Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Proces vnímání v komunikaci

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Proces vnímání v komunikaci"— Transkript prezentace:

1 Proces vnímání v komunikaci
PhDr. Pavel Beňo Tel nebo

2 3. fáze vnímání 1. Smyslové vnímání 2. Třídění smyslových vjemů
3. Interpretace a vyhodnocování smyslových vjemů

3 Procesy ovlivňiující vnímání
Inplicitní teorie osobnosti Sebe-naplňující se předpovědi První dojem Stereotyp Atribuce

4 Teorie osobnosti Významnou roli zde hraje naše zkušenost
Apercepce – vliv minulých vjemů na to, co vnímáme Čínský pojem „ši gu“ – označení někoho, kdo je „znalý světa, oddaný své rodině, společensky obratný a poněkud rezervovaný“ Tzv. halo efekt = tendence dělat závěry na základě „dovozovaní“ … „Galileo a duchové“ – technika, která nás přiměje k jinému pohledu (nadhledu)

5 Předpovědi, které si sami vyplňujeme
Self-fullfiling-prophecy 4 kroky: 1. naše předpověď; 2. naše chování; 3. naše vnímání a posílení našeho chování; 4. nejistota a příp. i změna v chování druhé strany (Tzv. Pygmalionský efekt)

6 První dojem …poslední dojem
To, co přichází jako první má největší vliv na naše vnímání dalších událostí nebo naše chování. Jestliže je naše vnímání nejvíce ovlivňováno tím, co bylo „poslední“ (nejčerstvější), jde o efekt „nedávnosti“

7 Stereotyp, předsudek Často se vyskytují při vnímání …
Termín pochází z polygrafie … Stereotypní postoje k menšinám, příslušníkům jiné rasy, homosexuálům… Jde o „zafixované“ předpoklady … Stereotypy mohou bránit v objektivním posouzení reality, kupř. v tom, že nevidíme skutečnou „individualitu“ jednotlivce…

8 Atribuce (přisuzování)…
Atribuce je proces, jímž se pokoušíme vysvětlit motivaci lidského jednání. Důležitou okolností je přitom náš názor, zda dotyčný/á mohla či nemohla ovládat či kontrolovat své chování… (Pokud si myslíme, že někdo mohl své negativní chování kontrolovat, budeme k němu cítit odpor!)

9 Použitá literatura: DeVito, Joseph, A.: Základy mezilidské komunikace,
Grada Publishing, Praha 2001, ISBN


Stáhnout ppt "Proces vnímání v komunikaci"

Podobné prezentace


Reklamy Google