Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2."— Transkript prezentace:

1 ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Mgr. Hana KEPROVÁ TEMATICKÁ OBLAST: ČESKÝ JAZYK NÁZEV DUMu: ANTICKÉ DIVADLO POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 15 KÓD DUMu: HK_CJ1R_15 DATUM TVORBY: ANOTACE (ROČNÍK): 1.ročník Prezentace se zaměřuje na vznik antického divadla, jež se vyvinulo z Dionýsií, seznamuje s pojmy dithyramby, tragédie, komedie, obrázky názorně představují amfiteátry. METODICKÝ POKYN: ---

2

3 attické období (5.-4.st.př.n.l.)  rodové zřízení > městské státy (polis)  demokracie (Athény, Sparta, …)  svobodní občané  rozvoj filosofie a vědy (Hippokratés, Pythagoras, Archimedes)  rozvoj kultury (Feidias)  rozvoj divadla – nový žánr drama

4 Dionýsie = slavnosti zasvěcené Dionýsovi (bohu vína a nespoutaného veselí)  konec března  3 dny tragédie, 1 den komedie dithyramby = sborové zpěvy k poctě Dionýsa  závěrečné obřady  pěvci v kozlích kůžích (průvodci Dionýsia) tragoidiá = zpěv kozlů  původně sbor (chór) > 1 herec vede dialog se sborem

5  Dionýsos divadlo na Kosu

6 Divadlo v Dodoně (Řecko)

7  nekrytá, na svazích, návrších  hlediště (theatron)  jeviště (orchestra)  skené (divadelní budova)  architektonická krása  dokonalá akustika  herci – jen muži  masky a zvláštní střevíce  zpoč. 1 herec a sbor > 2 – 3 herci

8 Divadlo v Taormině (Sicílie)

9 Divadlo v Epidauru (i více než diváků)

10 maska z řecké tragédie 1.-2.stol.

11  dramatický žánr  divadelní hra vážného obsahu  obsah z mytologie, částečně historie  hrdinové: odvážní, stateční, silní x krutí, samolibí  dramatický konflikt  hrdina x nadpřirozená síla silné vášně osud odlišné mravní normy  hrdina umírá, ale mravně vítězí  = oslava člověka, který bojuje proti zlu

12  kómódia – šaškovský zpěv  konflikt pojímán komicky  výsměch lidským vadám, negativním vlastnostem

13 ARISTOTELÉS (4.st.př.n.l.)  posláním divadla je vyvolání estetického zážitku  divák si má uvědomit etické hodnoty díla  zážitek = katarze (z řec. katharsis – očista)  prožitek uvolní kladné psychické síly  jednota místa, času, děje

14 Pětistupňové schéma:  1. expozice (výklad)  2. kolize (srážka)  3. krize (rozhodnutí, rozloučení)  4. peripetie (náhlý obrat)  5. katastrofa (obrat)

15 TRAGÉDIE  Aischylos  Sofoklés  Euripidés KOMEDIE  Aristofanés

16  Sochorová Marie: Literatura v kostce pro SŠ, Fragment, 2007, ISBN  Hrabák Josef: Literatura pro 1.ročník středních škol, SPN, 1977, publikace č  Prokop Vladimír: Dějiny literatury od starověku do počátku 19.století, O.K.-Soft, 2003  VOLNÉ DÍLO. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  ZWEERS, Onno. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  MYKENIK, User. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  POUDOU99. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  HELVETIKER, User:. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Ebn%C3%B6ther.jpg Ebn%C3%B6ther.jpg  TREPTE, Andreas. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 


Stáhnout ppt "ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2."

Podobné prezentace


Reklamy Google