Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Postup při určování větných členů Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0114 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Postup při určování větných členů Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0114 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace."— Transkript prezentace:

1 Postup při určování větných členů Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0114 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a literatura Téma:Postup při určování větných členů Jméno autora:Kateřina Turzová Vytvořeno dne: Metodický popis – anotace:Naučí žáky, jak postupovat při určování větných členů ve větě

2 SKLADBA (SYNTAX) Postup při určování větných členů

3 Pracovní věta: Silné poryvy větru vyvrátily na severních a západních svazích kopce stromy z kořenů.

4 1. najdeme určité sloveso – přísudek věty – Silné poryvy větru vyvrátily na severních a západních svazích kopce stromy z kořenů.

5 2. určíme druhý člen základní skladební dvojice – podmět – Silné poryvy větru vyvrátily na severních a západních svazích kopce stromy z kořenů.

6 3. určíme členy nutně doplňující přísudek (valenční členy) – předmět – Silné poryvy větru vyvrátily na severních a západních svazích kopce stromy z kořenů.

7 4. určíme zbývající větné členy – příslovečné určení, přívlastek, doplněk – Silné poryvy větru vyvrátily na severních a západních svazích kopce stromy z kořenů.

8 - - grafický zápis provádíme přímo pod rozebíranou větu, místo v grafickém zápisu se musí opticky shodovat s místem větného členu - na jedné úrovni mohou být slova pouze stejné důležitosti, stejného stupně závislosti Silné poryvy větru vyvrátily na severních a západních svazích kopce stromy z kořenů. poryvyvyvrátily silné Pks větru Pkn na svazích Pum severních a západních Pks několikanás. kopce Pkn stromy Pt 4.p z kořenů Pkn PoPřs

9 - -v grafickém záznamu přísudku jmenného se sponou se doporučuje zaznamenávat zvlášť sponové sloveso a přísudkové jméno, protože každá z těchto přísudkových částí může být rozvíjena zvlášť (on)=stal se učitelem rychlevýborným

10 Proveď větný rozbor uvedených vět

11 Jana ráda hlídá malého syna své sestry. Výpověď větná: věta dvojčlenná Výpověď oznamovací Po Přs Jana hlídá ráda Do syna Pt 4.p. malého Pks sestry Pkn své Pks

12 Můj bratr se stal rychle tenistou světové třídy. Výpověď větná: věta dvojčlenná Výpověď oznamovací Po Přjmsp bratr se stal tenistou můj Pks rychle Puzp třídy Pt 2.p. světové Pks

13 V Babylóně byly nalezeny školní lavice a hliněné tabulky na psaní? Výpověď větná: věta dvojčlenná Výpověď tázací (otázka zjišťovací) Přs Po několikanásobný byly nalezeny lavice a tabulky školní Pks na psaní Pkn v Babylóně Pum hliněné Pks

14 Použitá literatura: Kostečka, Jiří: Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. Praha, SPN 2002 Mgr. Mašková, Drahuše: Český jazyk – přehled středoškolského učiva. Třebíč, Vyuka.cz 2010 Mgr. Mužíková, Olga; PhDr. Markvartová, Barbora; Mgr. Klusáčková, Lenka; PhDr. Jeřábková, Eleonora: Odmaturuj z českého jazyka. Brno, Didaktis 2010 Kvačková, Jaromíra: Opakujeme češtinu. Nová škola 2005 Havránek, Bohuslav; Jedlička, Alois: Česká mluvnice. Praha, SPN 2008


Stáhnout ppt "Postup při určování větných členů Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0114 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace."

Podobné prezentace


Reklamy Google