Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, 761 25 Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK- 1. 4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, 761 25 Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK- 1. 4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání."— Transkript prezentace:

1 Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: Škola a sport VY_32_INOVACE_346 Autor DUM: Irena Heimová Datum (období), kdy byl materiál vytvořen: duben 2013 Ročník, pro který je materiál vytvořen: 9. ročník Vzdělávací oblast, obor, tematický okruh, téma: Člověk a příroda, fyzika, světelné jevy Anotace-metodický list: Žáci získají představu o lomu světla v optických čočkách. Rozeznají dva základní typy čoček – spojky a rozptylky, umí určit jejich odlišné vlastnosti. Seznámí se u obou čoček s ohniskem a ohniskovou vzdáleností. Prezentace vytvořená v programu PowerPoint. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu.

2 Čočky

3 • Čočky, stejně jako zrcadla, patří do běžného života. • Někdo nosí brýle, jiný zase fotografuje nebo používá videokameru nebo se dívá dalekohledem na hvězdy. • Při všech těchto činnostech a při mnoha dalších se potkáváme s čočkami. • Zároveň si mnozí z vás vzpomenou na scénu z Pekařova císaře, kde astronom Tycho Brahe žádá Rudolfa II. o čočku – a dostane luštěninu. • Čočka v optice sice vypadá podobně jako zmíněná luštěnina, ale na rozdíl od ní neroste na žádném poli a je vyrobena z průhledného skla nebo plastu.

4 • Čočkou tedy budeme nazývat každé homogenní průhledné těleso ohraničené buď dvěma kulovými plochami nebo jednou kulovou a jednou rovinnou plochou • Nás bude hlavně zajímat, jak dochází k vytvoření obrazu, jak jej můžeme sestrojit a následně také výpočty určit polohu a vlastnosti obrazu.

5 • Zobrazení pomocí čoček využívá zákonů paprskové optiky: – zákona přímočarého šíření světla – zákona lomu světla • Proto také u čoček mluvíme o zobrazení lomem. • Stejně jako u zrcadel zanedbáme pro zjednodušení vlnové vlastnosti světla.

6 a) dvojvypuklá čočka, b)ploskovypuklá čočka, c)dutovypuklá čočka, d)dvojdutá čočka, e)ploskodutá čočka, f)vypuklodutá čočka. a) dvojvypuklá čočka, b)ploskovypuklá čočka, c)dutovypuklá čočka, d)dvojdutá čočka, e)ploskodutá čočka, f)vypuklodutá čočka. Druhy čoček

7 Čočky, které jsou uprostřed nejširší (na obrázcích a–c), nazýváme spojky Čočky, které jsou uprostřed nejtenčí (na obrázcích d – f), nazýváme rozptylky.

8 Rozdělení čoček – Spojné čočky (spojky) – sbíhavé lomené paprsky – Rozptylné čočky (rozptylky) – rozptýlené lomené paprsky

9 dvojvypuklá spojka, dvojdutá rozptylka Na rozdíl od kulových zrcadel jsou u čoček dva středy křivosti C, dvě ohniska F, dva vrcholy V. Navíc je zde další význačný bod – optický střed čočky, který označujeme O. Ohnisko, které se nachází ve stejné části prostoru jako předmět, označujeme jako předmětové ohnisko (F 1 ), druhé ohnisko označujeme jako obrazové (F 2 )

10 dvojvypuklá spojka, dvojdutá rozptylka Vzdálenost předmětového ohniska od optického středu čočky se nazývá předmětová ohnisková vzdálenost (f 1 ), Vzdálenost obrazového ohniska od optického středu se nazývá obrazová ohnisková vzdálenost (f 2 ). V některé literatuře se předmětové ohnisko označuje F a obrazové ohnisko F´.

11 Vždy platí: Spojka má obě ohniska skutečná, rozptylka má obě ohniska neskutečná! Vždy platí: Spojka má obě ohniska skutečná, rozptylka má obě ohniska neskutečná!

12 • Při vytváření obrazu dochází ke dvěma lomům světla – na každém rozhraní. • Proto si vypomůžeme určitým zjednodušením – budeme používat tzv. tenké čočky – čočky, jejichž tloušťka se blíží k nule a obě lámavé plochy téměř splývají.

13 Spojka - popis F 1 – ohnisko předmětové F 2 – ohnisko obrazové S – střed tenké čočky F2F2 F1F1 prostor předmětový prostor obrazový směr paprsků S o

14 Význačné paprsky spojky Paprsek rovnoběžný s opt. osou se po průchodu spojkou láme do ohniska. F1F1 F2F2 o 1) S

15 2) Paprsek směřující do ohniska F 1 se po průchodu spojkou láme rovnoběžně s opt. osou. F F2F2 F1F1 o S

16 3) Paprsek směřující do středu spojky po průchodu nemění svůj směr. F1F1 F2F2 S o

17 Komplet F1F1 F2F2 o S

18 Rozptylka F 1 – ohnisko předmětové F 2 – ohnisko obrazové f – ohnisková vzdálenost S – střed čočky F1F1 F2F2 prostor předmětový prostor obrazový směr paprsků S o ff

19 Význačné paprsky rozptylky 1) Paprsek rovnoběžný s opt. osou se po průchodu rozptylkou láme jakoby do ohniska F2.F2. F2F2 F1F1 o S

20 2) Paprsek směřující do ohniska F1 F1 se po průchodu rozptylkou láme rovnoběžně s opt. osou. F2F2 F1F1 oS

21 3) Paprsek směřující do středu rozptylky po průchodu nemění svůj směr. F2F2 F1F1 S o

22 Komplet F2F2 F1F1 S o

23 Na závěr • Brýle užívají lidé ke čtení od konce 12. století (lorňon, monokl, skřipec, cvikr) • Základy nauky o zobrazení čočkami a o jejich užití v praxi popsal ve své knize Dioptrika už v roce 1611 významný astronom Johanes Kepler

24 Optická mohutnost • Někdy se místo ohniskové vzdálenosti používá optická mohutnost čočky • Její jednotkou je dioptrie • Čím je ohnisková vzdálenost menší, tím je je optická mohutnost spojky větší • Spojka s ohniskovou vzdáleností 1 metr má optickou mohutnost 1 dioptrie • Má-li spojka ohniskovou vzdálenost např. 0,25 metru, je její optická mohutnost 4 dioptrie • Optická mohutnost rozptylek se rozlišuje znaménkem minus

25 Jaká je optická mohutnost čočky s ohniskovou vzdáleností 0,1 metr? 10 dioptrií

26 Zdroje •


Stáhnout ppt "Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, 761 25 Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK- 1. 4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání."

Podobné prezentace


Reklamy Google