Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ČSTV A JEHO TRANSFORMACE DO ČESKÉ UNIE SPORTU Jan Boháč FTVS UK, 3.listopadu 2014.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ČSTV A JEHO TRANSFORMACE DO ČESKÉ UNIE SPORTU Jan Boháč FTVS UK, 3.listopadu 2014."— Transkript prezentace:

1 ČSTV A JEHO TRANSFORMACE DO ČESKÉ UNIE SPORTU Jan Boháč FTVS UK, 3.listopadu 2014

2 Obsah : 1. Sport v politickém sytému ČR 2. Spolky (občanská sdružení) ve sportu 3. Poslání, funkce a struktura bývalého ČSTV 4. Integrační proces ve sportovním prostředí ČR 5. Cíle a role České unie sportu 6. Sportovní svaz, TJ, sportovní klub Otázky Otázky

3 Sport v politickém systému ČR SPORT PARLAMENT STÁT SAMOSPRÁVA obce kraje SPOLKY (kluby, TJ) (NNO)

4 VLÁDA Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Ministerstvo financí Ministerstvo vnitra Ministerstvo obrany Ministerstvo zdravotnictví Ministerstvo průmyslu a obchodu Ministerstvo pro místní rozvoj Ostatní …

5 Poslanecká sněmovna  Zákony, vč.zákona o státním rozpočtu  Výbory: - Rozpočtový - Rozpočtový - Školství, věda, mládež, sport: - Školství, věda, mládež, sport: Podvýbor pro sport Podvýbor pro sportSenát

6 MŠMT  Koncepce státní podpory sportu  Finanční podpora ze státního rozpočtu  Dotační programy - Podmínky pro státní sportovní reprezentaci, přípravu talentů (SCM), sport zdravotně postižených, údržba a provoz, organizace sportu, investice  Antidopingový program (ADV ČR)  Akreditace vzdělávacích zařízení  Koordinace resortních sportovních center (RSC)  Vlastní RSC Poradní orgány: Národní rada pro sport, komise, pracovní skupiny

7 SAMOSPRÁVA obce, kraje Obce i kraje  výbory, komise pro sport (školství, mládež,)  Vlastní politika a priority – bez povinnosti vůči sportu  Financování sportu - vlastní grantové programy Kraje  Podpora základního sportu x podpora vrcholového sportu  Podpora významných akcí a reprezentace kraje Obce  Významné zdroje obcí z hazardního průmyslu od r. 2012, bez povinnosti využití pro sport  výstavba, rekonstrukce, údržba, provoz tělovýchovných a sportovních zařízení zákon 129/2000 Sb., o krajích, zákon 128/2000 o obcích zákon 129/2000 Sb., o krajích, zákon 128/2000 o obcích

8 SPOLKY (občanská sdružení)  Sportovní kluby  Tělovýchovné jednoty – v nich sdružené oddíly (bez právní subjektivity) a kluby (s právní subjektivitou)  Sportovní svazy – národní, územní Sdružují se do střešních sportovních organizací společné zájmy a potřeby Do – dle zákona o sdružování občanů (z. 83/1990 Sb.) Od – dle nového občanského zákoníku (z. 89/2012 Sb.)

9 SPOLKY – STŘEŠNÍ ORGANIZACE Český olympijský výbor Česká unie sportu Česká obec sokolská Orel Asociace tělovýchovných jednot a sport.klubů Asociace Školních sportovních klubů OSTATNÍ Sdružení Sportovních svazů ČR Autoklub ČR

10 Státní politika ve sportu (dokumenty)  Zákon č. 115/2001 Sb. O podpoře sportu + -  Koncepce státní podpory sportu v ČR + Usnesení vlády č. 167/2011 z Usnesení vlády č. 167/2011 z Další důležité zákony s dopadem na sport : Další důležité zákony s dopadem na sport :  Zákon o loteriích … novela 2012, ne pro sport  Zákon o dobrovolnictví … ne pro sport  Občanský zákoník od … změny  Zákon o statusu veřejné prospěšnosti … zatím ne  Daňové zákony

