Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Autor: RNDr. Kateřina Kopečná Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Autor: RNDr. Kateřina Kopečná Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55."— Transkript prezentace:

1 Autor: RNDr. Kateřina Kopečná Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55

2  Uveďte příklady plynů:  kyslík, dusík, vodík, helium, …  Vlastnosti plynů:  souvisejí s jejich vnitřní (částicovou) stavbou  Porovnání částicové stavby látek: Pevná krystalická látka Kapalná látka Plynná látka

3 Pro plyny platí …  Částice jsou/nejsou blízko u sebe.  nejsou  Mezi částicemi jsou menší/větší mezery než u kapalných látek.  větší  Částice na sebe působí většími/menšími přitažlivými silami než částice kapalných látek.  menšími

4  Plyny jsou složeny z částic (molekul, atomů), které se neustále a neuspořádaně pohybují.  nepřímý důkaz: difuze plynů = samovolné pronikání částic jedné látky mezi částice druhé látky  pokus: vůně či naopak pach ve vzduchu postupně proniká do vzdálenějších míst  Vzdálenosti mezi částicemi plynů jsou větší než vzdálenosti mezi částicemi kapalin.  Částice plynu v nádobě se pohybují volně, pokud na sebe nenarazí nebo pokud nenarazí na stěnu nádoby.  tímto jevem vysvětlujeme stlačitelnost a rozpínavost plynů

5  př. stlačený vzduch při nafukování míče, v plynových bombách, …  př. rozpínající se vzduch při unikání z propíchnuté duše jízdního kola [obr1] [obr2] [obr3]

6  objem plynu je dán vnitřním tvarem nádoby [obr4] [obr5] [obr6]

7  TEKUTINY = společný název pro kapaliny a plyny  pokus: např. vzduch přeléváme pod hladinou vody z jedné sklenice do druhé

8  Snadno stlačitelné a rozpínavé.  Nemají vlastní tvar ani objem.  Jsou tekuté (dají se přelévat).

9  je to vzdušný obal Země  je pevně připoutána k Zemi, otáčí se s ní  má tloušťku několik set metrů  význam atmosféry:  umožňuje život na Zemi  chrání před přílišným ohřátím a ochlazením Země  pohlcuje škodlivé záření z vesmíru  problémy atmosféry:  oteplování Země (skleníkový efekt)  ozónová díra  znečišťování ovzduší [obr7]

10

11  životně důležitý  bez něj vydrží člověk naživu jen několik minut  čistota vzduchu a udržení jeho správného složení je významná složka péče o životní prostředí [obr9][obr8]

12 1. Proč jakýkoliv plyn (např. vzduch, helium, …) vždy vyplní celou nádobu?  protože plyny jsou snadno rozpínavé (částice se pohybují volně, dokud nenarazí na sebe nebo na stěnu nádoby)

13 2. Ukaž pomocí injekční stříkačky stlačitelnost a rozpínavost vzduchu.  jedním prstem ucpeme otvor stříkačky  postupně stlačujeme vzduch uzavřený uvnitř, zpočátku to jde snadno, později hůře  po uvolnění pístu pozorujeme, že stlačený vzduch pístem posouvá zpět

14

15

16

17 [obr1]: [obr2]: [obr3]: [obr4]: [obr5]: [obr6]: [obr7]: [obr8]: [obr9]: KOLÁŘOVÁ, Růžena; BOHUNĚK, Jiří. Fyzika pro 7.ročník základní školy. 2. upravené vydání. Praha: Prometheus, spol. s r.o., 2004, Učebnice pro základní školy. ISBN


Stáhnout ppt "Autor: RNDr. Kateřina Kopečná Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55."

Podobné prezentace


Reklamy Google