Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

TEPELNÉ MOTORY II. 16. března 2013VY_32_INOVACE_170307_Tepelne_motory_II_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "TEPELNÉ MOTORY II. 16. března 2013VY_32_INOVACE_170307_Tepelne_motory_II_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava."— Transkript prezentace:

1 TEPELNÉ MOTORY II. 16. března 2013VY_32_INOVACE_170307_Tepelne_motory_II_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Víchová. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/

2 1. Zážehový motor 3. Proudový motor 2. Vznětový motor 4. Raketový motor

3 Zážehový motor čtyřdobý je to pístový spalovací motor směs paliva (benzínu a vzduchu) je zapálena ve válci elektrickou jiskrou Čtyři doby činnosti: 1.Sání do válce se nasaje sacím ventilem hořlavá směs paliva a vzduchu 2. Komprese sací ventil je uzavřený píst stoupá vzhůru a stlačuje směs zvětšuje se tlak až na hodnotu 1,07 MPa teplota vzroste na 380°C Zážehový motor dále

4 3. Expanze směs se zapálí elektrickou svíčkou a dojde k výbuchu expanze plynů tlačí píst dolů 4. Výfuk píst jde směrem nahoru a vytlačuje výfukové plyny Pohyb pístu nahoru a dolů je převáděn pomocí kliky a ojnice na rotační pohyb hřídele. Zážehový motor dále Obr.1

5 Zážehový motor dále Obr.2Obr.3

6 Vlastnosti zážehového motoru má nižší kompresní tlak má největší točivý moment a výkon ve vyšších otáčkách mazací olej se nemíchá se spalovací směsí má nižší účinnost než vznětový motor (25 – 40 %) v moderních vozech se používá elektronického vstřikování paliva a kontroly motoru nejčastěji má čtyři válce a jeden z nich je vždy v pracovní fázi, takže se kliková hřídel trvale otáčí Použití: nejpoužívanější typ motoru Zážehový motor dále

7 Zážehový motor dvoudobý pístový spalovací motor Dvě doby činnosti: 1.Sání a komprese 2. Expanze a výfuk Zážehový motor dále Obr.4 Obr.5

8 Vlastnosti dvoudobého zážehového motoru jednodušší konstrukce než u čtyřdobých motorů při vyšších otáčkách má vyšší měrný výkon, ale nižší účinnost do paliva je přidáván olej olej je spalován současně s palivem Použití: lehké benzínové motory malých výkonů (mopedy, skútry) motocykly klasické starší automobily (Trabant, Wartburg) motorové pily, křovinořezy, sekačky na trávu Pozn.: V současné době jsou dvoutaktní motory nahrazovány motory čtyřtaktními, protože již není problém vyrobit čtyřtaktní motor malých rozměrů. Zážehový motor dále

9 Zážehový motor Zážehový motor na encyklopedii fyziky Motor F1 hraje francouzskou hymnu Start leteckého motoru další kapitolazpět na obsah

10 označován jako dieselový podle svého vynálezce Rudolfa Diesela pístový spalovací motor na rozdíl od zážehového motoru je palivo vstřikováno do válce odděleně od vzduchu palivem je nafta nebo stlačený plyn nemusí mít zápalnou svíčku, protože ke vznícení paliva dojde samovolně po stlačení Čtyřdobý vznětový motor Čtyři doby činnosti: 1.Sání píst jde dolů a nasává se vzduch Vznětový motor dále

11 2. Stlačování vzduch je stlačován, píst jde nahoru teplota vzduchu se zvýší na °C a tlak vzduchu se zvýší na 3 - 4M Pa 3. Rozpínání do stlačeného vzduchu se vstříkne palivo dojde k výbuchu a píst je tlačen dolů 4. Výfuk píst jde nahoru a vytlačuje spálené plyny Vznětový motor dále Obr.6

12 Vlastnosti: účinnost motoru je % vysoký výkon od nízkých otáček menší spotřeba paliva než u zážehových motorů při spalování nafty vzniká více zplodin než při spalování benzínu Použití: dopravní stroje (plavidla, lokomotivy, auta) zemědělské stroje pohon elektrických generátorů Pozn.: V dnešní době lze vyrobit vznětové motory menších rozměrů, proto se používají v malých autech. Vznětový motor dále

13 Vznětový motor dále Obr.7 Obr.8 Obr.9

14 Dvoudobý vznětový motor pracovní cykly jsou zkráceny na dvě doby palivem je nafta nebo těžší ropné frakce Použití: v lokomotivách a lodních motorech Vznětový motor dále Obr.10 Obr.11

