Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Fyzika + Elektřina. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0093 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: 1 Číslo.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Fyzika + Elektřina. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0093 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: 1 Číslo."— Transkript prezentace:

1 Fyzika + Elektřina

2 Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: 1 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_

3 Předmět: Fyzika Ročník: 3. Jméno autora: Mgr. Iva Štrbíková Škola: VOŠ a SPŠ Šumperk, Gen. Krátkého 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iva Štrbíková Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Anotace : Prezentace vysvětluje pojem kondenzátor, kapacita a energie kondenzátoru, zapojení a výslednou kapacitu dvou a více kondenzátorů. Seznamuje s využitím kondenzátorů v praxi a s typy kondenzátorů. Klíčová slova: kapacita, kondenzátor, dielektrikum, sériové a paralelní zapojení, energie.

4 SPŠ-FYZ-7-III/2

5  „krabička na náboj“ – kondenzátor akumuluje elektrický náboj  Nejjednodušší – deskový (2 desky – ploché vodiče o obsahu S ve vzájemné vzdálenosti d oddělené dielektrikem o permitivitě ε)  Kapacita závisí na relativní permitivitě dielektrika, určuje „jak moc náboje se vejde do kondenzátoru“  U kondenzátorů s dielektrikem je třeba přivést větší náboj na desky, kvůli překonání účinku vázaných nábojů vzniklých polarizací dielektrika Schematická značka

6  První kondenzátor sestrojil Pieter van Musschenbroek profesor v holandském Leydenu v roce 1746  Leydenská láhev

7  Leydenská láhev – skleněná láhev.  Jedna elektroda - cínová fólie (staniol), kterou byla láhev zhruba do dvou třetin své výšky obalena.  Druhá elektroda - fólie vložená do láhve a spojená s přívodem vyvedeným hrdlem láhve. Dielektrikem tohoto kondenzátoru byla voda.

8 Jedna z realizací baterie leydenských lahví, která je vystavená v Mnichovském muzeu. Vedle leydenských lahví je zdroj napětí, kterým se nabíjely.

9 Jak lze zvýšit kapacitu kondenzátoru?  Použitím dielektrika s vysokou permitivitou ε  Zmenšením vzdálenosti d desek  Otáčením desek a tím se zvětší účinná plocha S

10  Napětí na obou kondenzátorech je stejné  Výsledný náboj:  Výsledná kapacita: Pro n kondenzátorů je PARALELNÍ

11  Náboje na kondenzátorech jsou stejné  Výsledné napětí je dáno součtem napětí na kondenzátorech:  Výsledná kapacita:  Pro n kondenzátorů SÉRIOVÉ

12  Při nabíjení (vybíjení) kondenzátoru dochází k pohybu elektrického náboje v el. poli, kondenzátor získává (ztrácí) energii.  Napětí U na deskách je přímo úměrné náboji Q  Obsah plochy pod grafem je číselně roven práci, kterou vykonaly elektrostatické síly při nabíjení (resp. vybíjení) kondenzátoru. U C – maximální napětí Q C – maximální náboj

13  Jestliže se kondenzátor nabije na napětí U < U C, bude na deskách náboj Q < Q C  Platí stejné vztahy:  Platí zákon zachování energie: Práce je rovna energii kondenzátoru  Energie dodaná prací elektrostatických sil se spotřebuje k polarizaci dielektrika. Energie zůstane v polarizovaném dielektriku ve formě energie elektrostatického pole.

14 válcovéotočné S papírovým dielektrikem, plastovou fólií, skleněné, slídové, keramické, elektrolytické Elektrolytické – 2 hliníkové folie, mezi nimi vrstva papíru napuštěná elektrolytem

15 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iva Štrbíková Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Veškeré použité obrázky (kliparty) pocházejí ze sady Microsoft Office Ing. Pavol Tarábek. Odmaturuj z fyziky.1. vydání.nakl. Didaktis Brno.2004.ISBN


Stáhnout ppt "Fyzika + Elektřina. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0093 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: 1 Číslo."

Podobné prezentace


Reklamy Google