Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Role vztahu v pomáhajících profesích Prezentace v předmětu PORADENSTVÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Role vztahu v pomáhajících profesích Prezentace v předmětu PORADENSTVÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ."— Transkript prezentace:

1 Role vztahu v pomáhajících profesích Prezentace v předmětu PORADENSTVÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ

2 ROLE OSOBNOSTI „Nejúčinnějším lékem je lékař“ Výsledky průzkumu (Kopřiva, 1994) „Jaké jsou 3 nejdůležitější schopnosti a vlastnosti sester či ošetřovatelek v DD?“ Odpovědi – 266 zdravotních sester sociálních pracovnic

3 Výsledky průzkumu sestry soc. prac. sestry soc. prac. 1. Náklonnost 64% 62 % (vlídnost, ochota, láska…) (vlídnost, ochota, láska…) 2. Trpělivost 41% 47 % (klid, vyrovnanost…) (klid, vyrovnanost…) 3. Vcítění 42% 42% (porozumění, empatie…) (porozumění, empatie…) 4. Odbornost 41% 36 % (znalosti, profesionalita…) (znalosti, profesionalita…)

4 Paradoxy profesního pomáhání 1. „Pochopení pro každého“. 2. „Láska k bližnímu ve službách potřeby úspěchu“. 3. „ Láska k bližnímu jako zboží“

5 1. „Pochopení pro každého…“ - Mladí, krásní a bohatí … - Staří, chudí a postižení … - Nemorální … - Individuální citlivá místa…

6 2. „Láska k bližnímu ve službách potřeby úspěchu“ Potřebujeme být v povolání úspěšní víc než při provozování nějakého koníčka! Pomáhajíci pracovník cítí potřebu být lidem potřebný. Není to totéž, jako když někdo rád pomáhá lidem…

7 3. Láska k bližnímu jako zboží Role peněz … Konflikt Co za to? (Peníze jsou významnou mírou životního úspěchu …) (Peníze jsou významnou mírou životního úspěchu …) Péče o nemocné, chudé a postižené – stejně jako výchova a vzdělávání – byly odedávna polem působnosti církví a řádů… Jak dále v tržní ekonomice?

8 Neangažovaný pracovík  Pojímá svou práci jako výkon svěřených pravomocí lhostejně, bez osobního zájmu o klienta – tzn. jako rutinu (Kupř. lékař není spojencem proti nemoci, učitel odříkává látku, ale netestuje zájem, sociální pracov. vyplní formulář…, atp..) (Kupř. lékař není spojencem proti nemoci, učitel odříkává látku, ale netestuje zájem, sociální pracov. vyplní formulář…, atp..)  Vztah ke klientovi může být mnohem horší než neutrální (fackování v DD…)

9 Angažovaný pracovník…  Považuje svoji činnost za smysluplnou  Zabývá se důležitými životními problémy konkrétních lidí  Odklon od mocenské manipulace, masové produkce, konzumu …  Vítá kontakt s životem – přírodou  Bere práci jako možnost seberealizace  Možnost překonání pocitu osamění a malé sebeúcty (rozšíření hranic vlastního „já“)

10 Úskalí rozšiřování hranic vlastního já a) Tendence přebírat kontrolu nad klientem b) Tendence obětovat se pro klienta na vlastní úkor

11 Nadbytečná kontrola nad klientem  Kontrola udržuje řád, zajišťuje fungování a bezpečnost  Nadměrná kontrola však brání rozvoji autonomie!  Určité povahy mají k nadměrné kontrole blízko!  Nezacházejte s dospělými jako s dětmi a také v dětech spatřujte a respektujte partnera!

12 Obětování se pro klienty I tak lze narušovat hranice klienta (při rozšiřování svých hranic!).  Nedůvěra v autonomii klienta  Nedbání vlastní potřeby odpočinku  Miluj svého bližního jako sebe sama!  Nadměrná péče může klienta oslabit  Syndrom pomocníka u tzv. Burn.out  Nepřijetí vlastními rodiči v dětství? (Schmidbauer,1992)


Stáhnout ppt "Role vztahu v pomáhajících profesích Prezentace v předmětu PORADENSTVÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ."

Podobné prezentace


Reklamy Google