Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_Bi 1.35 Říše houby charakteristika - úvod Vytvořeno: Ověřeno: Třída: Ve1

2 Taxonomie hub Vzdělávací oblast:Obecná biologie Předmět:Biologie Ročník:1. ročník Autor:Ing. Sedláček Ladislav Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:základní informace o houbách viz. učebnice Klíčová slova:mykorhiza, fungi, konidie Anotace:Materiál je určen pro výuku v odborném předmětu biologie.

3 Houby. Charakteristika Patří mezi eukaryotní organizmy. Mají pravé jádro. Ohraničené jadernou membránou. Taxonomicky je to říše. Latinsky – fungy.

4 Charakteristika Jsou jedno nebo více buněčné. Z hlediska výživy jsou heterotrofní – saprofytické. U některých může probíhat symbioza - mykorhíza – s kořeny vyšších rostlin. Zásobní látkou je glykogen. V buněčné stěně je chitin. Stelka hub vytváří vlákna = hyfy. Soubor propletených houbových vláken vytváří podhoubí (mycélium).

5 Rozmnožování Převládá – nepohlavní rozmnožování. Má formu pohyblivou – tzv. zoospóry. Nepohyblivá forma: a) Sporangiospóry b) Konidie Pohlavní rozmnožování: 1. ascospórami 2. bazidiospórami

6 Prosředí Za přirozené prostředí považují houby půdu, kde do organického substrátu: vylučují enzymy pomáhají jej tak rozkládat podílí se na tvorbě humusu

7 Hospodářský význam I 1.Houby jako potravina: získaná sběrem v lese ale i pěstovaná v pěstírnách – žampiony, hlíva ústřičná 2. Farmakologický význam: Produkují léčebné látky – upravující krevní tlak, léčící záněty tzv. antibiotika (Fleming. – objevitel 50 tá léta min. století.). 3. V průmyslu – pekařství, lihovarnictví – kvasinky v mlékařství – sýry.

8 Hospodářský význam II Oproti kladnému působení hub, nám celá řada hub škodí, ať již způsobují choroby rostlin ( rzi, sněti,..),tak onemocnění živočichů.současně nám škodí i houby dřevokazné - dřevomorka. Ochrana – moření dřevního materiálu. Věda zabývající se zkoumáním hub se nazývá mykologie.

9 Alexander Fleming symbioza - mykorhíza

10 Otázky a odpovědí 1. Jaké mají houby jádro? Mají pravé jádro ohraničené jadernou membránou. 2. Jakým způsobem se živí? Heterotrofně. 3. Co jsou to hyfy, a mycelium? Vlákna a podhoubí. 4. Mezi jaké rozmnožování patří zoospóry? Nepohlavní, pohyblivé. 5. Jak se nazývá věda o houbách? Mykologie.

11 Použité zdroje BUMERL, J. a kol.: Biologie 1 – pro SŠ. SPN: Praha 2005, vydání 1., ISBN aspxhttp://adaptogeny.cz/fungi/specifika-biologie-hub aspx Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google