Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mgr. Alek Lačev.  Cena: 2,7 mil. Kč  Místa: jen pro 4  Prostor k otočení: 15m  Spotřeba: 25l/100 km  Zrychlení z 0 na 100:  14s  Spolehlivost:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mgr. Alek Lačev.  Cena: 2,7 mil. Kč  Místa: jen pro 4  Prostor k otočení: 15m  Spotřeba: 25l/100 km  Zrychlení z 0 na 100:  14s  Spolehlivost:"— Transkript prezentace:

1 Mgr. Alek Lačev

2

3  Cena: 2,7 mil. Kč  Místa: jen pro 4  Prostor k otočení: 15m  Spotřeba: 25l/100 km  Zrychlení z 0 na 100:  14s  Spolehlivost: bídná ◦ - Consumer reports „N EED IS VERY SUBJECTIVE WORD.“ - Hummwee ad, 2009

4  Pracovat, kupovat a usilovat o víc? ◦ Byť potěšení ze získání něčeho je obvykle jen krátké?  Lidé se vyvinuli v malých sociálních skupinách kde byl rozhodující „imidž“ a postavení. ◦ Pro přežití ◦ Pro přivábení sexuálních partnerů ◦ Pro ohromování přátel ◦ Pro výchovu dětí  Dodnes se zdobíme zbožím a službami, víc proto abychom udělali dojem na ostatní, než že bychom si užívali pocit vlastnictví.  Mnoho předmětů je primárně signálem.

5  Vysvětlování ultimátních příčin lidského chování… ◦ Hledání odpovědi na otázku „PROČ?“  Proč se z polosociálních primátů s malým mozkem stali v průběhu 4 milionů let hypersociální lidé s velkým mozkem? ◦ Proč jsme ochotni zaplatit 3.000 Kč za 100 g magického planktonu („mořský fytoplankton, ultimátní nutrogenomický supernabitý vysoce vibrující krystalickou skalární energii uzdravujících frekvencí“ – Ascendedhealth.com)Ascendedhealth.com

6

7  Průměrná příslušnice kromaňonců: ◦ 30 let, matka 3 dětí ◦ Žije v těsně semknutém klanu rodiny a přátel ◦ Pracuje 20 hodin týdně – sbírá bio zeleninu a bio ovoce ◦ Za flirtování s muži získává maso ◦ Tráví většinu dne tlacháním a drbáním s přáteli, kojením svého nejmladšího dítěte a sledováním starších dětí, jak si hrají se svými bratranci a sestřenicemi ◦ Po večerech naslouchá vyprávění příběhů, mazlením, tancem, bubnováním a zpěvem s ostatními ◦ Je průměrně inteligentní a atraktivní a tak má jen průměrného přítele ale užívají si skvělý sex, protože muži vyvinuli tyhle skvělé nové formy předehry: konverzaci, humor, kreativitu a laskavost ◦ A jednou za měsíc se tajně sejde se svým tajemným milencem, který je ověnčen jedenácti potvrzenými zabitími Neandrtálce ◦ Díky nízké mortalitě po překonání dětství má šanci na dalších 40 let života během nichž bude vážena víc a víc jako žena s ◦ moudrostí a postavením

8  Single třicetiletá prodavačka ◦ Vlastní Ford Focus a žije v Rochesteru ◦ Průměrně inteligentní (IQ 100), měla trojky z pár předmětů než ji vylili z mistní college ◦ Prodává 40 hodin týdně v Piercing Pagoda v EastView Mall, asi 60 km od místa kde žijí její rodiče a sourozenci ◦ Je jen průměrně inteligentní a atraktivní a tak má pár přátel a žádného stálého přítele ◦ Bere antikoncepci, aby neotěhotněla při mírně přiopilých sexuálních avantýrách s cizinci, kteří pak neopětují její SMS ◦ Její emocionální stabilita je jen průměrná a v Rochestru je celou zimu tma, tak bere Prozac, aby překonala sebevražedné tendence ◦ Každý večer kouká osaměla na TV a sní o milování s Johnny Deppem a přátelství s Gwen Stefani. ◦ Díky moderní medicíně se může těšit na dalších 45 let života během nichž se stane méně váženou jako překážející přívažek zdravotní péče ◦ Ale alespoň vlastní iPhone.

