Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

POČÍTAČOVÁ GRAFIKA Marcel Svrčina 18.. Rastrová grafika  Je jeden ze dvou základních způsobů jak PC zpracovává a ukládá obrazové informace  V rastrové.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "POČÍTAČOVÁ GRAFIKA Marcel Svrčina 18.. Rastrová grafika  Je jeden ze dvou základních způsobů jak PC zpracovává a ukládá obrazové informace  V rastrové."— Transkript prezentace:

1 POČÍTAČOVÁ GRAFIKA Marcel Svrčina 18.

2 Rastrová grafika  Je jeden ze dvou základních způsobů jak PC zpracovává a ukládá obrazové informace  V rastrové grafice je obrázek popsán pomocí jednotlivých bodů (pixelů)  Tyto body jsou uspořádány do mřížky, každý bod má svoji polohu a barvu  Při velkém počtu těchto bodů se pro oko stávají neviditelné a vytvářejí obrázek

3 Rastrová grafika

4  Rastrové obrázky jsou především fotografie nebo namalované obrázky (v Malování)  Kvalitu obrázku určuje počet prvků v obrazu a počet základních barev čím více bodů, tím lepší obrázek větší soubor po uložení na disk  Bmp, jpg, gif, png, tiff a další  Editory pro práci s rastrovou grafikou:  Malování, GIMP, PhotoFiltre, Adobe Photoshop

5 Vektorová grafika  Obrázky ve vektorové grafice jsou tvořeny pomocí základních geometrických objektů  Obrázky můžeme libovolně zvětšovat a zmenšovat bez ztráty kvality  U vektorové grafiky můžeme pracovat s jednotlivými prvky obrázku nezávisle na ostatních  Používá se především pro tvorbu loga, flashových animací, ilustrací a počítačovou sazbu

6 Vektorová grafika

7 3D grafika  Speciální část počítačové grafiky, která pracuje s trojrozměrnými objekty  Převod 3D grafiky do 2D grafiky se nazývá jako renderování (tvorba reálného obrazu na základě počítačového modelu)  3D grafika se využívá pro tvorbu animací (film nebo počítačové hry), může se také využít ve vědě (počítačové simulace)

8 3D grafika

9 RGB  Je aditivní způsob míchaní barev používaný u monitorů a projektorech  RGB umožňuje, že monitor nepotřebuje nějaké vnější světlo (monitor zobrazuje i v naprosté tmě)  Základní barvy, které se míchají:  Červená  Zelená  Modrá

10 RGB

11 CMYK  Základní barvy:  Azurová  Purpurová  Žlutá  Černá  Barvy CMYK odpovídají barvám v tiskárně  Založen na principu subtraktivním míchání barev (s každou přidanou barvou se ubírá část původního světla)  Při míchání vznikají tmavší barvy na rozdíl od RGB

12 CMYK

13 Rozlišení (DPI) = Dot Per Inch (počet bodů na palec)  Určuje kolik obrazových bodů (pixelů) se vejde do délky jednoho palce (jeden palec = 2,54 cm)  Příklad:  Obrázek má 1280 bodů na šířku a 960 bodů na výšku.  Chceme vytisknout obrázek s rozlišením 300 DPI.  (1280/300) * 2,5 = 10,84 cm šířka  (960/300) * 2,5 = 8,13 cm výška

14 Bezeztrátová komprese  Při bezeztrátové kompresi jsou data komprimována, ale nedochází ke ztrátě informací.  V praxi to znamená, že data po dekomprimaci jsou stejná jako data před komprimací.  Nejčastěji se využívá u formátů PNG a GIF.

15 Ztrátová komprese  U ztrátové komprese dochází ke zmenšení velikosti původního datového souboru.  Jenže při každém novém uložení dochází k nenávratnému odstranění nepodstatných dat.  To znamená, že po dekomprimaci už nedostaneme původní data jako před komprimací.  Často je tento způsob výhodný, protože ztráta některých informací je vyvážena velmi výrazným zmenšením komprimovaných dat.  Nejčastěji se využívá u formátu typu JPEG.

16 JPEG  JPEG je nejčastější formát, který používáme, při ukládání rastrových obrázků nebo fotografií.  Formát JPEG využívá, při ukládaní ztrátovou kompresi.  To znamená, že daný program při uložení zmenší velikost souboru, protože některé body vypustí nebo změní. Proto si musíme při uložení obrázku z jiného programu volit kvalitu.  Čím větší si zvolíme kvalitu, tím větší místo v paměti nám obrázek zabere a naopak.  Nevýhodou JPEG je, že nepodporuje vrstvy ani průhlednost.  Formát JPEG je vhodný pro použití na webu nebo pro fotografické snímky.  U fotografií se nejčastěji používají koncovky.jpeg nebo.jpg

17 GIF  Formát GIF je stejně jako JPEG komprimovaný, ale využívá bezeztrátovou kompresi.  Hojně se využívá hlavně na tvorbu grafických prvků na web (tlačítka, rámečky,…atd.) nebo pro práci s obrazy s omezenou barevností.  Na práci s fotografiemi se nehodí, protože umí pracovat pouze v barevné hloubce 256 (8 bitů) barev.  Výhodou GIF je, že umí podporovat animaci a průhlednost na rozdíl od formátu JPEG.  V dnešní době bývá pomalu nahrazován formátem PNG.

18 BMP  Jednoduchý rastrový formát.  Jeho velká nevýhoda je velikost souboru, protože na rozdíl od dalších formátů nevyužívá žádnou kompresi.  Tento formát je velmi jednoduchý, díky tomu ho mohou snadno zapisovat a číst většina grafických editorů.  Využívá barevnou hloubku až 24 bitů (16,7 milionů barev).  V dnešní době se moc pro ukládaní dat nepoužívá.

19 PNG  Formát PNG se pomalu stává nástupcem formátu GIF, také využívá bezeztrátovou kompresi.  Na rozdíl od formátu GIF podporuje 24 bitové barevné hloubky stejně jako JPEG, ale neumí oproti GIF vytvářet animace.  Formát PNG si také poradí s průhledností a tak můžeme říct, že PNG kombinuje nejlepší vlastnosti, které má GIF a JPEG.


Stáhnout ppt "POČÍTAČOVÁ GRAFIKA Marcel Svrčina 18.. Rastrová grafika  Je jeden ze dvou základních způsobů jak PC zpracovává a ukládá obrazové informace  V rastrové."

Podobné prezentace


Reklamy Google