlásek nebo slabik Anafora – opakování slov nebo celých sousloví na začátku dvou po sobě jdoucích veršů P. Bezruč – Kyjov (…..) vždy veselo bývalo v Kyjově, vždy veselo v Kyjově bude….

10 Figury Epifora – opakování slov na konci veršů Když jsem k vám chodíval přes ty lesy, ach ouvej, přes ty lesy, bývalas, má milá, veselejší, ach ouvej, veselejší Epifora – opakování slov na konci veršů Když jsem k vám chodíval přes ty lesy, ach ouvej, přes ty lesy, bývalas, má milá, veselejší, ach ouvej, veselejší

11 Figury Polysyndeton – využití spojek v nadbytečné míře, cílem je soustředění pozornosti na každou část výpovědi Zeugma – sloveso má několik předmětů, vztahuje se pouze k jednomu Apoziopeze – nedokončená výpověď – vypuštění určité části celku, která navozuje představu otevřené možnosti Polysyndeton – využití spojek v nadbytečné míře, cílem je soustředění pozornosti na každou část výpovědi Zeugma – sloveso má několik předmětů, vztahuje se pouze k jednomu Apoziopeze – nedokončená výpověď – vypuštění určité části celku, která navozuje představu otevřené možnosti

12 Figury Elipsa – vynechání určité části výpovědi K. J. Erben – Polednice A zas do hrozného křiku – „I bodejž tě sršeň sám -! Že na tebe, nezvedníku, Polednici zavolám!“ Elipsa – vynechání určité části výpovědi K. J. Erben – Polednice A zas do hrozného křiku – „I bodejž tě sršeň sám -! Že na tebe, nezvedníku, Polednici zavolám!“

13 Figury Anakolut – vybočení z větné vazby Osamostatněný větný člen – konstrukce sloužící ke zvýraznění určité části výpovědi Anakolut – vybočení z větné vazby Osamostatněný větný člen – konstrukce sloužící ke zvýraznění určité části výpovědi

14 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu. Použité zdroje POLÁŠKOVÁ TAŤÁNA, MGR.; DVOŘÁKOVÁ ZUZANA, MGR., Milotová Drahuše, Mgr.. Literatura - přehled středoškolského učiva. Třebíč: Petra Velanová, 2005, ISBN X.


Stáhnout ppt "Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz."

Podobné prezentace


Reklamy Google