Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

1 Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.19 Název pro školu:EU PŘ 09 Název materiálu: Řasy – stélkaté rostliny Autor: Mgr. Petra Bainarová Vzdělávací.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "1 Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.19 Název pro školu:EU PŘ 09 Název materiálu: Řasy – stélkaté rostliny Autor: Mgr. Petra Bainarová Vzdělávací."— Transkript prezentace:

1 1 Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.19 Název pro školu:EU PŘ 09 Název materiálu: Řasy – stélkaté rostliny Autor: Mgr. Petra Bainarová Vzdělávací obor Přírodopis Anotace: Pomocí tohoto DUM se žáci seznámí s jednobuněčnýmih a mnohobuněčnými řasami, se zástupci, jejich využitím a významem pro člověka. Klíčová slova: Buňka, kolonie, mnohobuněčnost, stélka, fotosyntéza Druh učebního materiálu: Výuková prezentace v aplikaci PowerPoint Očekávaný výstup: Žák se orientuje v jednotlivých skupinách řas, rozeznává zástupce, chápe jejich význam a využití, ovládá klíčová slova. Věková skupina: let Ověřeno dne: Třída: VII. B, VII. B, 19 žáků, 13 chlapců, 6 dívek, SVP 0, 0 chlapci, 0 dívky

2 Řasy – stélkaté rostliny 2 Obr.1

3 patří mezi vývojově nejstarší skupiny patří mezi vývojově nejstarší skupiny organismů na Zemi, které začaly do organismů na Zemi, které začaly do prostředí uvolňovat kyslík prostředí uvolňovat kyslík tělo tvořeno stélkou tělo tvořeno stélkou součástí planktonu součástí planktonu Jednobuněčné Jednobuněčné Kolonie Kolonie Mnohobuněčné – zelené, hnědé, červené Mnohobuněčné – zelené, hnědé, červené 3

4 Jednobuněčné Pohyb pomocí bičíku nebo se vznáší volně ve vodě Pohyb pomocí bičíku nebo se vznáší volně ve vodě Krásnoočko zelené, pláštěnka – bičík, žijí ve stojatých vodách Krásnoočko zelené, pláštěnka – bičík, žijí ve stojatých vodách Zelenivka – vznáší se ve vodě Zelenivka – vznáší se ve vodě Zrněnka – povlaky na kmenech stromů Zrněnka – povlaky na kmenech stromů 4

5 Kolonie Přechod k mnohobuněčným řasám Přechod k mnohobuněčným řasám Skupiny spojených buněk Skupiny spojených buněk Váleč koulivý Váleč koulivý 5

6 Hnědé a červené řasy Žijí ve sladké i slané vodě Žijí ve sladké i slané vodě Stélky velké až několik metrů Stélky velké až několik metrů Červené řasy – výroba agaru Červené řasy – výroba agaru Hnědé řasy – chaluhy - využívají se ke konzumaci, k výživě zvířat, jako palivo a k získávání jódu. Hnědé řasy – chaluhy - využívají se ke konzumaci, k výživě zvířat, jako palivo a k získávání jódu. 6

7 Zelené řasy Žijí hlavně ve sladké vodě Žijí hlavně ve sladké vodě Některé se přizpůsobily životu na souši Některé se přizpůsobily životu na souši - zelené povlaky na vlhkých zdech a skalách, kmeny stromů - zelené povlaky na vlhkých zdech a skalách, kmeny stromů Žabí vlas, šroubatka Žabí vlas, šroubatka 7

8 Význam řas v buňkách - chloroplasty → fotosyntéza v buňkách - chloroplasty → fotosyntéza Produkují kyslík – udržování rovnováhy plynů ve vodě Produkují kyslík – udržování rovnováhy plynů ve vodě Sušené slouží jako krmivo nebo hnojivo Sušené slouží jako krmivo nebo hnojivo Potrava vodních živočichů (plankton) Potrava vodních živočichů (plankton) 8

9 Krásnoočko zelené 9 Obr.2

10 Chaluha – hnědé řasy Obr.3 10

11 Červená řasa - ruduchy Obr.4 11

12 Žabí vlas – zelené řasy Obr.5 Obr.6 12

13 Nori – lisované červené řasy Obr.7 Obr.8 13

14 Otázky k opakování - řasy: Co je to stélka? Co řasy spojuje s rostlinami? Co je to kolonie? Která řasa má tzv. červené tělísko a k čemu slouží? Může člověk řasy potřebovat? 2. Uvedené charakteristiky přiřaď ke správné řase. Pozor! Některé charakteristiky pasují k více zástupcům! Chlorofyl, 1 bičík, 2 bičíky, jednobuněčné, kolonie, volně se vznáší ve vodě, sladká voda, plankton, červené tělísko Krásnoočko zelené……………………………………………………………………………. Pláštěnka………………………………………………………………………………………. Váleč koulivý…………………………………………………………………………………. Zelenivka……………………………………………………………………………………… 14