9 Vykázání rysů a statusu Uspokojení potěšení i když jej nedáváme na odiv Jiné specifické adaptace

10

11  Signály kvalit a vlastností jedince, vnímatelné druhými ◦ Přilákání partnerů/partnerek ◦ Zastrašení rivalů ◦ Odstrašení predátorů ◦ Získání pomoci od rodičů a příbuyných  Příklady: ◦ Ocasy rybiček Paví očko ◦ Lví hříva ◦ Slavíčí píseň ◦ Loubí lemčíků ◦ Luxusní zboží lidí  Signalizace dobrých genů, dobrého zdraví, dobré sociální inteligence

12  Zvířata si nejsou „vědoma“ znaků své zdatnosti  Lidé ano  Kupujeme produkty zvyšující zdání zdatnosti (zdraví, krásy, plodnosti, inteligence) na úkor skutečné zdatnosti (reprodukce) ◦ Antikoncepce Ortho Tri-Cyclen zvyšuje kvalitu pleti  Naše mozky se nevyvinuly k vědomému sledování reprodukčního úspěchu, ale ke sledování signálů, zkušeností, lidí které v historických podmínkách vedly k evolučnímu úspěchu

13  Muži zvyšují nápadnost své spotřeby když hledají partnerku. =

14  U zvířat mají samičky méně často důvod dávat na odiv indikátory zdatnosti. Vyjma těch druhů, kde soutěží o zdroje a partnery.  U vyšších primátů a zejména lidí ženy soupeří o status mezi sebou.  Kabelek Prada či bot od Manolo Blahnik si heterosexuální muži sotvakdy všimnou.

15  Na rozdíl od jiných zvířat lidé si vyvinuli schopnost vynalézat, vymýšlet, vykazovat a imitovat nové typy indikátorů zdatnosti, které mají kulturní nikoliv jen genetický základ. ◦ Tituly, zaměstnání, zboží a služby typické pro moderní ekonomii  Mladí lidé mají neukojitelnou žízeň nekonečně diskutovat, co je „cool“, „hustý“, „krutopřísný“, „drsný“ apod. ◦ Čili: „Jaké produkty vykáží mé vlastnosti, chutě a dovednosti nejefektivněji vzhledem k současné taktice mé vrstevnické skupiny?“

16  Příbuzenský altruismus (nepotismus) ◦ William Hamilton (60. léta)  Reciproční altruismus (já pomůžu tobě a ty zas mně) ◦ Robert Trivers (70. léta)  Altruismus vůči cizincům (např. charita)? ◦ Společné znaky s „nápadnou spotřebou“, ale je tomu tak opravdu? ◦ Geoffrey Miller & Vladas Griskevicius (2010)

17  Čím větší procento stejných genů dva jedinci sdílí, tím víc přírodní výběr upřednostňoval vzájemné altruistické chování.  Daří se produktům jako: ◦ Životní pojištění ◦ Spoření na univerzitní vzdělání potomků Jedním z nejsilnějších psychických mechanismů je chovat se nesobecky ke svým příbuzným.“ William D. Hamilton, 1964 Jedním z nejsilnějších psychických mechanismů je chovat se nesobecky ke svým příbuzným.“ William D. Hamilton, 1964

18  Romantická skupina ◦ Prezentovány obrázky atraktivních příslušníků opačného pohlaví ◦ Měli napsat popis perfektního rande s jedním z těch lidí  Romantická skupina ◦ Prezentovány obrázky atraktivních příslušníků opačného pohlaví ◦ Měli napsat popis perfektního rande s jedním z těch lidí  Kontrolní skupina ◦ Prezentovány obrázky budov ◦ Měli napsat o počasí  Kontrolní skupina ◦ Prezentovány obrázky budov ◦ Měli napsat o počasí Představte si, že máte v bance 5.000 dolarů. Zač z následujících věcí je utratí? (Nové auto, večírek v restauraci, dovolená v Evropě…) Máte 60 hodin volného času v měsíci. Kolik z něj věnujete dobrovolnictví? Muži: Velké utrácení; Ženy: Spousta dobrovolnictví Muži: Šetření Ženy: Málo dobrovolnictví Jde o signalizaci – chceme být vidět. Muži kupují věci, které mohou nosit nebo řídit. Ženy se věnují aktivitám jako práce v útulku pro chudé nikoliv osamělému sbírání odpadků…

