Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1105 Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1105 Název projektu Škola nás baví Výukový materiál."— Transkript prezentace:

1 Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: 1/dum č. 17 Předmět: Fyzika Třída:VII. Ověření ve výuce dne:

2 Jméno autora : Mgr. Lubomír Křapka Škola : Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Bojanov 90 Ročník : sedmý Předmět : Fyzika Klíčová slova : lom světla,, čočky

3 Světelné jevy - III.

4 Paprsek světla se při přechodu opticky řidšího prostředí do opticky hustšího prostředí láme ke kolmici Platí: α > β Důsledek:Např. při pohledu z břehu do vody dochází ke zkreslení – předměty jsou posunuté a zdeformované α β Vzduch nebo vakuum Voda nebo sklo 7. Lom světla

5 Při přechodu z opticky hustšího prostředí do opticky řidšího prostředí láme od kolmice Platí: α < β α β Vzduch nebo vakuum Voda nebo sklo

6 Příčinou změny směru paprsku je různá rychlost šíření světla v různých optických prostředí. Jediný paprsek, který nemění svůj směr, je paprsek dopadající kolmo na rovinné rozhraní dvou různých optických prostředí. Proč tedy tyč, do vody vložená, jeví se nám zlomená? Koncový bod tyče (x) odráží světelný paprsek, který nejdříve prostupuje vodou. Následně dopadá na rozhraní mezi vodou a vzduchem. Dochází k lomu paprsku od kolmice. Naše oko vidí předmět ve směru, ze kterého do něj paprsek dopadá.

7 Lom světla využívají čočky – tělesa ze skla nebo čirého plastu Při průchodu jejich zakřiveným povrchem se paprsky lámou Při průchodu čočkou se rovnoběžný svazek paprsků může měnit na sbíhavý – čočka spojka Pokud se rovnoběžný svazek mění na čočce na rozbíhavý – čočka rozptylka 7. Čočky

8 Spojka je optická čočka Spojka je optická čočka, která mění rovnoběžný svazek paprsků ve svazek sbíhavý. Spojka se od rozptylky odlišuje tím, že je ve svém středu tlustší než na okraji. Používá se například v brýlích pro korekci dalekozrakosti.

9 Typy čoček - spojky dvojvypuklá ploskovypuklá dutovypuklá Schematická značka spojky

10 Spojka – průchod paprsků rovnoběžných s optickou osou F Paprsky rovnoběžné s optickou osou se po průchodu spojkou lámou na paprsky sbíhavé. Paprsky se sbíhají do tzv. ohniska.

11 Jaké obrazy vytváří SPOJKA ?  svíčku dáme nejprve daleko od čočky, např. 20 cm, posunujeme stínítko (např. čtvrtku papíru), až se vytvoří ostrý obraz,  1) vzdálenost svíčky je větší než 2f: obraz je PŘEVRÁCENÝ, ZMENŠENÝ A SKUTEČNÝ  2) vzdálenost svíčky větší než f a menší než 2f: obraz je PŘEVRÁCENÝ, ZVĚTŠENÝ A SKUTEČNÝ  3) vzdálenost svíčky je menší než f: obraz je ZDÁNLIVÝ, ZVĚTŠENÝ A PŘÍMÝ

12 Rozptylka je optická čočka Rozptylka je optická čočka, která přeměňuje rovnoběžný svazek paprsků na rozbíhavý. Rozptylka je uprostřed tenčí než na okrajích. Rozptylky zmenšují obraz pozorovaného předmětu. Rozptylky se používají jako čočky do brýlí pro korekci krátkozrakosti.

13 Typy čoček - rozptylky dvojdutá ploskodutá vypuklodutá Schematická značka rozptylky

14 F Paprsky rovnoběžné s optickou osou se po průchodu rozptylkou lámou na paprsky rozbíhavé, jako by vycházely z jednoho bodu. Tento bod se nazývá ohnisko F. Rozptylka – průchod paprsků rovnoběžných s optickou osou

15 Jaké obrazy vytváří rozptylka?  umístíme svíčku do různých vzdáleností od čočky a zkoušejme zachytit obraz na stínítku,  zjistíme, že v žádné vzdálenosti od čočky se nám nepodaří zachytit ostrý obraz,  na stínítku je jen rozmazaná světelná stopa rozbíhavých paprsků,  když necháme tento svazek dopadat do našeho oka, je obraz vytvořený rozptylkou vždy PŘÍMÝ A ZMENŠENÝ, JE ZDÁNLIVÝ (protože nelze zachytit na stínítku)

16 Kolářová R., Bohuněk J., Fyzika pro 7. ročník základní školy, Prometheus, ISBN Kolářová R., Bohuněk J., Fyzika pro 9. ročník základní školy, Prometheus, ISBN Jáchim F., Tesař., Fyzika pro 7.ročník základní školy, SPN, ISBN Rauner K. a kol., Fyzika 7., Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, Fraus, ISBN Bohuněk J., Pracovní sešit k učebnici fyziky 8, Prometheus, ISBN Rauner K. a kol., Fyzika 8 Pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia, Fraus, ISBN Odkazy a použitá literatura Odkazy a použitá literatura : [Clipart]

17 [ PTP] Optika i. + II.ppt - Fyzika on-line 1.http://www.fyzikaonline.cz/wp-content/plugins/download-monitor/download.php?id=60 2.http://www.fyzikaonline.cz/wp-content/plugins/download-monitor/download.php?id=61http://www.fyzikaonline.cz/wp-content/plugins/download-monitor/download.php?id=61 / Odkazy na web Aplety Zobrazení čočkou – spojkou + rozptylkou Lom světelného paprsku


Stáhnout ppt "Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1105 Název projektu Škola nás baví Výukový materiál."

Podobné prezentace


Reklamy Google