Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Římské divadlo. Specifika římského divadla Nahrazení divadla-obřadu divadlem- zábavou Nahrazení divadla-obřadu divadlem- zábavou To ovšem existuje i v.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Římské divadlo. Specifika římského divadla Nahrazení divadla-obřadu divadlem- zábavou Nahrazení divadla-obřadu divadlem- zábavou To ovšem existuje i v."— Transkript prezentace:

1 Římské divadlo

2 Specifika římského divadla Nahrazení divadla-obřadu divadlem- zábavou Nahrazení divadla-obřadu divadlem- zábavou To ovšem existuje i v klasické době – Xenofóntova Hostina To ovšem existuje i v klasické době – Xenofóntova Hostina V ničem nebyli Římané Řekům bližší než v v dramatu, v ničem vzdálenější než v divadle V ničem nebyli Římané Řekům bližší než v v dramatu, v ničem vzdálenější než v divadle Nepoměřujme římské divadlo řeckým! Nepoměřujme římské divadlo řeckým!

3 Vznik římského divadla Livius Andronicus - řecký otrok Livius Andronicus - řecký otrok Překlad Odyssei do latiny Překlad Odyssei do latiny 240 – překlad komedie a tragédie – počátek římského divadla 240 – překlad komedie a tragédie – počátek římského divadla Gnaeus Naevius – „pořímštil“ řecké drama Gnaeus Naevius – „pořímštil“ řecké drama Flyacká komedie Flyacká komedie Fescennijské verše Fescennijské verše

4 Divadlo v římské republice (509 – 27 př. Kr.) Divadelní představení pevnou součástí lidových slavností Divadelní představení pevnou součástí lidových slavností Organizováno státními úředníky Organizováno státními úředníky Panem et circenses Panem et circenses Ludi Romani Ludi Romani Ludi Plebei Ludi Plebei

5 Divadlo v římském císařství (27 př. Kr. – 476 po Kr. Považováno za dobu úpadku Považováno za dobu úpadku Kvantitativně však nepochybný rozkvět Kvantitativně však nepochybný rozkvět Známe hlavně z pamfletů křesťanských autorů Známe hlavně z pamfletů křesťanských autorů Síť divadel po celé říši Síť divadel po celé říši Vznik soukromých divadel Vznik soukromých divadel

6 Jiné zábavy Závody vozů Závody vozů Gladiátorské zápasy Gladiátorské zápasy Venationes (zápasy dravých zvířat) Venationes (zápasy dravých zvířat) Naumachiae (námořní bitvy) Naumachiae (námořní bitvy) Teatralizace všednícho života Teatralizace všednícho života Divadlo má silnou konkurenci - Terentiova Tchyně Divadlo má silnou konkurenci - Terentiova Tchyně

7 Architektura Dlouho dřevěné provizorní stavby, budované jen pro slavnosti – některá však navýsost exkluzivní Dlouho dřevěné provizorní stavby, budované jen pro slavnosti – některá však navýsost exkluzivní V letech 55 – 11 př. Kr. tři stálá kamenná divadla (první Pompeiovo) V letech 55 – 11 př. Kr. tři stálá kamenná divadla (první Pompeiovo)

8 Architektura 2 Budovaná na rovině Budovaná na rovině Chodby pod hledištěm Chodby pod hledištěm Zastřešené vchody Zastřešené vchody Bohatá scaenae frons Bohatá scaenae frons Orchéstra půlkruhová, od scény oddělená Orchéstra půlkruhová, od scény oddělená Sociálně diferencované hlediště Sociálně diferencované hlediště

9

10

11

12

13 Herci Herecké skupiny Herecké skupiny Většina římských her pro 5-6 herců Většina římských her pro 5-6 herců Dominus gregis – herecký mananžer, šéfproducent – kupuje od autora hru, platí herce, hudebníky i výpravu Dominus gregis – herecký mananžer, šéfproducent – kupuje od autora hru, platí herce, hudebníky i výpravu Postavení herců i autorů oproti Řecku značně nižší Postavení herců i autorů oproti Řecku značně nižší

14 Žánry římského divadla

15 Atellana Krátká fraška jako dohra – nahrazuje satyrské drama Krátká fraška jako dohra – nahrazuje satyrské drama Nejprve provozována amatéry Nejprve provozována amatéry Nazvaná podle kampanského městečka Atelly Nazvaná podle kampanského městečka Atelly Žádná se nám nezachovala Žádná se nám nezachovala Zřejmě měla dosti blízko k palliatě – podobné komické typy Zřejmě měla dosti blízko k palliatě – podobné komické typy

16 Mimus Jakýsi univerzální multižánrový typ kočovného improvizovaného divadla Jakýsi univerzální multižánrový typ kočovného improvizovaného divadla Obsahuje zpěv, tanec, recitaci Obsahuje zpěv, tanec, recitaci Hrály jej i ženy Hrály jej i ženy Hrán i jen 2 herci – malé komické scénky Hrán i jen 2 herci – malé komické scénky Děje mimu zachovány jen minimálně Děje mimu zachovány jen minimálně

17 Komedie Dominantní římský žánr Dominantní římský žánr Palliata – komedie „přeložená“ z řečtiny Palliata – komedie „přeložená“ z řečtiny Togata – původní komedie, zřejmě dosti realistická, obrazy z všedního života Togata – původní komedie, zřejmě dosti realistická, obrazy z všedního života

18 Titus Maccius Plautus Zchudlý podnikatel, který znovu zbohatl divadlem Zchudlý podnikatel, který znovu zbohatl divadlem Populární, často napodobovaný, i po smrti hojně reprízovaný Populární, často napodobovaný, i po smrti hojně reprízovaný Vychází z Menandra, ale je mnohem drastičtější, bulvárnější, méně uměřený Vychází z Menandra, ale je mnohem drastičtější, bulvárnější, méně uměřený