11 ČESKÝ SVAZ TĚLESNÉ VÝCHOVY –

12 ČSTV  vznik 11. března 1990, 27.dubna 2012 transformován na Českou unii sportu  ČSTV - dobrovolné sdružení samostatných a nezávislých sportovních spolků se sídly na území České republiky – národních sportovních svazů a okresních sdružení ČSTV  ČSTV jako největší střešní sportovní organizace, hájil zájmy sdružených subjektů vůči státu, poskytoval služby, spravoval majetek ČSTV, distribuoval vlastní zdroje i státní dotace do svazů a základních článků (SK/TJ)  Provoz ČSTV byl financován z výnosu loterní společnosti SAZKA, jíž byl ČSTV majoritní vlastník SAZKA, a.s. (68%), kterou akcionáři dovedli ke krachu

13 ČSTV (statistika, základní struktura členů z ) tělovýchovné jednoty sportovní kluby (TJ,SK) ► počet TJ/SK: ► počet fyzických osob v TJ,SK: ► počet fyzických osob v TJ,SK: sportovní svazy ►počet svazů: 73 ● sportovních odvětví: 119

14 1. Akrobatický rock and roll 2. Americký fotbal 3. Atletika 4. Badminton 5. Baseball 6. Basketbal 7. Billiard 8. Boby a skeleton 9. Bojová umění 10. Box 11. Curling 12. Cyklistika 13. Extrémní sporty 14. Florbal 15. Fotbal 16. Golf 17. Házená 18. Hokejbal 19. Horolezectví 20. Jachting 21. Jezdectví 22. Jóga 23. Judo 24. Kanoistika 25. Kolečkové brusle 26. Korfbal 27. Krasobruslení 28. Kulturistika 29. Kuše 30. Kuželky 31. Lakros 32. Lední hokej 33. Lukostřelba 34. Lyžování 35. Metaná 36. Minigolf 37. Moderní gymnastika Svazy sdružené v ČSTV - statut řádný člen

15 38. Moderní pětiboj 39. Muay Thai 40. Národní házená 41. Nohejbal 42. Orientační běh 43. Pétanque 44. Plavání 45. Pozemní hokej 46. Psí spřežení 47. Radiový orientační běh 48. Sport pro všechny 49. Rugby 50. Rychlobruslení 51. Saně 52. Silový trojboj 53. Skiboby 54. Softbal 55. Sportovní gymnastika 56. Squash 57. Stolní tenis 58. Šachy 59. Šerm 60. Taekwon-do ITF 61. Tenis 62. Triatlon 63. Universitní sport 64. Veslování 65. Vodní lyžování 66. Vodní motorismus 67. Vodní pólo 68. Volejbal 69. Vzpírání 70. Zápas 71. Zdravotně postižení 72. Aerobic FISAS 73. Cheerleaders Svazy sdružené v ČSTV - statut řádný člen

16 Struktura členské základny ČSTV ke podle věkových kategorií

17 Transformační proces Transformační proces  Reakce sportovního prostředí na ztrátu společnosti SAZKA  Nespokojenost členů s neefektivní správou vlastního majetku  Nedostatek finančních prostředků na vlastní činnost, zadluženost  Nové stanovy ČSTV prosince 2011 – jednokomorové uspořádání = společné hlasování, nemožnost blokování hlasování  Nové vedení ČSTV od ledna 2012 (současné vedení ČUS)  Zaměření na servisní a poradenskou činnost, péče o SK /TJ  Změna správy majetku, úspory, oddlužení Efektivní správa potřebného a bonitního majetku, obnova a rekonstrukce Efektivní správa potřebného a bonitního majetku, obnova a rekonstrukce Zbavení se zbytného majetku Zbavení se zbytného majetku  Zřizování servisních center sportu – administrativní centra (kraj – okres) pro poskytování servisu SK/TJ – účetnictví, granty, …, řízené z centra, částečně financované, částečně závislé na vlastní činnosti  Obnovení členské i politické důvěry - transparentnost  Duben přejmenování ČSTV na Českou unii sportu

