Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 10. července 2012 Název: VY_62_INOVACE_1.1.10.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 10. července 2012 Název: VY_62_INOVACE_1.1.10."— Transkript prezentace:

1 Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 10. července 2012 Název: VY_62_INOVACE_ Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Téma: Tvorba ceny Anotace: Prezentace seznamuje studenty s pojmy v oblasti cenové politiky, objasňuje pojem a význam ceny, blíže pak představuje metody tvorby ceny, které se v současné době nejčastěji používají.

2 TVORBA CENY Cena je podle zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, definována jako peněžní částka sjednaná při nákupu a prodeji zboží dle § 2-13 nebo zjištěná dle zvláštního předpisu. Cena je částka, která je požadována, nabízena nebo zaplacena za zboží nebo služby. Cena zaplacená za zboží či služby nemusí mít vztah k hodnotě, kterou zboží nebo službám mohou připisovat jiní. V obecné ekonomické teorii je cena definovaná jako prostředek směny vyjádřený v penězích.

3 Význam ceny Podává informaci o výši tržeb z prodeje výrobků či služeb, které podnik na trhu nabízí. Častým jevem je, že množství zboží, které zákazníci kupují, závisí na ceně zboží. Často platí, že vyšší cena zákazníka odradí, naopak nižší cena zákazníka přiláká. Neplatí však vždy!

4 Cíle podniku při stanovení ceny Dosažení ziskuMaximalizace ziskuTržní podílRůst objemu prodejeNávratnost investicŠpičková kvalita výrobku

5 Tvorba ceny Metody stanovení ceny Podle konkurence Podle zákazníka Podniky odhadují výši ceny podle poptávky. Vychází z toho, že zákazník hodnotí vlastnosti produktu. Stanovení ceny podle cen konkurenčních výrobků. Podle nákladů Cena = náklady + zisk Cena = náklady + zisk

6 Stanovení ceny podle zákazníka Ke zjištění ceny je vhodný průzkum mezi zákazníky. Klademe například tyto dotazy: Jakou cenu jste ochoten maximálně zaplatit? Jaká cena je pro Vás přijatelná?

7 Stanovení ceny podle konkurence Cena může být stanovena: Nižší než je průměrná cena Stejná jako průměrná cena Vyšší než je průměrná cena

8 Stanovení ceny podle nákladů Cena se stanoví tzv. kalkulací, tj. tak, že se sečtou všechny vynaložené náklady a připočítá se zisk výrobce k prodejní ceně se v případě plátce DPH navíc připočítá sazba DPH

9 Ceny stejného produktu se mohou lišit, např. podle: místa prodejezákazníkůobdobízpůsobu placení doby, po kterou je výrobek na trhu výprodejních akcí

10 Použité zdroje: Vlastní tvorba autora


Stáhnout ppt "Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 10. července 2012 Název: VY_62_INOVACE_1.1.10."

Podobné prezentace


Reklamy Google