19

20

21  Preference sladkého ◦ Vysoký obsah živin ve zralém ovoci ◦ Též souvisí s konzumací alkoholu (sladké plody  fermentace)  Preference slaného ◦ Vysoký obsah minerálů  Preference tučného ◦ Omezená dostupnost zdrojů jídla  Adaptace v minulosti se dnes stává maladaptací.  Je vydatně zneužívána fast-food řetězci ◦ Více jak ¼ amerických dětí dnes je obézních

22

23 Cabbage Patch doll © 1983 10% trhu s hračkami v roce 1983 V roce 1986 obrat víc jak miliarda dolarů…

24 1906 - 1932 2010

25  Lidské děti vyžadují hodně péče a jejich výrazný křik a pláč by mohl provokovat násilné reakce. ◦ Adaptace ke zvýšení péče a snížení agrese vůči malým dětem ◦ Fyzické rysy novorozenců stimulují náklonost a péči  Hlava proporčně větší k tělu  Výrazné čelo  Velké oči posazené nízko na tváři  Vypoulené tváře  Krátké tlusté končetiny

26

27 Frederic Edwin Church, 1849

28

29

30

31  Prostředí v němž vznikl lidský druh a na nějž je přizpůsobený  Charakteristiky savany: ◦ Otevřená, travnatá krajina ◦ Vodní tok, vodní plochy ◦ Zvířata (zvláště býložravci) ◦ Roztroušené stromy ◦ Hory na obzoru ◦ Mračna na nebi

32  Post-1945: Podniky by měly produkovat to, po čem lidé touží, nikoliv se je snažit přesvědčit, aby kupovali to, co produkují.

33

34 .. když loni stálo 40 Kč/m? Jak se cítíte, když po Vás letos chce prodavač 60 Kč/m?

35  Lidé věří, že správná cena za zboží je cena, za které jsou zvyklí jej kupovat. ◦ Nesnáší, když musí platit víc ◦ Pokoušejí se potrestat ty, kteří jim účtují víc  Z pohledu ekonomické racionality to nedává smysl. ◦ Lidé nemají zdání co určuje cenu kupovaného zboží (jak určit, co je správná cena) ◦ K čemu je mi nekoupit si zboží, když ho potřebuji (a cena je pořád nižší než užitek z něj)? ◦ Jaký mám důvod hněvat se na prodejce a vyjádřit jej tím, že se vyvaruji dalších transakcí s ním? (Ve světě velkého množství anonymních zákazníků to nemá dopad.)

36  Před miliony let probíhaly transakce v rámci malých uzavřených skupin. ◦ Situace bilaterálního monopolu ◦ Vy jako kupec chcete získat zboží pod obvyklou cenu prodávající naopak ◦ Oba mají vnímají emocionálně citlivě (jako ošizení) odchýlení se od obvyklé ceny není-li dobře ospravedlněn ◦ Lidé, kteří se necítili „ošizeni“ se připravovali o zdroje, měli méně potomků…

37

38

39

40  Racionální ekonomická úvaha je, že s ubíhajícím časem je potřeba nabídnout vyšší zisk, aby byl člověk ochoten odložit spotřebu…  Realita je jiná… ◦ Většina lidí volí 10.000 Kč teď než 11.000 Kč za týden ◦ Většina lidí volí 11.000 Kč za rok a týden než 10.000 Kč za rok

41  Dnešní svět má instituce (banky apod.), které podobný scénář činí věrohodným. Prehistorie nikoliv. ◦ Jídlo dnes mělo výrazně větší význam než jídlo za týden, protože dnešní jídlo je už tady a zítřek přinese bůhvíco. ◦ Jídlo za rok a jídlo za rok a týden se od sebe už tolik neliší. Obojí jsou přísliby, které se mohou nebo nemusí stát a šance na selhání už ten týden navíc moc nemění.