18 Započatý integrační proces sportovního prostředí ČR  Zastřešující sportovní organizací od r Český olympijský výbor od r Český olympijský výbor evropský trend, dobré zkušenosti, efektivita, jeden partner státu (www.olympic.cz) evropský trend, dobré zkušenosti, efektivita, jeden partner státu (www.olympic.cz)www.olympic.cz  Zastupování sportu vůči státu a samosprávě prosazuje a chrání společné zájmy a práva členů prosazuje a chrání společné zájmy a práva členů účast na tvorbě legislativy účast na tvorbě legislativy dosažení systémového a garantovaného financování všech struktur sportu dosažení systémového a garantovaného financování všech struktur sportu ….. …..

19 Započatý integrační proces sportovního prostředí ČR  Postup transformace bude dlouhodobý vytváření funkční struktury ČOV jako zastřešující organizace vytváření funkční struktury ČOV jako zastřešující organizace postupné úpravy stanov subjektů postupné úpravy stanov subjektů zajištění všech oblastí činnosti – svazy, SK/TJ, servis centrální i lokální, zajištění všech oblastí činnosti – svazy, SK/TJ, servis centrální i lokální,  Z historických důvodů složitý proces duplicita, triplicita členství, vlastnictví majetku, řešení → krok za krokem duplicita, triplicita členství, vlastnictví majetku, řešení → krok za krokem

20 Cíle a nová role ČUS ve sportovním prostředí

21 ČUS  Podporuje činnost sdružených subjektů - je servisní organizací servis a služby ekonomické, právní, administrativní, organizační, poradenské, … zejména pro SK/TJ servis a služby ekonomické, právní, administrativní, organizační, poradenské, … zejména pro SK/TJ  Republiková úroveň (svazy) - sídlo, sklady, jednací místnosti, pošta, banka, IT podpora, právní služby, účetnictví, daňové poradenství, realizace investic, zápůjčky materiálu, cestovní pojištění, pojištění majetku, …  Okresní/krajská úroveň (TJ/SK ) - účetnictví, ekonomické, daňové a právní poradenství, administrace dotací z veřejných zdrojů –žádosti + vyúčtování, smírčí řízení, komunikace se samosprávou, … = servisní centra sportu  Struktura členské základny zůstala beze změn

22 ČUS  Spravuje vlastní a svěřený majetek - provozuje obchodní a hospodářskou činnost, oddlužená, soběstačná  Administruje a distribuuje část státní finanční podpory – podle rozhodnutí MŠMT a jeho dotačních programů  Realizuje vlastní projekty – propagace zdraví prospěšných pohybových aktivit pro všechny věkové skupiny obyvatel  Spolupracuje s ČOV - při zajišťování servisu sportovnímu prostředí, spoluvytváří podmínky pro přípravu a účast reprezentantů na OH  Působí ve Sdružení evropských nevládních sportovních organizací (ENGSO), které spolu s Evropským olympijským výborem (EOC) spolupracuje s Evropskou komisí na tvorbě politiky EU ve sportu – rámec pro sportovní činnost v komunitárním právu

23 ČUS (vertikální struktura, orgány)  centrum (vlastní právní subjektivita) ● valná hromada = republikové svazy + okresní sdružení TJ/SK, ● výkonný výbor, revizní komise ● poradní orgány- odborné komise  krajské organizace ČUS ( pobočný spolek) = krajské servisní centrum sportu = krajské servisní centrum sportu ● valná hromada = krajské svazy + regionální sdružení TJ/SK v kraji ● rada, revizní komise ● poradní orgány  okresní sdružení ČUS (vlastní právní subjektivita) = okresní servisní centrum sportu = okresní servisní centrum sportu ● valná hromada = okresní svazy + TJ/SK v regionu ● výkonný výbor, revizní komise ● poradní orgány  TJ, SK (vlastní právní subjektivita) ● členská schůze = členové (fyzické osoby) ● výkonný výbor, revizní komise ● poradní orgány