15 Vznětový motor Dieselový motor z ponorky Studený start dieselového motoru Výbuch dieselového motoru další kapitolazpět na obsah

16 dochází k přeměně vnitřní energie plynu v mechanickou energii spalováním paliva vznikají plyny, které unikají tryskou do okolí síla vypuzující plyny je akce a síla působící na samotný motor je reakce, a ta uvádí (např. letadlo) do pohybu Činnost: vzduch je nasáván kompresorem a je vháněn pod tlakem (stlačen na 1/10 objemu) do spalovací komory do spalovací komory je vstřikováno palivo směs paliva a vzduchu je zapálena část vnitřní energie plynu je použita k pohonu plynové turbíny pohánějící kompresor výtokovou tryskou unikají zplodiny z motoru ven Proudový motor dále

17 Proudový motor Start proudového motoru Boeing 747 s neobvyklým nákladem Obr.12 další kapitolazpět na obsah

18 funguje na principu akce a reakce stejně jako proudový motor palivo a okysličovadlo je uchováváno v oddělených nádržích není závislý na ovzduší (funguje i ve vesmíru) účinnost je až 50 % Raketový motor na tuhá paliva používá se u řízených a neřízených střel, pomocných raket Raketový motor s kapalným palivem jako palivo se používá hydrazín (N 2 H 4 ), kerosin, kapalný vodík používá se jako hlavní motor vesmírných raket Raketový motor dále

19 Raketový motor dále Obr.13 Obr.14

20 Raketový motor koneczpět na obsah Start raketoplánu Start rakety Saturn 5 Střela Trident vystřelená z ponorky

21 POUŽITÁ LITERATURA ŠTOLL, Ivan. Fyzika pro netechnické obory SOŠ a SOU. Praha: Prometheus, ISBN

22 CITACE ZDROJŮ Obr. 1 JAHORAC. Soubor:Vznětový motor.svg: Wikimedia Commons [online]. 17 January 2013 [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: Obr. 2 WAPCAPLET. File:Engine movingparts.jpg: Wikimedia Commons [online]. 10 April 2004 [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: Obr. 3 ZEPHYRIS. Soubor:4StrokeEngine Ortho 3D Small.gif: Wikimedia Commons [online]. 15 July 2010 [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: Obr. 4 A. SCHIERWAGEN. Soubor:Two-Stroke Engine.gif: Wikimedia Commons [online]. 24 October 2004 [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: Obr. 5 JUVAISS. Soubor:Arbeitsweise Zweitakt.gif: Wikimedia Commons [online]. 3 December 2012 [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z:

23 CITACE ZDROJŮ Obr. 6 TOSAKA. File:Diesel Engine (4 cycle running).gif: Wikimedia Commons [online]. 30 March 2009 [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: Obr. 7 JAHORAC. Soubor:Vznětový motor.svg Skočit na: Navigace, Hledání: Wikimedia Commons [online]. 17 January 2013 [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: Obr. 8 FLOMINATOR. Soubor:Dieselmotor vs.jpg: Wikimedia Commons [online]. 16 July 2005 [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: Obr. 9 LUMBAR. File:Lumbar patent dieselengine.jpg: Wikimedia Commons [online]. 16 August 2005 [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: Obr. 10 CHOWELLS (). File:Napier Deltic Engine.jpg: Wikimedia Commons [online]. 17 August 2006 [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z:

24 CITACE ZDROJŮ Obr. 11 MATTHEW BLACK. File:55002 Deltic at the NRM.jpg: Wikimedia Commons [online]. 4 November 2007 [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: Obr. 12 EMOSCOPES. Soubor:Turbojet operation- centrifugal flow.png: Wikimedia Commons [online]. 14 December 2005 [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: Obr. 13 NASA. Soubor:Space Shuttle Columbia launching.jpg: Wikimedia Commons [online]. 12 April 1981 [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: Obr. 14 DARKONE. File:USS Cape St. George missile.jpg: Wikimedia Commons [online]. 7 July 2006 [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: Pro vytvoření DUM byl použit Microsoft PowerPoint 2010.

25 Děkuji za pozornost. Miroslava Víchová


Stáhnout ppt "TEPELNÉ MOTORY II. 16. března 2013VY_32_INOVACE_170307_Tepelne_motory_II_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava."

Podobné prezentace


Reklamy Google