Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ."— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín PředmětEkonomika Tematický okruhLidské zdroje TémaProduktivita práce a směnnost Označení DUMU VY_32_INOVACE_209 Jméno autoraIng. Vladimíra Veselá Datum vytvoření AnotaceVýznam produktivity práce pro efektivní hospodaření podniku v oblasti lidských zdrojů, využití vícesměnného provozu pro zvyšování efektivnosti výrobního procesu

2 Na stanovení celkového počtu pracovníků má dále vliv: Produktivita práce (účinnost lidské práce) = objem výkonů, připadajících na 1 pracovníka za jednotku PRODUKTIVITU PRÁCE V NATURÁLNÍCH JEDNOTKÁCH počet výrobků = počet MJ (ks, kg….)/ pracovníka počet pracovníků PRODUKTIVITU PRÁCE V ČASOVÝCH JEDNOTKÁCH (normohodinách) celkový počet hodin (nh) = počet nh/pracovníka počet pracovníků PRODUKTIVITU PRÁCE V PENĚŽNÍCH JEDNOTKÁCH výkony v Kč (tržby) = tržba/pracovníka počet pracovníků

3 Zjistěte, jakou produktivitu práce má podnik. počet vyrobených výrobků 25000, Cena Kč 3800/ks Norma spotřeby práce: 6 hodin/kus Počet prac: 75 Řešení PP v naturálních jednotkách: : 75 = 333,3 kusů/prac. PP v nh: ( * 6) : 75 = nh/prac. PP v Kč ( * 3800) : 75 = ,6 Kč/prac.

4 Rozšíření učiva Zjistěte, zda v dalším roce vzrostla produktivita práce, jestliže byli přijati další 3 pracovníci a tržby v tomto roce činily Kč při stejné výši cen. Řešení: PP v K4: : 78 = Kč. – ANO, PP vzrostla o: : * 100 = 113,87. růst PP o 13,87 % Vztah produktivity práce a počtu zaměstnanců čím vyšší produktivita práce (čím více vyrobí jeden zaměstnanec), tím méně zaměstnanců potřebujeme  tlak podniků na zvyšování produktivity práce (úspora N)

5 Směnnost zákonná délka pracovní doby = 40 hodin/týden (pozor na turnusové směny, zkrácenou pracovní dobu, jinou délku pracovní doby ve vícesměnných provozech) zpravidla rozložená do 5 dnů po 8 hodinách. Směnnost – pracuje-li se v podniku déle, než 8 hodin denně, rozkládá zaměstnavatel práci do více směn (maximálně 3). Protože zaměstnanec může (až na výjimky) pracovat jen 8 hodin/ den, má-li podnik vícesměnný provoz, musí mít i více zaměstnanců. Hlavní směna = směna, ve které pracuje nejvíce zaměstnanců, nebo je odpracováno nejvíce hodin

6 KOEFICIENT SMĚNNOSTI počet zaměstnanců ve všech směnách počet zaměstnanců v hlavní směně počet hodin odpracovaných ve všech směnách počet hodin odpracovaných v hlavní směně

7 Příklad: Podnik má 2 dílny – v první z nich pracuje celkem 35 zaměstnanců, z toho v hlavní směně 21 z nich, v druhé dílně bylo za období odpracováno hodin, z toho v hlavní směně. Zjistěte k. směnnosti v obou dílnách a porovnejte Řešení dílna: 35 : (21) = 1,66 dílna: : 8900 = 1,71 – lepší, lépe využívá výrobní zařízení CELKOVÝ POČET DĚLNÍKŮ ZJISTÍME TAK, ŽE UPRAVÍME PŮVODNĚ VYPOČTENÝ POČET O VLIV pproduktivity práce ssměnnosti  procento plnění výkonových norem


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ."

Podobné prezentace


Reklamy Google