24 ČUS - centrum (stávající struktura) valná hromada výkonný výbor SPORTOVNÍ SVAZY Krajské organizace Okresní sdružení TJ, SK

25 ČUS (valná hromada) zástupci TJ,SK ►delegáti s hlasem rozhodujícím: 82 ● regionální sdružení 77 ● regionální sdružení 77 ● Pražská tělových.unie 5 ● Pražská tělových.unie 5 Společné Společné zástupci nar. svazů ► delegáti s hlasem rozhodujícím: 73 hlasování

26 ČUS (výkonný výbor 17 členů) předseda místopředseda místopředseda místopředseda místopředseda svazů TJ,SK svazů TJ,SK 7 volených zástupců 7 volených zástupců 7 volených zástupců 7 volených zástupců svazů TJ,SK svazů TJ,SK

27  SKIAREÁL Š.Mlýn, a.s. 51,1%  SKI Pec, a.s. …..…….. 54,7% pronajaté pronajaté  SA Harrachov, a.s. …..56,5% vlastní správa vlastní správa  VOŠ ČSTV, s.r.o  Lanovka Churáňov, s.r.o.  SC Nymburk  SC Brandýs  PS Podolí Obchodní společnosti s majetkovým podílem ČUS a hospodářská střediska ČUS

28 FINANCOVÁNÍ ČUS  Vlastní zdroje - Hospodářská činnost (obchodní společnosti, vlastní střediska) = zajistí financování centra ČUS = zajistí financování centra ČUS - Poskytování služeb – část zdrojů krajských a okresních servisních center - Členské příspěvky  Státní příspěvky z MŠMT: - Údržba a provoz sportovních zařízení (Podolí, Nymburk) - Organizace sportu – příspěvek na více-zdrojové financování servisních center sportu v krajích a okresech - Investiční program – stavby (SC Nymburk)  Příspěvky z krajských a obecních rozpočtů: - příspěvek na více-zdrojové financování servisních center sportu v krajích a okresech  Fondy EU (okrajově)

29 Podmínky členství v ČUS (pro národní sportovní svazy)  Sportovní spolek - rozvoj základních pohybových schopností, dovedností, kritériem tělesný výkon  v ČR jediný subjekt, jednotná pravidla, řízení,  zajišťuje sportovní reprezentaci ČR  člen příslušné mezinárodní sportovní federace  pořádá mistrovské soutěže  souhlas s pravidly pro boj s dopingem  35 SK, 500 členů, územní rozšíření 7 krajů proces přijímání, práva, povinnosti – Stanovy ČUS

30 ČUS kompetence valné hromady kompetence Výkonného výboru kompetence Výkonného výboru Stanovy ČSTV –

31 ODKAZY Informační zdroje  www. msmt.cz msmt.cz cuscz.cz cuscz.cz olympic.cz olympic.cz antidoping.cz antidoping.cz

32 Sportovní svaz, TJ, sportovní klub  Sportovní svaz - Organizace svého sportu – řády, pravidla, soutěže, činnost orgánů a složek - Státní reprezentace - Talentovaná mládež - Péče o členy a komunikace se členy - Marketing a vnější komunikace - Společenské funkce

33 Sportovní svaz, TJ, sportovní klub  Tělovýchovná jednota - Vytváření podmínek pro členské oddíly a kluby, včetně servisu (účetnictví, daně, …) a asistence při zajištění financování (granty, obecní, svazové, státní příspěvky,...) - Správa vlastního majetku, sportoviště - Komunikace s obcí, krajem a sportovními strukturami – národní svaz, okresní servisní centrum sporu ČUS

