Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilBohumila Horáčková
1
Efektivní studium Tipy pro úspěšné (distanční) učení Seminář, Olomouc 3.11.2004 Zpracovala: Mgr. Monika Všetulová
2
Student v DiV Dospělá, silně motivovaná a vyzrálá osobnost. Delší dobu nestudoval, není si jistý v tom, jak se samostatně učit. Zpravidla studuje při zaměstnání a pečuje o rodinu. Zná cíl svého vzdělávání ( získání nových zkušeností, práce, uspokojení osobního zájmu ). Příležitosti i rizika: studium kdekoliv, kdykoliv, dle vlastního tempa.
3
Předpoklady úspěšného studia Studující je dostatečně motivovaný. Má disciplinovaný přístup ke studiu. Je schopen si samostatně organizovat čas na sebevzdělávání. Umí pracovat s PC, Internetem případně elektronickým výukovým prostředím.
4
Test způsobilosti pro DiV
5
Před zahájením studia Klíčové otázky: Kdy mohu studovat? (doba studia) Kde mohu studovat? (studijní prostředí) Jak mohu studovat? (techniky studia) Proč chci studovat? (motivace)
6
Plán studia Organizace individuálního studia podléhá individuálním potřebám a možnostem studujícího. Plán musí být reálný - je pomocníkem při studiu, nikoliv zotročovatelem! Tvorbě studijního plánu předchází: Racionální rozvaha o vlastních časových možnostech, tvorba snímku nepracovního času.
7
Nepracovní čas Nepracovní čas tvoří veškerý čas, který netrávíme v zaměstnání tj.: aktivity pro zachování vlastní existence (osobní hygiena, stravování, péče o domácnost, vyřizování, cesta do/ze zaměstnání) volný čas – slouží k regeneraci a rozvoji
8
Snímek nepracovního času
9
Postup vypracování plánu Do kdy se co naučím? Jaká je celková možná doba ke studiu? Jaký je rozsah látky? Za jak dlouho a v jaké míře co zvládnu? Samotná tvorba studijního plánu
10
Námět na studijní plán
11
Práce se studijním plánem Nejen studujeme, ale také žijeme! Přísná kontrola plánu jednou týdně je potřebná. Z kontroly uděláme závěry pro další studium. Velký rozpor mezi plánem a jeho realizací by měl vést k účelnému přepracování plánu (cca po měsíci studia).
12
Sestavte si svůj plán studia
13
Studijní prostředí Klíčové otázky: Máte pohodlnou židli? Můžete se soustředit? Máte vhodný stůl ke psaní? Je zde dostatečné osvětlení? Cítíte se pohodlně? Výše uvedené aspekty zlepšují efektivitu studia, soustředění a brání příchodu předčasné únavy.
14
Hlavní vhodné podmínky ke studiu Učíme se stále v jedné místnosti. Klid. Přestávky. Přiměřená teplota. Dobré osvětlení. Studijní materiály máme připravené a přehledně uspořádané. Pro studium získáme své nejbližší.
15
Samostudium Výhoda: Můžeme postupovat vlastním tempem, do hloubky, která nám vyhovuje. Nevýhoda: Chybí každodenní kontakt s dalšími studenty a učiteli – nebezpečí ztráty prvotního nadšení. Důraz je kladen na: čtení, přemýšlení, psaní poznámek a písemné vyjadřování.
16
Zásady správného čtení Rychlost čtení Prolistování, podrobné prohlížení První a druhé čtení Užitečné knihy
17
4 tipy pro rychlé čtení 1.Čtěte bez zbytečných pohybů očí. 2.K právě přečtenému textu se nevracejte. 3.Čtěte potichu. 4.Nevytvářejte si artikulační obrazy. Pozor! Nesoustřeďte se pouze na rychlost, ta přijde s praxí!
18
Prolistování, podrobné nahlížení Každou knihu nemusíme číst celou. Dobrou představu o knize získáme nahlédnutím na: název, jméno autora, vydavatelství, datum vydání publikace obsah rejstřík předmluva/úvodní slovo stránka kapitoly, jejíž název nás zaujal
19
První a druhé čtení První čtení Cíl: získání přehledu. Soustřeďte se na podstatné pojmy, zkuste postřehnout vzájemné souvislosti. Text graficky zpracujte a rozčleňte. Druhé čtení Cíl: důkladné myšlenkové zpracování učiva. Soustřeďte se na nepochopené!
20
3 důvody pro psaní poznámek Soustředění Uchovávání vědomostí Kontrola Zásady 1.Zaměřujte se na klíčová fakta 2.Nadpisy pomáhají k návratu ke klíčovým faktům. 3.Používejte zkratky! 4.Tvořte si diagramy. 5.Jedna myšlenka = jeden řádek. 6.Poznámky pište na okraje knih.
21
Psaní Pečlivě si přečtěte zadání práce. Hledejte pokyny/instrukční slova: Diskutuj Hodnoť Popiš Srovnej Načrtni Hledejte podstatu problému.
22
Postup při psaní Naplánujte si postup, jakým způsobem budete danou otázku zodpovídat. Shromážděte materiály! Roztřiďte si informace! Napište si strukturu textu. Snažte se o objektivitu! Dbejte na gramatickou správnost a úpravu! Práci si po sobě pozorně přečtěte. Udělejte si kopii.
23
Zkoušení Zaměřte se na obsah i formu zkoušky. Opakujte! Večer před a v den konání zkoušky se již neučte! Otázky si pozorně pročtěte a odpovědi promyslete! Vše si po sobě důkladně přečtěte.
24
Motivace Je soustava pohnutek, které nás vedou ke studiu. Jedná se o silné pozitivní podněty, které zlepšují výsledky studia. Klíčová podmínka úspěšného dokončení studia. Držte se svého cíle. Hledejte zajímavé! Pěstuje v sobě pozitivní vnitřní postoj ke studiu!
25
Zásady efektivního studia Postupujeme od jednoduchého ke složitému. V době, kdy jsme nejvíc svěží, se učíme nejvíce náročnou látku. Pro nás zajímavé učivo studujeme jako „odměnu“. Určitý problém se učíme jako celek. Děláme si poznámky. Opakujme.
26
Použité zdroje Helis, Jiří. Jak úspěšně studovat. Liberec: Technická univerzita, 1997. Nocar a kol. E-learning v DiV. Olomouc: VUP, 2004. Príručná kniha ako študovať. Bratislava: City University, 1991. Toman, J. Jak zdokonalovat sám sebe. Praha: Svoboda, 1980, s. 186 – 200.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.