Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Metodický list ZŠ a MŠ TGM Bílovec Pořadové číslo:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Metodický list ZŠ a MŠ TGM Bílovec Pořadové číslo:"— Transkript prezentace:

1 Metodický list ZŠ a MŠ TGM Bílovec Pořadové číslo:
VY_32_INOVACE_II.A.19 Název pro školu: EU PŘ 09 Název materiálu: Řasy – stélkaté rostliny Autor: Mgr. Petra Bainarová Vzdělávací obor Přírodopis Anotace: Pomocí tohoto DUM se žáci seznámí s jednobuněčnýmih a mnohobuněčnými řasami, se zástupci, jejich využitím a významem pro člověka. Klíčová slova: Buňka, kolonie, mnohobuněčnost, stélka, fotosyntéza Druh učebního materiálu: Výuková prezentace v aplikaci PowerPoint Očekávaný výstup: Žák se orientuje v jednotlivých skupinách řas, rozeznává zástupce, chápe jejich význam a využití, ovládá klíčová slova. Věková skupina: 12-13 let Ověřeno dne: Třída: VII. B, 19 žáků, 13 chlapců, 6 dívek, SVP 0, 0 chlapci, 0 dívky

2 Řasy – stélkaté rostliny
Obr.1

3 patří mezi vývojově nejstarší skupiny
organismů na Zemi, které začaly do prostředí uvolňovat kyslík tělo tvořeno stélkou součástí planktonu Jednobuněčné Kolonie Mnohobuněčné – zelené, hnědé, červené

4 Jednobuněčné Pohyb pomocí bičíku nebo se vznáší volně ve vodě
Krásnoočko zelené, pláštěnka – bičík, žijí ve stojatých vodách Zelenivka – vznáší se ve vodě Zrněnka – povlaky na kmenech stromů

5 Kolonie Přechod k mnohobuněčným řasám Skupiny spojených buněk
Váleč koulivý

6 Hnědé a červené řasy Žijí ve sladké i slané vodě
Stélky velké až několik metrů Červené řasy – výroba agaru Hnědé řasy – chaluhy - využívají se ke konzumaci, k výživě zvířat, jako palivo a k získávání jódu.

7 Zelené řasy Žijí hlavně ve sladké vodě
Některé se přizpůsobily životu na souši - zelené povlaky na vlhkých zdech a skalách, kmeny stromů Žabí vlas, šroubatka

8 Význam řas v buňkách - chloroplasty → fotosyntéza
Produkují kyslík – udržování rovnováhy plynů ve vodě Sušené slouží jako krmivo nebo hnojivo Potrava vodních živočichů (plankton)

9 Krásnoočko zelené Obr.2

10 Chaluha – hnědé řasy Obr.3

11 Červená řasa - ruduchy Obr.4

12 ZŠ a MŠ TGM Bílovec Žabí vlas – zelené řasy Obr.6 Obr.5

13 Nori – lisované červené řasy
Obr Obr.8

14 Otázky k opakování - řasy:
Co je to stélka? Co řasy spojuje s rostlinami? Co je to kolonie? Která řasa má tzv. červené tělísko a k čemu slouží? Může člověk řasy potřebovat? 2. Uvedené charakteristiky přiřaď ke správné řase. Pozor! Některé charakteristiky pasují k více zástupcům!   Chlorofyl, 1 bičík, 2 bičíky, jednobuněčné, kolonie, volně se vznáší ve vodě, sladká voda, plankton, červené tělísko   Krásnoočko zelené…………………………………………………………………………….  Pláštěnka……………………………………………………………………………………….  Váleč koulivý………………………………………………………………………………….  Zelenivka………………………………………………………………………………………

15 Řešení: Co je to stélka? Stélka je rostlinné tělo, které není člěněno na orgány. Co řasy spojuje s rostlinami? Výživa pomocí fotosyntézy Co je to kolonie? Soubor buněk Může člověk řasy potřebovat? Ano – sušené jako krmivo pro dobytek, lisované řasy se používají v gastronomii, dále použití v mikrobiologii, jako hnojivo nebo palivo 2. Uvedené charakteristiky přiřaď ke správné řase. Pozor! Některé charakteristiky pasují k více zástupcům!      Krásnoočko zelené Chlorofyl, 1 bičík, jednobuněčné, sladká voda, plankton, červené tělísko Pláštěnka Chlorofyl, 2 bičíky, jednobuněčné, sladká voda, plankton, Váleč koulivý Chlorofyl, kolonie, sladká voda, plankton, Zelenivka Chlorofyl, jednobuněčné, volně se vznáší ve vodě, sladká voda, plankton,

16 Zápis: Buňka řas je rostlinná, tělo – stélka
Jednobuněčné – krásnoočko zelené (světločivná skvrna), pláštěnka (2 bičíky), zrněnka Kolonie – přechod k mnohobuněčnosti, váleč koulivý Mnohobuněčné – zelené – žabí vlas, šroubatka, hnědé - chaluhy, červené - ruduchy Význam a využití řas: Produkují kyslík – udržování rovnováhy plynů ve vodě Součást planktonu – potrava živočichů Červené řasy – výroba agaru (mikrobiologie), sušené jako krmivo nebo hnojivo, lisované jako potravina (sushi) Hnědé řasy – chaluhy - krmivo zvířat, jako palivo a k získávání jódu.

17 Literatura a internetové zdroje:
Kvasničková, D. a kol. Ekologický přírodopis 7, 2.část. Praha : Fortuna, s. ISBN Čabradová, V. a kol. Přírodopis 6. Plzeň : Fraus, s. ISBN X Obr.1: Garzia. Wikimedia commons.[cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 2: Deuterostome. Wikimedia commons.[cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.3: Kristian Peters.Wikipedia commons. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.4: Eric guinther. Wikipedia commons. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.5: Navez.B. Wikipedia commons. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.6: Woekler.T. Wikipedia commons [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.7: Wiegand Alice.Wikipedia commons [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.8: Harpel Tom. Wikipedia commons [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:


Stáhnout ppt "Metodický list ZŠ a MŠ TGM Bílovec Pořadové číslo:"

Podobné prezentace


Reklamy Google