Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Druhy číslovek VY_32_INOVACE_135 pro 5. ročník ZŠ

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Druhy číslovek VY_32_INOVACE_135 pro 5. ročník ZŠ"— Transkript prezentace:

1 Druhy číslovek VY_32_INOVACE_135 pro 5. ročník ZŠ
Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Jazyková výchova - Tvarosloví duben 2011 Mgr. Hana Patschová

2 Určeno k doplnění výkladu, na závěr jsou uvedena interaktivní cvičení k upevnění nebo procvičení.

3 Číslovky vyjadřují určité nebo neurčité množství, pořadí atd
Číslovky vyjadřují určité nebo neurčité množství, pořadí atd. Číslovky určité – vyjadřují přesný počet nebo pořadí, můžeme je vyjádřit číslicemi (tři, čtvrtý, pětkrát…) Číslovky neurčité – nevyjadřují přesný počet a pořadí, nemůžeme je vyjádřit číslicemi (několik, mnoho, několikrát …)

4 Podle významu číslovky dělíme na:
Základní – odpovídají na otázku KOLIK? určité - jeden, jedno, dva, sto … neurčité – několik, mnoho, kolik, málo, všechen, tolik 2. Řadové – odpovídají na otázku KOLIKÁTÝ? - vyjadřují pořadí, místo v číselné řadě určité – první, druhý, stý … neurčité – několikátý, kolikátý, tolikátý …

5 3. Druhové – odpovídají na otázku KOLIKERÝ?
- vyjadřují množství druhů určité – dvojí, dvoje, patery … neurčité – několikery, několikerý, kolikerý … 4. Násobné – odpovídají na otázku KOLIKRÁT? KOLIKANÁSOBNÝ? určité – jednou, dvakrát, dvojnásobný … neurčité – několikrát, mnohokrát, několikanásobný …

6 Za řadovými číslovkami napsanými číslicemi píšeme tečku
1.června, 6.cvičení, Václav IV. Tečku nepíšeme: za letopočtem ( v roce 1920) v datu zapsaném zlomkem (29/4/2010) za označením stránky, odstavce atd., číslovka stojí za jménem (cvičení 4, strana 88)

7 Letopočty čteme jako číslovky řadové nebo základní.
roku 1997 čteme: roku tisíc devět set devadesát sedm roku devatenáct set devadesát sedm roku tisícího devítistého devadesátého sedmého

8 Číslovky základní píšeme zvlášť.
osm set padesát sedm dvacet pět ale pětadvacet

9 deset vaše osmý kdy mockrát mladý pět
Zakroužkuj číslovky určité a neurčité: deset vaše osmý kdy mockrát mladý pět stokrát ten otcův žádný sedmero já málo její milion první číslice velká mnoho desátý několik nic tolik dvakrát moje dvacatero letní naše sám jednou půjdu

10 deset vaše osmý kdy mockrát mladý pět
Řešení: deset vaše osmý kdy mockrát mladý pět stokrát ten otcův žádný sedmero já málo její milion první číslice velká mnoho desátý několik nic tolik dvakrát moje dvacatero letní naše sám jednou půjdu

11 Doplň chybějící tečky za číslovkami :
Karel IV je významnou osobností dějin České republiky. Sedneme si do 2 řady. Otevřete si učebnici na 40 straně. Je mi 12 let. Narodil jsem se 10 února Koncert začíná v 19 hodin. Na výstavě se můj pes umístil na 1 místě.

12 Řešení: Karel IV. je významnou osobností dějin České republiky. Sedneme si do 2. řady. Otevřete si učebnici na 40. straně. Je mi 12 let. Narodil jsem se 10. února Koncert začíná v 19 hodin. Na výstavě se můj pes umístil na 1. místě.


Stáhnout ppt "Druhy číslovek VY_32_INOVACE_135 pro 5. ročník ZŠ"

Podobné prezentace


Reklamy Google