Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, 357 35 Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0376 Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, 357 35 Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0376 Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím."— Transkript prezentace:

1 Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, 357 35 Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0376 Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Pořadí šablony a sada: 10 Molekulová fyzika a termika Materiál: VY_32_INOVACE_MFTER.10 Vytvořený ve školním roce: (datum) 13. 5. 2013 Téma: Tepelná kapacita Předmět a třída: fyzika, první ročník ekonomického lycea Anotace: Materiál je určen jako pomůcka k výkladu tepelné kapacity. Je potřeba PC s projektorem a možností pouštět videa (.avi). Případně jsou potřeba 2 nafukovací balónky, zapalovač a voda pro dvojici žáků. MF tabulky. Autor: Josef Knot Klíčová slova: tepelná kapacita, měrná tepelná kapacita Ověřený dne: 15. 5. 2013

2 Tepelná kapacita Vyzkoušejte si následující experiment: Nafoukněte nafukovací balónek, zahřívejte ho obyčejným zapalovačem a sledujte čas, za jak dlouho balónek praskne. Pokus opakujte s balónkem naplněným vodou. Pokuste se vymyslet hypotézu vysvětlující tento pokus. Proč asi balónek praskne, když ho zahříváme?

3 Tepelná kapacita Balónek naplněný vodou praskne o poznání později. Příčinou prasknutí balónku je vysoká teplota. Rozdíl je tedy v tom, že teplota vody se zvyšuje pomaleji než teplota vzduchu, přestože oběma látkám dodáváme energii stejně rychle. Popsanou vlastnost látek vyjadřuje fyzikální veličina tepelná kapacita.

4 Tepelná kapacita Tepelná kapacita látky vyjadřuje množství tepla, které je nutné dodat látce, aby vzrostla její teplota o jeden kelvin. Toto platí pouze v případě, že se v průběhu ohřívání nemění skupenství látky. Tepelná kapacita se značí C, její jednotkou je a platí pro ni vztah

5 Tepelná kapacita Ze zkušenosti víme, že pokud chceme zvýšit teplotu velkého množství látky, pak musíme dodat víc energie než pro malé množství látky. Proto zavádíme měrou tepelnou kapacitu c, což je tepelná kapacita vztažená na jeden kilogram látky.

6 Tepelná kapacita V tabulkách najděte měrnou tepelnou kapacitu vody. Spočítejte kolik tepla je potřeba dodat jednomu kilogramu vody, aby se její teplota zvýšila o deset stupňů celsia.

7 Tepelná kapacita Měrná tepelná kapacita vody: Hledané teplo určíme pomocí vzorce pro měrnou tepelnou kapacitu:

8 Použité zdroje a literatura 1. Vlastní archiv 2. REICHL, J.. Měrná tepelná kapacita [online]. [cit. 13.5.2013]. Dostupný na WWW: http://fyzika.jreichl.com/main.article/view/578-merna-tepelna- kapacita http://fyzika.jreichl.com/main.article/view/578-merna-tepelna- kapacita 3. MIKULČÁK, J. a kol. Matematické, fyzikální a chemické tabulky. Praha: SPN, 1989, ISBN 14-257-89


Stáhnout ppt "Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, 357 35 Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0376 Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím."

Podobné prezentace


Reklamy Google