34 Sportovní svaz, TJ, sportovní klub  Sportovní klub, oddíl - Základní článek organizovaného sportu - Principy fungování dané stanovami, které musí být s v souladu se zákonem - Řízení klubu - klíčový faktor správného rozvoje - Potřeba řada odborných znalostí (právo, ekonomika, daně) - Demokratické principy (členská schůze, výbor) Moderní sportovní klub – řízení a administrativa TJ/SK

35 Vlastnictví sportovních zařízení  Vlastníci - SK/TJ, obce / města, privátní sféra  Do 1990 vlastnil sportovní zařízení ČSTV, od 1990 delimitace do vlastnictví SK/TJ  Velký podíl sportovišť je ve vlastnictví SK/TJ  Hlavní nákladovou položkou na úrovni TJ/SK jsou vedle hlavní (vlastní) sportovní činnosti náklady na provoz a údržbu sportovních zařízení  Vysoký podíl výdajů klubů na provoz a údržbu sportovišť limituje vlastní činnost ( + odbornost funkcionářů)  Nedostatek prostředků na provoz, údržbu a rozvoj  Řešení - zejména u nákladných zařízení je převod vlastnictví z SK/TJ na obec / město  Sportovní zařízení by měly být součástí infrastruktury obce (provoz údržba, rozvoj)

36 Evropské sportovní prostředí SPORT a EU (stručně)

37  Evropské politické struktury ve sportu  Sportovní politika EU  Dopady vnitřního trhu na sport  Evropské střešní sportovní organizace

38 Evropské sportovní prostředí  Politické struktury – Rada Evropy 47 zemí, – Evropská unie 28 zemí – Evropská unie 28 zemí Rada Evropy Rada Evropy = spolupráce, ochrana demokracie, lidských a sociálních práv a svobod, spolupráce ve sportu EPAS = spolupráce, ochrana demokracie, lidských a sociálních práv a svobod, spolupráce ve sportu EPAS Evropská unie Evropská unie = politická integrace ale i důsledky pro sportovní prostředí - volný trh, volný pohyb = politická integrace ale i důsledky pro sportovní prostředí - volný trh, volný pohyb  Evropské sportovní prostředí Evropské olympijské výbory Evropské olympijské výbory ENGSO (sdružení národních střešních sportovních organizací) ENGSO (sdružení národních střešních sportovních organizací)

39 RADA EVROPY EPAS (Enlarged Partial Agreement on Sport) od 2007 jediná instituce na úrovni Rady Evropy pro sport členství dobrovolné, spojené s úhradou příspěvku na činnost, 36 členů 13 zemí není členy, mají jen statut pozorovatele (včetně ČR) 13 zemí není členy, mají jen statut pozorovatele (včetně ČR) Politika obdobná jako v EU, ale v rámci všech 47 zemí Evropy - p Politika obdobná jako v EU, ale v rámci všech 47 zemí Evropy - podpora sportu, zvýraznění jeho hodnot, ustanovení mezinárodních standardů, vytvoření rámce pro panevropskou platformu mezivládní sportovní spolupráce, pro vládní i nevládní struktury členských zemí (deklarace, doporučení, konvence, …. )

40 EVROPSKÁ UNIE  Evropská komise, Generální ředitelství pro vzdělávání a kulturu, odbor sportu:  Postupné aktivity od r vyústily v článek o sportu jako součást Evropské ústavy, která byla v podobě Lisabonské smlouvy v r podepsána a ratifikována.  Čl EU uznává sport jako svébytnou společenskou sféru, které patří podpora a zájem EU, nemá však v oblasti sportu v zásadě žádné bezprostřední kompetence.  Sport od 2014 samostatnou kapitolou v kompetenci Evropského komisaře

41  Priority sportovní politiky EU od r Bílá kniha o sportu, řada doporučení a stanovisek pro sport Současné priority EU ve sportu 1. Match–fixing - prevence 2. Good governance – principy řízení, rovné příležitosti 3. Ekonomický rozměr – financování, benefity pro společnost 4. Zdraví prospěšné pohybové aktivity – všechny úrovně 5. Lidské zdroje – vzdělávání, trénink, dobrovolnictví Expertní skupiny – zapojení expertů sportovních organizací Podpora sportu cestou programů - směřují k výměně poznatků a zkušeností ERASMUS + -podpora sportu ve finančním období

