Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Dějepis Ročník : 7.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Dějepis Ročník : 7."— Transkript prezentace:

1 Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7. Téma : Expanze Vikingů Autor : Mgr. Monika Konečná

2 Na mapě vyznač: Dánsko, Švédsko, Norsko, Středozemní moře, Na mapě vyznač: Dánsko, Švédsko, Norsko, Středozemní moře, Anglii, Island, Itálii, Černé moře Anglii, Island, Itálii, Černé moře 1)

3 Expanze Vikingů ( století) - původní sídla na severu Evropy (Jutský poloostrov – Dánsko, Skandinávský poloostrov – Norsko, Švédsko) - germánské kmeny 2) Kam směřovaly plavby Vikingů? _____________________________________________________________________

4 - slovo „vik“ = v norštině záliv - různá označení: Normané (= lidé ze severu) Ascomani (= jasanoví muži) Varjagové 3) Výška průměrně 170 cm, světlá pleť, plavé nebo rudé vlasy a vousy. Delší, silně vlněný kabátec, přiléhavé kalhoty a kožené boty. Jemná košile. Svrchní šat upevněný pomocí dvou oválných bronzových spon na prsou.

5 Doplň chybějící text a zapiš do sešitu. Doplň chybějící text a zapiš do sešitu. Vikingové byli výbornými staviteli ________. Drakkar znamená __________ loď (podle ________hlavy, kterou měl zdobenou příď. Byla to rychlá, námořní i _________ loď (nízký ponor). Nejčastější _______ 30–40 metrů. Jedna loď unesla ___________. 4) 6) 5) 7)

6 - nebezpeční o obávaní dobyvatelé nových území - žili v rodovém zřízení, král byl vojevůdce, který se podřizoval pouze rozhodnutí thingu (=shromáždění svobodných mužů) Vikingská společnost: nesvobodní otroci svobodní rolníci, řemeslníci a válečníci jarlové (šlechta) král 8) 9)

7 Norští Vikingové - vydávali se směrem na západ (Island, Grónsko) - v roce 1000 přistál Leif Eriksson u břehů Severní Ameriky - vydávali se směrem na jih (Francká říše, Středozemní moře) Švédští Vikingové - putovali po obchodních cestách od Baltu k Černému moři Dánští Vikingové Jakým státům patří tyto vlajky? Jakým státům patří tyto vlajky? 10) 11) 12) ______________________________________________________

8 - runové písmo – tesalo se do kamene (Vikingové věřili, že má magickou sílu) Napiš svoje jméno pomocí vikingské abecedy. 8)

9 Použité zdroje: Literatura: MANDELOVÁ, H. – KUNSTOVÁ, E. – PAŘÍZKOVÁ, I. Dějiny středověku a počátků novověku. 1. vydání. Liberec: Dialog, s. ISBN ČAPKA, F. – LUNEROVÁ, J. Dějepis I: Člověk a společnost pracovní sešit. 1. vydání. Praha: Scientia, s. ISBN Obrázky: 1) URL: [cit. 18. října 2010] 2) URL: [cit. 18. října 2010] 3) URL: [cit. 18. října 2010] 4) URL: [cit. 18. října 2010] 5) URL: [cit. 18. října 2010] 6) URL: [cit. 18. října 2010] 7)URL: [cit. 18. října 2010] 8) URL: [cit. 18. října 2010] 9) URL: [cit. 18. října 2010] 10) URL: [cit. 18. října 2010] 11) URL: [cit. 18. října 2010] 12) URL: [cit. 18. října 2010]


Stáhnout ppt "Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Dějepis Ročník : 7."

Podobné prezentace


Reklamy Google