Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ."— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín PředmětEkonomika Tematický okruhDlouhodobý majetek v podniku TémaPodklady pro výpočet plánované potřeby DM – kapacita Označení DUMUVY_32_INOVACE_304 Jméno autoraIng. Ing. Eva Morávková Datum vytvoření5. ledna 2013 AnotaceZjišťování podkladů pro výpočet plánované potřeby DM – výrobní kapacita

2 KAPACITA (ve výrobním podniku mluvíme o výrobní kapacitě, ale např. u poskytování služeb – lanovky udává, kolik maximálně lidí může přepravit třeba za pracovní den = kapacita, nic se nevyrábí) Výrobní kapacita = maximální množství výrobků, které může podnik vyrobit za optimálních podmínek na svém výrobním zařízení za jednotku času. VÝPOČET VÝROBNÍ KAPACITY: kapacita 1 stroje = VČF * kapacitní norma kapacita všech strojů daného druhu v podniku = kapacita 1 stroje * počet strojů PŘÍKLAD Podnik má 3 stejné výrobní linky Hodinový výkon 1 linky (maximální množství) jsou 3 součástky Roční časový fond (kolik hodin může být linka v provozu) je 4000 hodin Výrobní kapacita 1 linky: * 3 = Výrobní kapacita podniku: * 3 = výrobků / rok

3 Využití kapacity v praxi je K zpravidla využívána méně, než na 100 % (poruchy v dodávkách energie, materiálu, mimořádné opravy) – proto se plánuje využití kapacity na méně než 100 % Počítáme: plánovaná produkce a) plánované využití výrobní kapacity = * 100 výrobní kapacita skutečná produkce b) skutečné využití výrobní kapacity = * 100 výrobní kapacita skutečná produkce c) procento splnění plánu = * 100 plánovaná produkce

4 PŘÍKLAD: výrobní kapacita podniku je kusů výrobků za rok. Podnik plánoval výrobu kusů výrobků a ve skutečnosti vyrobil a prodal kusů. ŘEŠENÍ: plánované využití VK = / * 100 = 90 % skutečné využití VK = / * 100 = 95 % procento splnění plánu = / * 100 = 105,5 % ZHODNOCENÍ: podnik hospodařil dobře, protože se mu podařilo využít výrobní kapacitu lépe, než plánoval a překročit i plánovaný počet výrobků. Hospodaření bylo o to lepší, že se mu podařilo i všechny vyrobené výrobky prodat.

5 S MĚNNOST Než nakoupíme nový dlouhodobý majetek, musíme si zjistit, zda jsme vyčerpali všechny možnosti pro jeho lepší využití, K tomu se kromě výše uvedených propočtů využívá směnnost, která nám udává, jakou část dne je majetek v provozu. Čím je směnnost vyšší, tím je i využití majetku efektivnější. počet pracovníků celkem koeficient směnnosti = počet pracovníků v hlavní směně lze místo počtu pracovníků počítat s odpracovanými dny nebo hodinami. Za hlavní směnu je považována ta, kde pracuje nejvíce pracovníků.

6 UKÁZKA HODNOCENÍ SMĚNNOSTI V PODNIKU A VYVOZENÍ ZÁVĚRU ZÁVĚRY: nejlépe využívá kapacitu závod C, nejméně efektivně je řízen závod F – má 3směnný provoz, ale ve 2. a 3. směně se pracuje velmi omezeně a přitom vznikají další náklady (vytápění, osvětlení apod.)

7 Výrobní kapacita je kusů a je využívána ze 75 %. Směnnost v podniku je 1,2 a) kolik výrobků podnik vyrábí b) kolik výrobků je možno vyrobit, jestliže zvýšíme koeficient směnnost na 1,7 ŘEŠENÍ a) * 0,75 * 1,2 = b) * 0,75 * 1,7 = Podnik vyrábí výrobků ročně při využívání kapacity na 73 % a směnnost 1,3 a) jaká je kapacita podniku b) kolik výrobků vyrobíme, jestliže zvýšíme využití výrobní kapacita na 85 % c) kolik výrobků vyrobíme, jestliže kromě zvýšení využití VK zvýšíme směnnost na 1,8 odběratelé požadují dodávky ve výši kusů., d) Jak velká kapacita nám chybí k uspokojení odběratelů, uvažujeme-li podmínky bodu c) ŘEŠENÍ a) / 1,3 = kusů / 73 * 100 = kusů = výrobní kapacita b) * 0,85 = c) *1,8 = d) – =

8 V YHODNOCENÍ ZÁVĚRŮ Porovnáním požadavků z plánu výroby (kolik výrobků chceme vyrábět) a propočtů kapacity a směnnosti zjistíme: kapacita > požadavky – není nutno nic měnit kapacita ≤požadavky (o malý přesah) – hledáme možnost v dalším zvýšení směnnosti kapacita < požadavky a vysoká směnnost – řešíme získání nového DM PRONÁJMEM (nebudeme-li jej potřebovat trvale) – POŘÍZENÍM NOVÉHO DM (při trvalé potřebě ) Musíme zajistit zdroje financování (z čeho majetek zaplatíme)


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ."

Podobné prezentace


Reklamy Google