Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Řešení úloh v testech Scio z českého jazyka zadané ve školním roce 2012/2013 pro 6. ročník (34. – 40. úloha) V. označení digitálního učebního materiálu:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Řešení úloh v testech Scio z českého jazyka zadané ve školním roce 2012/2013 pro 6. ročník (34. – 40. úloha) V. označení digitálního učebního materiálu:"— Transkript prezentace:

1 Řešení úloh v testech Scio z českého jazyka zadané ve školním roce 2012/2013 pro 6. ročník (34. – 40. úloha) V. označení digitálního učebního materiálu: VY_32_INOVACE_CJ Základní škola a Mateřská škola G. A. Lindnera Rožďalovice projekt EUškola pro život, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/

2 Metodické pokyny Autor: Mgr. Roman Kotlář Vytvořeno: červen 2012 Určeno pro 6. ročník Český jazyk 2. stupeň Téma: řešení úloh testů Scio Očekávané výstupy: aplikuje logickou úvahu a znalosti dosud osvojeného učiva při řešení úloh testů Scio Forma: žáci pracují samostatně Pomůcky: počítač, dataprojektor Zdroje: zadání testů Scio, obrázky – zdroj uveden přímo v daném slidu Další pokyny: Při práci lze využít hlasovací zařízení a vyhodnotit nejrychlejšího řešitele, který získá nejvíce z možného počtu bodů (Lze pracovat i ve skupinách, které mezi sebou soutěží. Pokud daná skupina nedokáže svoji úlohu vyřešit, může se o správné řešení pokusit jiná skupina.). Za podstatnou skutečnost lze považovat odůvodnění zvoleného řešení a pro kontrolu ukázat správné řešení. Hra může mít i více vítězů v případě rovnosti získaných bodů.

3 Úloha č. 34 testu Scio z českého jazyka pro 6. ročník (podzim 2012) U chalupy měl pěkný rovný kousek loučky, z té udělal hřiště, prodal kozu, koupil za to dva míče a kluci začali trénovat. Které slovní druhy nejsou zastoupeny v uvedeném větném celku z úvodního textu? A) zájmena, příslovce, částice B) příslovce, částice, citoslovce C) zájmena, částice, citoslovce D) spojky, částice, citoslovce Společné zadání pro úlohu č Byl jednou jeden chudý chalupník, jmenoval se Klapzuba, a ten měl jedenáct synů. Ve své chudobě nevěděl co s nimi, a tak z nich udělal fotbalové družstvo. U chalupy měl pěkný rovný kousek loučky, z té udělal hřiště, prodal kozu, koupil za to dva míče a kluci začali trénovat. Nejstarší, Honza, byl hrozný čahoun, šel tedy do branky, nejmladší dva synové, Frantík a Jura, byli drobní a mrštní, ty tedy starý Klapzuba postavil na křídla. Řešení: V textu je obsaženo zájmeno „té“, a proto lze vyloučit variantu A) a C). Dále je v textu obsažena spojka „a“, a proto lze vyloučit variantu D). Správnou odpovědí je varianta B).

4 Úloha č. 35 testu Scio z českého jazyka pro 6. ročník (podzim 2012) Úloha č. 35 nejstarší Jaký je základní tvar (1. stupeň) přídavného jména nejstarší z uvedeného textu? A) starý B) stáří C) starší D) staří Společné zadání pro úlohu č Byl jednou jeden chudý chalupník, jmenoval se Klapzuba, a ten měl jedenáct synů. Ve své chudobě nevěděl co s nimi, a tak z nich udělal fotbalové družstvo. U chalupy měl pěkný rovný kousek loučky, z té udělal hřiště, prodal kozu, koupil za to dva míče a kluci začali trénovat. Nejstarší, Honza, byl hrozný čahoun, šel tedy do branky, nejmladší dva synové, Frantík a Jura, byli drobní a mrštní, ty tedy starý Klapzuba postavil na křídla. Řešení: Stupňování slova „starý“ je starý – starší – nejstarší. Slovo „stáří“ je podstatné jméno, „starší“ je 2. stupeň a „staří“ je přídavné jméno pro množné číslo. Správnou odpovědí je varianta A).

5 Úloha č. 36 testu Scio z českého jazyka pro 6. ročník (podzim 2012) Která z následujících dvojic výrazů splňuje vztah slovo podřazené – slovo nadřazené? A) heřmánek – bylina B) kalhoty – pásek C) chléb – mouka D) nůž – vidlička Řešení: Podřazenost a nadřazenost lze nalézt u dvojice slov heřmánek – bylina, protože heřmánek je konkrétním druhem byliny. Správnou odpovědí je varianta A).

6 Úloha č. 37 testu Scio z českého jazyka pro 6. ročník (podzim 2012) Které z následujících slov má v češtině pouze jeden význam? A) země B) rostlina C) měsíc D) tabule Řešení: A) země – např. název planety, země jako pevnina B) rostlina C) měsíc – např. vesmírné těleso, měsíc v roce D) tabule – např. ve škole, informační tabule Správnou odpovědí je varianta B).

7 Úloha č. 38 testu Scio z českého jazyka pro 6. ročník (podzim 2012) Která z následujících možností neobsahuje synonyma? A) ztřeštěný – vyděšený B) statný – urostlý C) hbitý – mrštný D) upřímný – otevřený Řešení: Synonymy nejsou slova ztřeštěný – vyděšený, protože „ztřeštěný“ má podobný význam jako bláznivý, šílený a slovo „vyděšený“ má podobný význam jako panický. Správnou odpovědí je varianta A).

8 Úloha č. 39 testu Scio z českého jazyka pro 6. ročník (podzim 2012) Ve které z následujících možností není slovní spojení nahrazeno vhodným příslovcem? A) na tomhle místě – tam B) v tuto chvíli – nyní C) tímhle směrem – tudy D) tímto způsobem – tak Řešení: „Na tomhle místě“ znamená „tady“ a ne „tam“. Správnou odpovědí je varianta A).

9 Úloha č. 40 testu Scio z českého jazyka pro 6. ročník (podzim 2012) Která z následujících vět je významově správná? A) Od pondělí do neděle jsme absolvovali každodenní ranní rozcvičku. B) Celý večer jsme byli s rodiči na ranní procházce. C) Těsně před odchodem jsme konečně vyrazili zpět. D) Švýcarský cyklista dorazil do cíle nakonec až na prvním místě. Řešení: A) Od pondělí do neděle jsme absolvovali každodenní ranní rozcvičku. B) Celý večer jsme byli s rodiči na ranní procházce. – nelze být večer na ranní procházce C) Těsně před odchodem jsme konečně vyrazili zpět. – nelze před ochodem vyrazit zpět D) Švýcarský cyklista dorazil do cíle nakonec až na prvním místě. – není správné spojení „až na prvním místě“, protože první místo je tím nejlepším umístěním. Správnou odpovědí je varianta A).


Stáhnout ppt "Řešení úloh v testech Scio z českého jazyka zadané ve školním roce 2012/2013 pro 6. ročník (34. – 40. úloha) V. označení digitálního učebního materiálu:"

Podobné prezentace


Reklamy Google