Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

2. září 2013VY_32_INOVACE_100206_Trh_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "2. září 2013VY_32_INOVACE_100206_Trh_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední."— Transkript prezentace:

1 2. září 2013VY_32_INOVACE_100206_Trh_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/

2  místo, kde se setkává nabídka s poptávkou  utvářejí se zde ceny zboží a služeb  na trhu se uskutečňují akty koupě a prodeje  nákupy a prodeje se uskutečňují mezi prodávajícími a kupujícími: ◦ na celém území státu (národní trh) ◦ v rámci celého světa (světový trh)

3 Trh lze charakterizovat těmito znaky:  do styku přichází prodávající a kupující  objektem směny jsou zboží a služby  ceny zboží se určují na základě nabídky a poptávky Trh chápeme:  prostorově - jako místo, kde se setkávají prodávající a kupující (např. tržiště, obchodní dům, internet)  funkčně – jako spojení nabídky, poptávky a ceny v určité oblasti

4 Trh můžeme rozlišit na:  Trh zboží a služeb  Trh práce  Trh finanční

5 Trh zboží a služeb se dále dělí na:  trh spotřebních statků  trh kapitálových statků Finanční trh členíme na:  trh peněžní  trh kapitálový  trh devizový  trh drahých kovů

6  člení se podle druhů nebo skupin zboží  zboží a služby nabízejí firmy  poptávku představují domácnosti  tržní ceny zboží a služeb se na něm vytvářejí podle vztahu nabídky a poptávky  stát podporuje fungování trhu protimonopolními zákony (např. zákon o ochraně hospodářské soutěže)

7  představuje souhrn nabídky práce a poptávky po práci  práci nabízejí domácnosti  poptávku představují firmy  na trhu práce se utváří cena práce – mzda  důležitou roli na trhu práce hraje také stát

8 Role státu je na trhu práce významná a nezastupitelná. Stát mimo jiné:  vydává zákony, které upravují práva a povinnosti zaměstnavatelů a zaměstnanců  zvyšuje počet pracovních příležitostí  zřizuje a financuje úřady práce  vyplácí podpory v nezaměstnanosti

9 Stát ovlivňuje dění v ekonomice také tím, že:  určuje míru zdanění  poskytuje dotace  zadává státní zakázky  provádí celní politiku  zakazuje prodej závadných produktů  postihuje kartelové a jiné dohody omezující hospodářskou soutěž

10 Představuje souhrn nabídky a poptávky po penězích. Rozděluje se na:  trh peněžní  trh kapitálový  trh devizový  trh drahých kovů

11 Trh peněžní  trh s krátkodobými peněžními prostředky se splatností do jednoho roku  zahrnuje peněžní hotovost, krátkodobé úvěry, krátkodobé cenné papíry Trh kapitálový  soustřeďuje a přerozděluje volné peněžní prostředky dlouhodobé povahy se splatností nad jeden rok  zahrnuje termínované vklady, dlouhodobé úvěry, dlouhodobé cenné papíry

12 Trh devizový  soustřeďuje a přerozděluje valuty a devizy  utváří se zde cena peněz ve formě kurzu měny Trh drahých kovů  obchoduje se na něm s drahými kovy  předmětem obchodu je ve velké míře zlato

13 Na trhu vystupují:  domácnosti ◦ poptávají na trhu zboží a služeb za účelem zajištění si konečné spotřeby ◦ nabízejí práci na trhu práce  podniky ◦ nabízejí výrobky a služby ◦ poptávají výrobní faktory (práci)

14  na trhu existuje více výrobců stejného nebo podobného zboží  existuje tedy hospodářská soutěž  firmy si navzájem konkurují  rozlišujeme konkurenci:  cenovou  necenovou

15 Cenová konkurence  firmy snižují ceny  snaží se tak přilákat kupující ke svým výrobkům Necenová konkurence  firmy si konkurují jinými prostředky než cenou  zaměřují se na kvalitu, podmínky prodeje (servis, záruky)  důležitou roli hraje značka firmy, její image a dobré jméno  významná je také reklama

16

17 ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled: teorie a praxe aktuálně a v souvislostech vyd. Zlín: CEED, ISBN SOJKA, Milan a Bronislav KONEČNÝ. Malá encyklopedie moderní ekonomie vyd. Praha 5: Libri, s.r.o., ISBN KLÍNSKÝ, Petr. Ekonomika1. Praha: EDUKO nakladatelství s.r.o., ISBN NOVOTNÝ, Zdeněk. Základy podnikové ekonomiky: aktualizované vydání k Břeclav: Moraviapress, ISBN Prezentace byla vytvořena v MS PowerPoint 2010


Stáhnout ppt "2. září 2013VY_32_INOVACE_100206_Trh_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední."

Podobné prezentace


Reklamy Google