Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace"— Transkript prezentace:

1 ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Mgr. Hana KEPROVÁ TEMATICKÁ OBLAST: ČESKÝ JAZYK NÁZEV DUMu: ANTICKÉ DIVADLO POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 15 KÓD DUMu: HK_CJ1R_15 DATUM TVORBY: ANOTACE (ROČNÍK): ročník Prezentace se zaměřuje na vznik antického divadla, jež se vyvinulo z Dionýsií, seznamuje s pojmy dithyramby, tragédie, komedie, obrázky názorně představují amfiteátry. METODICKÝ POKYN:

2 ANTICKÉ DIVADLO

3 VZNIK attické období (5.-4.st.př.n.l.)
rodové zřízení > městské státy (polis) demokracie (Athény, Sparta, …) svobodní občané rozvoj filosofie a vědy (Hippokratés, Pythagoras, Archimedes) rozvoj kultury (Feidias) rozvoj divadla – nový žánr drama

4 VZNIK Dionýsie = slavnosti zasvěcené Dionýsovi (bohu vína a nespoutaného veselí) konec března 3 dny tragédie, 1 den komedie dithyramby = sborové zpěvy k poctě Dionýsa závěrečné obřady pěvci v kozlích kůžích (průvodci Dionýsia) tragoidiá = zpěv kozlů původně sbor (chór) > 1 herec vede dialog se sborem

5 Dionýsos divadlo na Kosu

6 Divadlo v Dodoně (Řecko)

7 DIVADLA (AMFITEÁTRY) nekrytá, na svazích, návrších hlediště (theatron)
jeviště (orchestra) skené (divadelní budova) architektonická krása dokonalá akustika herci – jen muži masky a zvláštní střevíce zpoč. 1 herec a sbor > 2 – 3 herci

8 Na obrázku ukažte tři části antického divadla.
Divadlo v Taormině (Sicílie)

9 Divadlo v Epidauru (i více než 10 000 0diváků)

10 maska z řecké tragédie 1.-2.stol.

11 TRAGÉDIE dramatický žánr divadelní hra vážného obsahu
obsah z mytologie, částečně historie hrdinové: odvážní, stateční, silní x krutí, samolibí dramatický konflikt hrdina x nadpřirozená síla silné vášně osud odlišné mravní normy hrdina umírá, ale mravně vítězí = oslava člověka, který bojuje proti zlu

12 KOMEDIE kómódia – šaškovský zpěv konflikt pojímán komicky
výsměch lidským vadám, negativním vlastnostem

13 TEORIE DIVADLA ARISTOTELÉS (4.st.př.n.l.)
posláním divadla je vyvolání estetického zážitku divák si má uvědomit etické hodnoty díla zážitek = katarze (z řec. katharsis – očista) prožitek uvolní kladné psychické síly jednota místa, času, děje

14 TEORIE DIVADLA Pětistupňové schéma: 1. expozice (výklad)
2. kolize (srážka) 3. krize (rozhodnutí, rozloučení) 4. peripetie (náhlý obrat) 5. katastrofa (obrat)

15 AUTOŘI TRAGÉDIE Aischylos Sofoklés Euripidés KOMEDIE Aristofanés

16 Zdroje: Sochorová Marie: Literatura v kostce pro SŠ, Fragment, 2007, ISBN Hrabák Josef: Literatura pro 1.ročník středních škol, SPN, 1977, publikace č Prokop Vladimír: Dějiny literatury od starověku do počátku 19.století, O.K.-Soft, 2003 VOLNÉ DÍLO. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ZWEERS, Onno. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MYKENIK, User. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: POUDOU99. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HELVETIKER, User:. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: TREPTE, Andreas. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:


Stáhnout ppt "ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace"

Podobné prezentace


Reklamy Google