Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

POUŽITELNOST WEBU (USABILITY) Filip Rubáček, 2013.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "POUŽITELNOST WEBU (USABILITY) Filip Rubáček, 2013."— Transkript prezentace:

1 POUŽITELNOST WEBU (USABILITY) Filip Rubáček, 2013

2 Obsah 2 1. Definování pojmu „použitelnost webu“. 2. Způsoby testování použitelnosti. 3. Uživatelské testování – krok po kroku. 4. Informační zdroje.

3 Jak používáme web? 3  S. Krug shrnul způsob používání webové stránky uživatelem do tří axiomů: 1. „Stránky nečteme, ale prohlížíme. 2. Neprovádíme optimální výběry, ale děláme kompromisy. 3. Nebádáme nad tím, jak věci fungují, jednoduše to ‚nějak uděláme’.“ [KRUG, S. Web design: nenuťte uživatele přemýšlet! 2. aktualizované vydání Computer Press. ISBN: ]

4 Co je to použitelnost webu? 4 „Použitelnost znamená, jak snadno se váš web používá internetovým uživatelům – jestli nacházejí informace, které potřebují, jestli se na stránkách snadno vyznají a orientují, jestli nedělají zbytečné chyby nebo jestli jim vše přijde srozumitelné a přehledné.“ [SNÍŽEK, M. A KOL. 10x10 manažerských chyb v internetovém podnikání. H1.cz ]

5 Typy testování použitelnosti 5 1. Uživatelské testování (user testing). 2. Heuristická analýza (analýza použitelnosti). 3. A/B testování. 4. Ohniskové skupiny (focus groups) – není zaměřena pouze na testování použitelnosti, ale dá se využít.

6 Heuristická analýza 6  Použitelnost webu v tomto případě testuje odborník na použitelnost.  Využívá při tom pravidla použitelnosti (dle různých uznávaných nebo firemních specifik), své znalosti a zkušenosti.  Heuristikem bývá zkušený pozorovatel uživatelského testování.

7 A/B testování 7 1. Připraví se dvě nebo více variant úvodní webové stránky. 2. Uživatelé, kteří prohlíží web se rozdělí na dvě skupiny (např. pomocí IP adresy). 3. Analyzuje se, která verze stránky je úspěšnější (např. Google Analytics).

8 Focus groups (ohniskové skupiny) 8  Focus groups (ohniskové skupiny) - shromáždíme „potencionální zákazníky“ do jedné učebny. Ke každému počítači jednu osobu. Necháme je pracovat s webem, případně předkládáme různé verze.  Při práci v rámci focus groups se natáčí na kameru. Dále se na základě nahraného videa dělá analýza přístupu k aplikaci.  Na základě snímaného a analýzy přístupu se doporučí změny.

9 UŽIVATELSKÉ TESTOVÁNÍ Spousta práce, ale stojí za to. 9

10 Uživatelské testování (UT) 10  Pozorovatel testuje postupně několik „typických uživatelů“. Stačí malá skupina osob (2-4).  Je založeno na pečlivě připraveném scénáři.  Náročný způsob, ale velmi efektivní.  Lze rozdělit do čtyř kroků: 1. Příprava testování. 2. Výběr uživatelů-testerů. 3. Provedení testování. 4. Analýza a oprava chyb.

11 UT – krok 1 – příprava scénáře 11  Scénář = krátký dokument, obsahující typické úkoly, které by měli uživatelé zvládnout.  Ideální je provádět uživatelské testování od prvních prototypů.  Ukázkový scénář + instrukce ke scénáři jsou k dispozici na stránkách

12 UT – krok 2 – výběr testerů 12  Určení cílové skupiny (nebo skupin).  Uživatelé-testeři by měly být z dané cílové skupiny.  Není-li možné testovat s uživateli z cílové skupiny, je lepší testovat i s uživateli mimo cílovou skupinu, než netestovat vůbec.

13 UT – krok 3 – provedení testování Každému testerovi pozorovatel postupně zadává úkoly ze scénáře a pozoruje ho, jak se mu daří tyto úkoly plnit. 2. Pozorovatel se snaží testera přesvědčit, aby o všem mluvil (nejasnosti, očekávání, nápady). Obrazovka je zároveň nahrávána. 3. Pozorovatel si zapisuje. 4. Po skončení všech testů pozorovatel vytvoří dokument se závěry.

14 UT – krok 4 – analýza a oprava chyb 14  Probrat s testovanými uživateli co se jim líbilo, nelíbilo, zda mají připomínky a návrhy apod.  Poslední a důležitou částí celého testování je zpracování výstupů, odhalení chyb a návrh na jejich opravu.

15 Další zdroje 15     KRUG, S. Web design: nenuťte uživatele přemýšlet! 2. aktualizované vydání Computer Press. ISBN:  KRUG, S. Nenuťte uživatele přemýšlet! Computer Press. ISBN:

16 OTÁZKY? Děkuji za pozornost. 16


Stáhnout ppt "POUŽITELNOST WEBU (USABILITY) Filip Rubáček, 2013."

Podobné prezentace


Reklamy Google