Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.1.05/02.0010 Název projektu Digitalizace výuky.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.1.05/02.0010 Název projektu Digitalizace výuky."— Transkript prezentace:

1 Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky Číslo prioritní osy 1/1.1 PředmětPřírodopisTémaŘasy Ročníkšestý Autor Mgr. Anna Ascherlová

2 Řasy – stélkaté rostliny

3 Řasy Řasy řadíme mezi nižší rostliny Řasy řadíme mezi nižší rostliny Jak se řasy vyživují? Jak se řasy vyživují?…………………………………………………… Mohou být jedno i mnohobuněčné Mohou být jedno i mnohobuněčné Žijí ve sladkých vodách a mořích, nebo na vlhkých místech Žijí ve sladkých vodách a mořích, nebo na vlhkých místech Tělo řas se nazývá stélka Tělo řas se nazývá stélka Které organismy například mají stélku? ………………………………… Vysvětli, jak takové tělo organismů vypadá: ………………………………………………………………

4 Jednobuněčné řasy Tělo je tvořeno jednou buňkou, která je schopná samostatného života Tělo je tvořeno jednou buňkou, která je schopná samostatného života Příklady: Příklady: Krásnoočko, pláštěnka – jejich buňky obsahují chloroplasty se zelení listovou - chlorofylem, pohybují se pomocí bičíků, žijí ve stojatých vodách, např. v rybnících (stavba těla kliknutím sem)

5 Jednobuněčné řasy Zelenivka – nemá bičík, vznáší se volně ve vodě Zrněnka – nemá bičík, vytváří zelené povlaky na kmenech stromů a na kamenech Váleč koulivý – vytváří kolonie = skupiny spojených buněk, které připomínají mnohobuněčný organismus (prohlédni si obrázky v učebnici a vyhledej obrázky příslušných druhů řas na internetu)

6 Mnohobuněčné řasy Vytváří mnohobuněčné stélky Vytváří mnohobuněčné stélky Příklady: Příklady: Šroubatka, žabí vlas – žijí ve sladkých vodách Chaluha bublinatá – žije v mořích

7 Řasy - systém Dělí se do skupin podle barvy Dělí se do skupin podle barvy Zelené řasy – žijí hlavně ve sladké vodě, některé na souši – zelené povlaky na kamenech, vlhkých zdech Hnědé řasy – v mořích i sladké vodě, např. chaluhy Červené řasy - v mořích i sladké vodě, např. porfyra, jejíž stélky se jedí pod názvem „nori“ (pokrm suši v japonské kuchyni) porfyra„nori“ porfyra„nori“ (více kliknutím na porfyra a nori)

8 Řasy - význam Lidé je vytahují a suší. Využívají je jako krmivo pro zvířata, jako hnojivo i jako potravinu Lidé je vytahují a suší. Využívají je jako krmivo pro zvířata, jako hnojivo i jako potravinu Zjistěte, co je agar a k čemu se používá.

9 Úkoly Vysvětlete, jak pomáhají řasy udržovat rovnováhu plynů ve vodním prostředí. Vysvětlete, jak pomáhají řasy udržovat rovnováhu plynů ve vodním prostředí. Proč se řasy nazývají „potravinou budoucnosti“? Proč se řasy nazývají „potravinou budoucnosti“? určete si druhy řas přetažením obrázku přes „kouzelné rákosí“ (klikněte zde) určete si druhy řas přetažením obrázku přes „kouzelné rákosí“ (klikněte zde)


Stáhnout ppt "Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.1.05/02.0010 Název projektu Digitalizace výuky."

Podobné prezentace


Reklamy Google