19 Neváhá zařazovat osvědčené gagy a komické scény, které příliš nesouvisí s dějem Neváhá zařazovat osvědčené gagy a komické scény, které příliš nesouvisí s dějem Zamilovaný pán a jeho otrok Zamilovaný pán a jeho otrok Výrazný podíl hudby Výrazný podíl hudby Lišák Pseudolus Lišák Pseudolus Aulularia (Komedie o hrnci) Aulularia (Komedie o hrnci) Mostellaria (Komedie o strašidle) Mostellaria (Komedie o strašidle)

20 Publius Terentius Afer Původně otrok, poté vážený občan Původně otrok, poté vážený občan Považován za Menandrova následovníka Považován za Menandrova následovníka Umírněné komedie Umírněné komedie Jeho postavy psychologičtější a idealizovanější, zdůrazňuje jejich sympatické rysy Jeho postavy psychologičtější a idealizovanější, zdůrazňuje jejich sympatické rysy Nejde mu primárně o komický efekt Nejde mu primárně o komický efekt

21 Publius Terentius Afer Jemná a uhlazená mluva jeho postav – ve středověku příklad dobré latiny Jemná a uhlazená mluva jeho postav – ve středověku příklad dobré latiny Při adaptaci mísí motivy různých komedií Při adaptaci mísí motivy různých komedií Dívka z Andru Dívka z Andru Bratři Bratři Kleštěnec Kleštěnec Formio Formio

22 Tragédie V Římě nemá tragédie takovou popularitu jako v Řecku V Římě nemá tragédie takovou popularitu jako v Řecku Vychází většinou z řeckých vzorů Vychází většinou z řeckých vzorů Trójská válka – Aeneus Trójská válka – Aeneus Fabula crepidata – mytologická tragédie Fabula crepidata – mytologická tragédie Fabula praetexta – historická tragédie Fabula praetexta – historická tragédie

23 Luccius Annaeus Seneca Stoický filosof, Neronův „poradce“, poté donucen spáchat sebevraždu Stoický filosof, Neronův „poradce“, poté donucen spáchat sebevraždu Jeho tragédie jsou heremetickými studiemi zničující lidské vášně Jeho tragédie jsou heremetickými studiemi zničující lidské vášně Postrádají vývoj a gradaci Postrádají vývoj a gradaci Dlouhé rétorické monology Dlouhé rétorické monology Silně zhuštěné dialogy Silně zhuštěné dialogy

24 Lucius Annaeus Seneca 2 Postavy, které posedlost jedinou vášní žene do záhuby Postavy, které posedlost jedinou vášní žene do záhuby Trójanky Trójanky Faidra Faidra Thyestes Thyestes Zuřící Herkules Zuřící Herkules

25

26 Medea Medea, která už četla Euripída Medea, která už četla Euripída Menší počet postav Menší počet postav Soustředěnější děj Soustředěnější děj Gradace hrůz – postupné vraždění dětí Gradace hrůz – postupné vraždění dětí

27 Senecův vliv na renesanční divadlo Pětiaktová forma Pětiaktová forma Kruté, násilné scény Kruté, násilné scény Moralistní demonstrace lidské zkaženosti Moralistní demonstrace lidské zkaženosti Záliba v magii, smrti a průniku lidského a nelidského Záliba v magii, smrti a průniku lidského a nelidského Psychologická celistvost postav Psychologická celistvost postav

28 Pantomimus Ztvárnění mytologických témat jedním (většinou) tanečníkem s maskou Ztvárnění mytologických témat jedním (většinou) tanečníkem s maskou Hraje většinou více postav Hraje většinou více postav Doprovázen hudebníky a recitátory Doprovázen hudebníky a recitátory Může se však změnit i ve velevýpravnou taneční podívanou Může se však změnit i ve velevýpravnou taneční podívanou

29 Literatura Stehlíková, Eva: Řecké divadlo klasické doby. KLP Stehlíková, Eva: Řecké divadlo klasické doby. KLP Stehlíková, Eva: Římské divadlo. KLP 1993 Stehlíková, Eva: Římské divadlo. KLP 1993 Stehlíková, Eva: Divadlo za časů Nerona a Seneky. Divadelní ústav 2005 Stehlíková, Eva: Divadlo za časů Nerona a Seneky. Divadelní ústav 2005 Stehlíková, Eva: Antické divadlo. Univerzita Karlova Stehlíková, Eva: Antické divadlo. Univerzita Karlova Stehlíková, Eva: Co je nám po Hekubě, Stehlíková, Eva: Co je nám po Hekubě, Brkola 2012

30 Literatura 2 Aristotelés: Poetika. Praha 1993 Aristotelés: Poetika. Praha 1993 Groh, František: Řecké divadlo. Praha Groh, František: Řecké divadlo. Praha Thomson, George: Aischylos a Athény. Praha 1952 Thomson, George: Aischylos a Athény. Praha 1952 Kocur, Miroslaw: We wladzy teatru. Aktorzy i widzowie w antycznym Rzymie. Krakov 2006 Kocur, Miroslaw: We wladzy teatru. Aktorzy i widzowie w antycznym Rzymie. Krakov 2006


Stáhnout ppt "Římské divadlo. Specifika římského divadla Nahrazení divadla-obřadu divadlem- zábavou Nahrazení divadla-obřadu divadlem- zábavou To ovšem existuje i v."

Podobné prezentace


Reklamy Google