42

43

44

45

46  Strach ◦ Snaha přežít ◦ Snaha ochránit svoje potomky a příbuzné ◦ Citlivost k podvedení  Bažení ◦ Napomáhá přežití ◦ Umožňuje spolupráci a obchod (reciproční altruismus)  Sex (atraktivita, status…) ◦ Předání genů do další generace ◦ Předmět směny

47

48  Sedm smrtelných hříchů ◦ Lenost ◦ Závist ◦ Obžerství (poruchy příjmu potravy) ◦ Chtíč (pornografická závislost) ◦ Pýcha ◦ Msta ◦ Hrabivost (patologické hráčství)  Univerzální lidské slabiny, které se objevují zejména kvůli nesouladu mezi současnosti a EEA.

49  Přehnaná konzumace ◦ Poruch příjmu potravy, kouření jedné cigarety za druhou, nezřízená konzumace alkoholu, závislost na pornografii, slunění se ◦ Adaptace, které v dnešní době už nefungují  Konzumace pokoutního zboží (padělků) ◦ Konzumenti aspirující na nákup luxusního zboží, které si nemohou dovolit si kupují zboží, které je (někdy vědomě) falešné, aby vytvořili falešnou identitu své sociální úspěšnosti

50  Vyšší úroveň rodičovské investice žen ◦ Zaměření reklam s věcmi pro děti na matky  Preferované atributy potenciálních partnerů ◦ Muži preferují mladé (reprodukčně zdatné) partnerky. Proto je snazší prodávat zkrášlující (omlazující) produkty ženám. ◦ Ženy preferují zaopatřené partnery. Je proto snadné cílit muže s produkty posilujícími profesionální a finanční status.  Pohlavně-specifické hračky ◦ Více mechanické hračky pro chlapce a větší zájem o krásu, barevnost a celebrity u dívek

51

52  Deprese?  Schizofrenie?  Post-traumatická stresová porucha?  Narcisismus ◦ Intenzivní potřeba obdivu ostatních ◦ Nedostatek empatie pro ostatní

53  Naricisté se vnímají jako hvězdy svého životního příběhu v němž jsou ostatní vedlejší role. ◦ Sobectví ◦ Arogance ◦ Pocit výjimečnosti (víra, že jsem výjimečný a ostatní si toho všimnou) ◦ Pocit nároku (očekávání zvláštního zacházení) ◦ Fantazírování o úspěchu (obsesivní ambice neomezené moci, sexuální síly, ideální lásky, atd…) ◦ Vyhledávání obdivu (potřeba výrazné pozornosti…) ◦ Grandióznost (přehánění talentů, úspěchů, statusu) ◦ Mentalita oběti (obviňování okolí za své selhání) ◦ Anhedonie (neschopnost užít si jednoduché radosti) ◦ Emoční nestabilita

54  Veřejné vyhledávání statusu ◦ Pocit výjimečnosti a nároku na lepší zacházení ◦ Vyhledávání obdivu ◦ Grandióznost  Soukromé uspokojování potřeb ◦ Propast mezi nafouklým egem a nestabilním pocitem vlastní hodnoty a opakovanými sebepochybnostmi a depresí. ◦ Nevyhledávání potěchy v neformálních sociálních interakcích s druhými na stejné úrovni, ale sebestimulací (čtení beletrie, televize, drogy, masturbace…) a předvádění se uctívačům s nižším postavením

55  Status ◦ Design ◦ Značka ◦ Relativně vysoká cena ◦ Úprava vzhledu ◦ Doplňky  Sebestimulac e ◦ Přehrávaní hudby/videa jen pro sebe ◦ Poskytování slasti ◦ Odříznutí se od světa kolem

56


Stáhnout ppt "Mgr. Alek Lačev.  Cena: 2,7 mil. Kč  Místa: jen pro 4  Prostor k otočení: 15m  Spotřeba: 25l/100 km  Zrychlení z 0 na 100:  14s  Spolehlivost:"

Podobné prezentace


Reklamy Google