42 Dopady vnitřního trhu EU na sport  Prosazování čtyř základních svobod volný pohyb osob volný pohyb osob volné poskytování služeb volné poskytování služeb volný pohyb zboží volný pohyb zboží volný pohyb kapitálu volný pohyb kapitálu se dotýká všech oblastí evropské společnosti, tedy také sportu. se dotýká všech oblastí evropské společnosti, tedy také sportu.

43 Evropské olympijské výbory (EOC) Evropské olympijské výbory (EOC) Cílem Evropského olympijského výboru je podpora olympijských myšlenek v Evropě : Cílem Evropského olympijského výboru je podpora olympijských myšlenek v Evropě : výchova mládeže, podpora spolupráce mezi jednotlivými národními olympijskými výbory - výzkumem, studiemi výměnou informací výchova mládeže, podpora spolupráce mezi jednotlivými národními olympijskými výbory - výzkumem, studiemi výměnou informací rozvoj “olympijského programu solidarity” v Evropě ve spolupráci s mezinárodním olympijským výborem (IOC). rozvoj “olympijského programu solidarity” v Evropě ve spolupráci s mezinárodním olympijským výborem (IOC). podílení se na tvorbě sportovní politiky EU, členstvím v expertních skupinách EU podílení se na tvorbě sportovní politiky EU, členstvím v expertních skupinách EU organizace mládežnických olympiád a Evropských her (poprvé 2015 Baku) organizace mládežnických olympiád a Evropských her (poprvé 2015 Baku) ČOV je členem EOC, má personální zastoupení v kanceláři EOC pro záležitosti EU v Bruselu ČOV je členem EOC, má personální zastoupení v kanceláři EOC pro záležitosti EU v Bruselu

44  ENGSO (European Non-Governmental Sports Organisation) Věnuje se zastupování zájmů členů a spolupodílí se na tvorbě politiky EU v oblasti sportu působením v expertních poradních skupinách v rámci Rady Evropy i Evropské unieVěnuje se zastupování zájmů členů a spolupodílí se na tvorbě politiky EU v oblasti sportu působením v expertních poradních skupinách v rámci Rady Evropy i Evropské unie Reprezentuje nestátní sportovní sféru při jednáních na půdě evropských institucíReprezentuje nestátní sportovní sféru při jednáních na půdě evropských institucí Rozhodnutí činí představitelé nestátních sportovních zastřešujících organizací (NGO).Rozhodnutí činí představitelé nestátních sportovních zastřešujících organizací (NGO). ČUS je členem ENGSO.ČUS je členem ENGSO.

45  koordinují rozvoj svého sportovního odvětví v rámci Evropy  hájí zájmy svého sportovního odvětví v evropském sportovním prostředí  pořádají soutěže na úrovni Evropy  organizují vlastní marketing + Zájmové (oborové) sportovní federace  sportovní zboží, zaměstnanost, vzdělávání ve sportu, … Evropské sportovní federace

46 Děkuji za pozornost OTÁZKY:  - Funkce a úkoly státu v oblasti sportu  - Úloha orgánů samosprávy (obce, kraje) ve sportu  - Struktura občanských sdružení ve sportu  - Struktura ČUS  - Základní poslání a hlavní funkce ČUS  - Podmínky členství v ČUS  - Práva a povinnosti sdružených subjektů  - Zdroje financování ČUS a sdružených subjektů  - Role národního sportovního svazu  - Funkce servisních center sportu ČUS.  - Problematika vlastnictví sportovních zařízení  - Řízení sportovního klubu


Stáhnout ppt "ČSTV A JEHO TRANSFORMACE DO ČESKÉ UNIE SPORTU Jan Boháč FTVS UK, 3.listopadu 2014."

Podobné prezentace


Reklamy Google