Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Autor: RNDr. Kateřina Kopečná Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Autor: RNDr. Kateřina Kopečná Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55."— Transkript prezentace:

1 Autor: RNDr. Kateřina Kopečná Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55

2 [obr1]

3

4

5  EXISTENCE TLAKOVÉ SÍLY VZDUCHU  místo dna stříkačky napneme blánu z balónku  blána se neprohne – PROČ?  vzduch tlačí stejně velkou silou současně z obou stran, síly jsou v rovnováze  povytažením pístu vzduch uvnitř stříkačky trochu zředíme  blána se prohne dovnitř – PROČ?  tlaková síla atmosférického tlaku je z vnější strany nyní větší

6

7 1. Proč se neprolomí střecha domu nebo nepopraskají skla v oknech působením tlakové síly vzduchu?  vzduch tlačí na střechu nebo na skla oken současně z obou stran stejně velkou silou, tj. síly jsou v rovnováze (vyrovnají se)

8 2. Proč se špatně vylévá tekutina z plechovky, uděláme-li do plechovky jen jeden malý otvor?  na plechovku působí tlaková síla vzduchu, která udrží tekutinu v plechovce  tekutina vyteče pouze pokud otvor zvětšíme a dovnitř bude pronikat vzduch, který tlakovou sílu venkovního vzduchu vyrovná  nebo pokud plechovku zmáčkneme a tlakovou sílu vzduchu přetlačíme

9 3. A) Proč ponoříme-li svisle skleněnou trubici na obou koncích otevřenou do vody, vniká do ní voda? Do jaké výšky voda v trubici vystoupí?  do trubice vniká voda, protože se jedná o spojené nádoby  na obě hladiny působí tlaková síla vzduchu, hydrostatický tlak vody na dno, resp. výška vody musí být všude stejná

10 3. B) Trubici z předchozí úlohy nyní ucpeme na horním okraji prstem a vyzvedneme ji z vody. Proč voda z trubice nevyteče? Co se stane po odstranění prstu z otvoru trubice?  voda nevyteče, protože tlaková síla vzduchu působí pouze na dolní okraj trubice a drží tak vodu v trubici  po uvolnění otvoru trubice začne tlaková síla vzduchu působit v horní i dolní části trubice, tím se vyruší a na kapalinu působí gravitační síla Země, voda tak vyteče

11  JAK VELKÝ JE ATMOSFÉRICKÝ TLAK?  DOKÁŽEME HO ZMĚŘIT?  sklenici naplníme zcela vodou a ponoříme ji pod hladinu vody v nádobě  sklenici postupně vytahujeme nahoru, až je její hrdlo těsně pod hladinou  zjistíme, že voda nevyteče. PROČ?  tlaková síla vzduchu je tak velká, že udrží sloupec vody vysoký jako je hloubka sklenice  Nyní místo sklenice použijeme plastovou láhev a pokus opakujeme stejným způsobem  zjistíme, že ani v tomto případě voda nevyteče, tlaková síla vzduchu udrží i tento sloupec vody v láhvi

12

13

14

15 [obr2]

16

17  italský fyzik a matematik  znám především díky vynálezu BAROMETRU  JEDNOTKA Torr se dnes používá při popisu velmi malých tlaků nebo při měření krevního tlaku  jeho některé spisy se dostaly do rukou Galileo Galileovi, stal se jeho žákem a po jeho smrti nastoupil na jeho místo matematika a profesora matematiky na Univerzitě v Pise  v roce 1644 trefně poznamenal v dopisu: „ŽIJEME POTOPENÍ NA DNĚ MOŘE VZDUCHU.“  podal první vědecký popis VZNIKU VĚTRU: „… vítr vzniká při rozdílných teplotách vzduchu a tedy hustoty na dvou různých místech Země…“  zemřel na břišní tyfus [obr3]

18  sestrojen podle Torricelliho pokusu  přesný, ale nesnadno přenosný – užití v laboratořích  měří přímo atmosférický tlak [obr4][obr5]

19  přístroj na měření tlaku (typ tlakoměru)  lépe se s ním pracuje, je menší, uzavřený (neunikne rtuť), odolnější (nerozbije se sklo)  z tenkostěnné kovové krabičky je vyčerpán vzduch  na pružné zvlněné stěny krabičky působí atmosférická tlaková síla  při větším atmosférickém tlaku se stěny více prohnou  pružná deformace stěn krabičky se přenáší na ručku  poloha ručky určuje atmosférický tlak  měří pouze změny atmosférického tlaku, proto se k označení hodnot (ocejchování) používá rtuťový tlakoměr [obr6]

20  tzv. registrační barometr  naměřený tlak automaticky zaznamenává plynule do grafu  záznam se zachycuje na papíře navinutém na válci, který se rovnoměrně otáčí kolem osy  užití: na meteorologických stanicích  princip: jako u aneroidu [obr7] [obr8]

21 [obr9]

22

23

24

25

26

27 [obr1]: [obr2]: [obr3]: i_%26_Due)_.jpg?uselang=cs i_%26_Due)_.jpg?uselang=cs [obr4]: [obr5]: [obr6]: [obr7]: [obr8]: [obr9]: KOLÁŘOVÁ, Růžena; BOHUNĚK, Jiří. Fyzika pro 7.ročník základní školy. 2. upravené vydání. Praha: Prometheus, spol. s r.o., 2004, Učebnice pro základní školy. ISBN


Stáhnout ppt "Autor: RNDr. Kateřina Kopečná Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55."

Podobné prezentace


Reklamy Google