15 Řešení: Co je to stélka? Stélka je rostlinné tělo, které není člěněno na orgány. Co řasy spojuje s rostlinami? Výživa pomocí fotosyntézy Co je to kolonie? Soubor buněk Může člověk řasy potřebovat? Ano – sušené jako krmivo pro dobytek, lisované řasy se používají v gastronomii, dále použití v mikrobiologii, jako hnojivo nebo palivo 2. Uvedené charakteristiky přiřaď ke správné řase. Pozor! Některé charakteristiky pasují k více zástupcům! Krásnoočko zelené Chlorofyl, 1 bičík, jednobuněčné, sladká voda, plankton, červené tělísko Pláštěnka Chlorofyl, 2 bičíky, jednobuněčné, sladká voda, plankton, Váleč koulivý Chlorofyl, kolonie, sladká voda, plankton, Zelenivka Chlorofyl, jednobuněčné, volně se vznáší ve vodě, sladká voda, plankton, 15

16 Zápis: Buňka řas je rostlinná, tělo – stélka Buňka řas je rostlinná, tělo – stélka Jednobuněčné – krásnoočko zelené (světločivná skvrna), pláštěnka (2 bičíky), zrněnka Jednobuněčné – krásnoočko zelené (světločivná skvrna), pláštěnka (2 bičíky), zrněnka Kolonie – přechod k mnohobuněčnosti, váleč koulivý Kolonie – přechod k mnohobuněčnosti, váleč koulivý Mnohobuněčné – zelené – žabí vlas, šroubatka, hnědé - chaluhy, červené - ruduchy Mnohobuněčné – zelené – žabí vlas, šroubatka, hnědé - chaluhy, červené - ruduchy Význam a využití řas: Produkují kyslík – udržování rovnováhy plynů ve vodě Produkují kyslík – udržování rovnováhy plynů ve vodě Součást planktonu – potrava živočichů Součást planktonu – potrava živočichů Červené řasy – výroba agaru (mikrobiologie), sušené jako krmivo nebo hnojivo, lisované jako potravina (sushi) Červené řasy – výroba agaru (mikrobiologie), sušené jako krmivo nebo hnojivo, lisované jako potravina (sushi) Hnědé řasy – chaluhy - krmivo zvířat, jako palivo a k získávání jódu. Hnědé řasy – chaluhy - krmivo zvířat, jako palivo a k získávání jódu. 16

17 Literatura a internetové zdroje: Kvasničková, D. a kol. Ekologický přírodopis 7, 2.část. Praha : Fortuna, s. ISBN Kvasničková, D. a kol. Ekologický přírodopis 7, 2.část. Praha : Fortuna, s. ISBN Čabradová, V. a kol. Přírodopis 6. Plzeň : Fraus, s. ISBN X Čabradová, V. a kol. Přírodopis 6. Plzeň : Fraus, s. ISBN X Obr.1: Garzia. Wikimedia commons.[cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.1: Garzia. Wikimedia commons.[cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 2: Deuterostome. Wikimedia commons.[cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 2: Deuterostome. Wikimedia commons.[cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.3: Kristian Peters.Wikipedia commons. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.3: Kristian Peters.Wikipedia commons. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.4: Eric guinther. Wikipedia commons. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.4: Eric guinther. Wikipedia commons. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.5: Navez.B. Wikipedia commons. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.5: Navez.B. Wikipedia commons. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.6: Woekler.T. Wikipedia commons [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.6: Woekler.T. Wikipedia commons [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.7: Wiegand Alice.Wikipedia commons [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.7: Wiegand Alice.Wikipedia commons [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.8: Harpel Tom. Wikipedia commons [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.8: Harpel Tom. Wikipedia commons [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 17


Stáhnout ppt "1 Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.19 Název pro školu:EU PŘ 09 Název materiálu: Řasy – stélkaté rostliny Autor: Mgr. Petra Bainarová Vzdělávací."

Podobné prezentace


Reklamy Google