Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

PÉČE O NEJMENŠÍ: BOŘENÍ MÝTŮ H ANA H AŠKOVÁ S TEVEN S AXONBERG J IŘÍ M UDRÁK.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "PÉČE O NEJMENŠÍ: BOŘENÍ MÝTŮ H ANA H AŠKOVÁ S TEVEN S AXONBERG J IŘÍ M UDRÁK."— Transkript prezentace:

1 PÉČE O NEJMENŠÍ: BOŘENÍ MÝTŮ H ANA H AŠKOVÁ S TEVEN S AXONBERG J IŘÍ M UDRÁK

2 Hlavní mýty Pro děti je přirozené, aby se svou matkou zůstávaly doma do věku tří let. Každý přece ví, že zařízení denní péče jsou pro děti do tří let škodlivá. Čeští odborníci prokázali, že jesle jsou pro děti nebezpečné. Jesle jsou vynálezem komunistů. Česká republika si investice do kvalitních center péče o děti nemůže dovolit. Češi a Češky kvalitní centra péče o děti do tří let nechtějí. Česká rodinná politika se opírá o vědecké poznatky.

3 Podíl dětí mladších 3 let v centrech denní péče o děti (2008) Zdroj: OECD Family Database (2012).

4 České děti ve věku 2 roky a 364 dní

5 České děti o den později

6 Seznam mezinárodních výzkumů, které ukazují, že děti by děti měly zůstat první tři roky doma:

7 Čeští psychologové v médiích Dítě do tří let Nutný trvalý kontakt s primární pečovatelskou osobou (matkou) Základ pro vybudování bazální důvěry, rozvoj řeči, schopností, … Jesle to narušují „Pokud se toto období naruší jeslovým či jiným zmatkem, člověk později prožívá nejistotu ve vztazích, nedůvěru, těžké vztahy a různé životní problémy v osobních vztazích s lidmi, tedy místo harmonie disharmonii. U citlivých povah může docházet při nepřítomnosti rodiny k rozvoji agrese nebo naopak k pasivitě a neschopnosti vést svůj život.“ Tradiční rodina = jediný správný model „Ví se dnes také o tom, že když z nějaké falešné emancipace z druhé strany její místo nahrazuje otec, že je v této situaci jako nerozehraný náhradník. Nemá smysl, aby chtěl být matkou, bylo by to kontraproduktivní, stejně jako kdyby matka chtěla konkurovat otci a chtěla ho nahradit.“ Jesle = celospolečenský problém „Poruch chování v české společnosti je až dost, nedělejme další.“

8 Argumenty proti jeslím Teorie vazby studie dětí v sirotčincích či dlouhodobě odloučených od rodičů v důsledku válečných konfliktů, dětí dlouhodobě hospitalizovaných Zdeněk Matějček „…na podkladě dosavadních studií můžeme právem soudit, že vývoj dětí v denních jeslích se podstatně neliší od vývoje dětí vyrůstajících v rodinách.“ (Langmeier a Matějček, 1974, str. 125) Výzkumy ukazují „To je podloženo psychologickými výzkumy. Svěření dítěte mladšího tří let do institucionální péče cizích lidí je krajním řešením.“ Individuální zodpovědnost „Rozhodnutí, kdy bude dítě svěřeno do péče mimo rodinu, je z mého hlediska především na zodpovědnosti rodičů. Chtějí-li institucionální výchovu, měli by si ji zaplatit a prostě se chovat zodpovědně. Nést následky i režii svých rozhodnutí.“

9 Závěry výzkumů Záleží na kvalitě: Děti mají méně problémů, pokud navštěvují kvalitní jesle, s malým poměrem dětí/dospělých, vzdělanými pečovatelkami, a malými skupinami. Záleží na rodinném prostředí: U rodin s velkým rizikem výskytu problémů může být pobyt v kvalitních jeslích přínosný už od věku 6 měsíců. Jesle podporují školní výkon: Když děti mladší než jeden rok navštěvovaly jesle, tak později vykazovaly lepší školní výsledky. Také byly hodnoceny jako neposlušnější, ale tento efekt byl poměrně slabý.

10 Některé konkrétní výzkumy: Pobyt v jeslích sám o sobě nenarušuje bezpečnou vazbu s matkou Lieselotte, Ahnert, Megan Gunnar, Michael Lamb, and Martina Barthel (2004) „Transition to Child Care: Associations With Infant–Mother Attachment, Infant Negative Emotion, and Cortisol Elevations.“ Child Development 75 (3): NICHD Early Child Care Research Network (1997) „The Effects of Infant Child Care on Infant-Mother Attachment Security: Results of the NICHD Study of Early CHild Care.“ Child Development 68 (5): Pobyt v kvalitních jeslích nenarušuje sociální, kognitivní či emoční vývoj Bengt-Erik Andersson (1989) „Effect of Public Day-Care: A Longitudinal Study.“ Child Development 60 (4): Deborah Vandell, Jay Belsky et al. (2010) „Do Effects of Early Child Care Extend to Age 15 Years? Results From the NICHD Study of Early Child Care and Youth Development.“ Child Development 81 (3): Anders Broberg, Holger Wessels, Michael Lamb, and Philip Hwang (1997) „Effects of Day Care on the Development of Cognitive Abilities in 8-Year-Olds: A Longitudinal Study.“ Developmental Psychology 33 (1): Margaret Caughy, Janet DiPietro, and Dona Strobino (1994) „Day-Care Participation as a Protective Factor in the Cognitive Development of Low-Income Children.“ Child Development 65 (2):

11 Jakou cenu za nedostupnost zařízení denní péče o děti a za malou účast mužů na péči platíme? - Jedna z nejnižších zaměstnaností matek dětí mladších 15 let v Evropě + vysoké riziko nezaměstnanosti a krátkodobých pracovních smluv - Nejsilnější negativní efekt mateřství na zaměstnanost žen v Evropě. - Diskriminace žen na trhu práce. - Vysoká míra chudoby rodin samoživitelek.

12 Zaměstnanosti žen ve věku let bez a s dětmi mladšími 15 let (2009) Zdroj: OECD Family Database (2012).

13 DĚKUJEME ZA POZORNOST!


Stáhnout ppt "PÉČE O NEJMENŠÍ: BOŘENÍ MÝTŮ H ANA H AŠKOVÁ S TEVEN S AXONBERG J IŘÍ M UDRÁK."

Podobné prezentace


Reklamy Google