Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Eva Zamrazilová Členka bankovní rady ČNB Ceny potravin a český spotřebitel Strategie českého zemědělství a potravinářství do roku 2020 Soběstačnost ve.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Eva Zamrazilová Členka bankovní rady ČNB Ceny potravin a český spotřebitel Strategie českého zemědělství a potravinářství do roku 2020 Soběstačnost ve."— Transkript prezentace:

1 Eva Zamrazilová Členka bankovní rady ČNB Ceny potravin a český spotřebitel Strategie českého zemědělství a potravinářství do roku 2020 Soběstačnost ve vleku EU? Žofínské fórum,25. března 2013

2 2 Úvodem Národohospodářský význam zemědělství a potravinářství Potraviny, nápoje a tabák – čtvrtina spotřebního koše českých domácností Spotřeba domácností – polovina českého HDP Souvislost mezi vývojem cen potravin a spotřebou domácností ? Slabá soběstačnost zvyšuje závislost na vývoji zahraničních cen Faktory ovlivňující světové ceny potravin (kromě klimatických podmínek) Globalizace a její světlejší i stinné stránky Biopaliva Financializace agrárních komodit

3 3 Globalizace, biopaliva, finanční trhy Globalizace poptávky a nabídky potravin Oslabení vlivu lokálních produkčních podmínek a trhů Zvýšení poptávky v důsledku růstu ekonomické úrovně rozvíjejících se ekonomik versus omezené možnosti zvyšování nabídky Přímý kanál vlivem růstu spotřeby potravin Nepřímý kanál vlivem růstu spotřeby energie (vazba na biopaliva) Biopaliva Posílení vztahu cen paliv, energií i potravin Z „jednosměrky“ na „dvousměrný provoz“ – zvýšení volatility agrárních cen Soutěž o půdu Financializace agrárních komodit V prostředí nízkých úrokových sazeb hledají investoři vyšší výnosy „Levné peníze“ v kombinaci s nízkými výnosy zatraktivnily agrární futures Od roku 2007 počet uzavřených kontraktů na agrární komodity zdvojnásobil Agrární komodity se staly běžnou třídou investičních aktiv

4 4 FAO cenové indexy

5 5 Cenová hladina potravin v Evropě 2005 =100 Potraviny zdražují v celé Evropě – průměrný vzestup cenové hladiny v EU od roku % Pobaltí, Bulharsko, Maďarsko versus Švýcarsko, Norsko, Francie, Itálie, Švédsko ČR není v extrémní pozici, ale potraviny zde zdražily nadprůměrně Zdroj:Eurostat

6 6 Potraviny: vývoj ceny a prodejů v ČR Historicky vysoká vnímavost českých domácností na ceny potravin Vliv globalizace - mix vlivu světových cen potravin a vstupu maloobchodních řetězců na český trh ? – stagnace cenové hladiny potravin (globálně příznivé podmínky, boj řetězců o trh) – průměrný roční růst 3,4 % (globální vzestup cen, rozdělení trhu oslabilo konkurenci) Zdroj:ČSÚ

7 7 Oproti průměru roku 2005 Reálná mzda (2012) + 13 % CPI (leden 2013) + 23 % Potraviny a nealko + 30 % Alko a tabák + 48 % Zdravotnictví + 67 % Bydlení- platby za služby+ 45 % Odívání a obuv- 20 % Pošty a telekomunikace- 10 % Bydlení – vybavení- 10 Zdroj:ČSÚ Diferencovaný vývoj cenové hladiny 2005=100 I s vyloučením vlivu DPH stoupají počátkem roku 2013 ceny potravin minimálně o 4 % Ceny potravin, energií a dalších základních potřeb rostou podstatně rychleji než ceny ostatních komodit – limituje výdaje na jiné (byť relativně „levné“) zboží a služby Asymetrická reakce spotřebitelů ? Dle analýz ČSÚ omezují české domácnosti výdaje za potraviny razantněji než celá EU – jeden z hlavních důvodů slabé spotřeby domácností a poklesu HDP 2012

8 8 Potravinová soběstačnost ČR a závislost na vývoji zahraničních cen Jaký vývoj světových cen potravin můžeme očekávat ? Jak zmírnit závislost a citlivost na vnějších šocích ? Strategie českého zemědělství a potravinářství – mimořádný národohospodářský význam Stabilizace cen potravin by oživení spotřebitelské poptávky významně podpořila Do jaké míry lze „Strategií“ posílit odolnost vůči vnějším šokům ? stabilizovat domácí ceny potravin ? Závěrem

9 Děkuji za pozornost Eva Zamrazilová členka bankovní rady Česká národní banka


Stáhnout ppt "Eva Zamrazilová Členka bankovní rady ČNB Ceny potravin a český spotřebitel Strategie českého zemědělství a potravinářství do roku 2020 Soběstačnost ve."

Podobné prezentace


Reklamy Google