Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST."— Transkript prezentace:

1 ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST

2 ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE Vztah mezi prodejcem a zákazníkem upravuje Občanský zákoník Zákon o ochraně spotřebitele Pokud je v obchodních podmínkách prodejce něco jiného než v zákoně, platí to, co je výhodnější pro kupujícího. §

3 ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE Záruční doba doba, po kterou lze uplatnit záruku - odpovědnost prodávajícího nebo zhotovitele za vady, které se projeví po převzetí začíná běžet od převzetí věci kupujícím Jestliže prodejce během reklamace zboží vymění za jiné, začne běžet zcela nová záruční doba znovu od převzetí nové věci.

4 ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE Záruční doba - záruka se nevztahuje na opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním (vybitá baterie) - u použité věci (bazar) se záruka nevztahuje na vady odpovídající míře opotřebení, kterou měla věc při převzetí kupujícím (ohmatané opěradlo, žmolky na svetru,…) - u věcí prodávaných ve slevě se záruka nevztahuje na vady, pro které bylo zboží zlevněno

5 ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE Minimální záruční doba spotřební zboží potraviny oprava stavba použité zboží krmiva živá zvířata 24 měsíců 8 dní (pokud je jiná, musí být uvedeno na obalu) 3 měsíce 3 roky 12 měsíců 3 týdny 6 týdnů

6 ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE Potraviny datum použitelnosti SPOTŘEBUJTE DO… po tomto datu se nesmí prodávat datum minimální trvanlivosti MINIMÁLNÍ TRVANLIVOST DO… po tomto datu se může prodávat, ale musí být - zdravotně nezávadné - uložené odděleně od ostatních potravin - zřetelně označené, že skončila doba minimální trvanlivosti

7 ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE REKLAMACE uplatnění odpovědnosti za vady výrobků a služeb v záruční době - bezplatná záruční oprava - výměna výrobku za jiný – bezvadný - sleva z kupní ceny - odstoupení od kupní smlouvy (= vrácení peněz)

8 ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE Jak reklamovat přinést zboží (originální obal není nezbytný) včetně příslušenství (dálkový ovladač, kabel, návod,…) předložit doklad o zakoupení nebo záruční list nechat si vystavit reklamační protokol popis výrobku včetně výrobního čísla popis závady způsob vyřízení reklamace datum reklamace potvrzení prodejce podpis zákazníka

9 ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE Jak reklamovat jestli prodejce reklamaci neuzná, je doporučeno nechat si vystavit potvrzení s uvedením důvodu zákazník má nárok na úhradu nutných nákladů, které mu vznikly v souvislosti s reklamací (poštovné, jízdné,…) a na náhradu škody způsobené vadným výrobkem (požár,…) Uznaná ani neuznaná reklamace není zpoplatněna.

10 ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE Kde reklamovat - tam, kde jsme věc koupili - v libovolné jiné provozovně prodejce - v sídle či místě podnikání prodejce po celou provozní dobu musí být přítomen pracovník odpovědný za příjem reklamace prodejce je povinen vystavit písemný doklad o přijetí a vyřízení reklamace

11 ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE Lhůta na vyřízení reklamace prodejce musí reklamaci vyřídit (včetně odstranění vady) do 30 kalendářních dní o dobu vyřizování reklamace se prodlužuje záruka Prodávající není povinen informovat kupujícího o tom, že reklamovaný výrobek je připraven k převzetí.

12 ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE Vyřízení reklamace Pokud byla vada uznána, může být výrobek opraven nebo vyměněn. Prodejce také může nabídnout vrácení peněz. U neodstranitelné vady, která nebrání používání, může být poskytnuta sleva. Nárok na vrácení peněz: - třetí reklamace stejné vady stejného výrobku - více vad najednou - neodstranitelná vada výrobku - prodejce nevyřídil reklamaci do 30 dní

13 ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE Zboží koupené přes internet, telefonicky nebo při předváděcí akci Zákazník může odstoupit od smlouvy (=vrátí zboží a dostane peníze zpět) bez udání důvodu do 14 dnů ode dne převzetí. Netýká se potravin, novin a časopisů, loterie, akcií, zboží speciálně upraveného pro zákazníka, audio, videonahrávek a software s porušeným originálním obalem. (se spodním prádlem není problém) Platí i pro případ vyzvednutí objednaného zboží v kamenném obchodě.(neplatí v případě pouhé rezervace zboží) Zboží se doporučuje vrátit v originálním obalu, jinak si může prodejce opětovné zabalení účtovat.

14 ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE Vrácení zboží V kamenném obchodě není právní nárok na vrácení zboží, záleží na ochotě prodejce, jestli vyhoví, a za jakých podmínek. 14denní lhůta začíná běžet následující den po převzetí zboží, jde o 14 kalendářních dnů. Do tohoto termínu musí být prodejci doručeno oznámení o odstoupení od smlouvy, zboží je možné doručit později. Končí-li lhůta v sobotu, neděli nebo ve svátek, je posledním dnem lhůty nejbližší pracovní den. Jestliže prodejce při nákupu neuvedl informace požadované zákonem, prodlužuje se lhůta automaticky na 3 měsíce.

15 ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE Zdroj: SKOŘEPA, Michal; SKOŘEPOVÁ, Eva. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia: Manuál pro učitele. Praha: Scientia, s. Autor: Mgr. Pavel Papežík, vytvořeno v září 2012, určeno pro 9. ročník ZŠ, předmět Finanční gramotnost, vzdělávací oblast Člověk a společnost, vzdělávací obor Výchova k občanství, tematický okruh Stát a hospodářství.


Stáhnout ppt "ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST."

Podobné prezentace


Reklamy Google