Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zpracováno: 5. 3. 2013 Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zpracováno: 5. 3. 2013 Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová."— Transkript prezentace:

1 Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová

2  OSNOVA  znaky expresionismu  představitelé expresionismu v malířství

3  důraz na psychiku  původně označení všech moderních uměleckých směrů počátku 20. století  exprese = zvýraznění citového poznatku  dílo (obraz, povídka) je obraz umělcovy duše  ve Francii zůstal směr na okraji zájmu  severský expresionismus Muncha byl nepochopen  úspěch Munchovy výstavy v Praze 1905

4  náleží k nejvýznamnějším představitelům expresionismu  výraz jednoho z utkvělých autorových pocitů – strach ze smrti  zvlněné tahy, dramatizace výrazu  norský umělec

5  obraz interpretuje lidskou úzkost postav seskupených v pokoji  psychologicky založený umělec promítá svou chorobnou představivost do svých obrazů

6  spojení secesní vlnovky se symbolismem  boční postavy štěstí a neštěstí  mezi dvěma protikladnými póly probíhá dobrodružství života

7  jeden z nejsvéráznějších umělců  masky – trpící, pohoršlivé, opovážlivé, kruté, škodolibé  pastózní nátěry dráždivých barev způsobují dojem kmitavého pohybu  tragično a groteskno v pouliční slavnosti

8  detail obrazu  strakatý dav maškar provází Krista jedoucího na oslu  dílo obrovitých rozměrů  autor se stranil uměleckých hnutí

9  jméno podle rodiště  pobaltská příroda v době vrcholícího léta  vznik v závěru života

10  triptych obrazů Svatá Maria Egyptská  ohnivá barevnost – náboženský námět posunut do polohy předměstské lidové slavnosti  prostopášný život hříšné Marie v nevěstinci mezi ježatými námořníky

11  poslední obraz triptychu  pokání v Jeruzalémě  poslední obraz znázorňuje její skon po dlouhém strádání v poušti

12  jeden ze zakladatelů německé skupiny Die Brücke  záběr z drážďanských ulic s elegantními chodci, jimž dal podobu šklebivých masek

13  měkký kolorit  pevnější kresba  hledaná elegance  vytříbenost malířského projevu

14  vystižení přirozeného pohybu koní  soustředil se na symboliku barev  použil k ztvárnění vlnité linie

15  zjednodušené formy  symbolické barevné podání  atmosféra tajemné a poetické legendy

16  člen sdružení Der Blaue Reiter  Méně expresionistický  Renoirova fosforeskující světelnost  Cézannova tvarová jednoduchost  dojem úsměvné pohody a poklidného života

17  štíhlá elegantní žena – vznosná jako sloup – oblíbený námět  nekřiklavá, zato intenzivní barevnost

18  figurativní prvky  naznačující cestu k abstrakci  imprese vytvořená pomocí forem a barvy téměř odloučených od vizuální reality

19  akvarel  hra pavoučích linií navozuje rytmus  měňavé barvy v závislosti na členění kompozice

20  Klee byl vynikajícím hudebníkem  zatímco hudba se musí poslouchat v sledu tónů, výtvarné dílo nestanovuje způsob, jak má být pozorováno  existují rozmanité přístupy k výkladu  citlivost, obraznost, hudebnost

21  psychický a emocionální stav modelů v tvářích i gestech  syté a nápadné barvy  ostré tahy štětcem, často až karikující  silně figurativní malba

22  pohřební průvod se zvrátil v povstání  získal barvu krve a ohně  dav hrůzných maškar obklopuje kostlivce pijícího z láhve  do chaotického hemžení vnáší řád geometrická skladba

23  autor podával otřesné svědectví o sociální skutečnosti poválečného Německa  tvář pokojské zabírá skoro celou plochu obrazu  noří se z jakéhosi ireálného prostoru  má silně emocionální výraz

24  autor německo-gotického ladění  vliv první světové války a sociální poměry po ní  líčí drama odehrávající se v poválečném Berlíně – mučení, teror, surovosti na denním pořádku  odporné sinalé postavy, deformace prostoru, přemíra detailů

25  příkrá kritika společnosti  jemná ironie  lhostejnost ve tvářích  drama pokryteckého života zastírající zoufalou samotu

26  PIJOAN, José. Dějiny umění / 9. Praha: Odeon, ISBN  PROKOP, Vladimír. Kapitoly z dějin výtvarného umění pro výuku dějin umění na středních školách. Sokolov: O.K.-Soft, 2000.


Stáhnout ppt "Zpracováno: 5. 3. 2013 Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová."

Podobné prezentace


Reklamy Google