Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY_32_INOVACE_03 - MOTORY. Pístové spalovací motory.  Jsou to zařízení, ve kterých se přeměňuje při hoření část vnitřní energie paliva na pohybovou energii.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY_32_INOVACE_03 - MOTORY. Pístové spalovací motory.  Jsou to zařízení, ve kterých se přeměňuje při hoření část vnitřní energie paliva na pohybovou energii."— Transkript prezentace:

1 VY_32_INOVACE_03 - MOTORY

2 Pístové spalovací motory.  Jsou to zařízení, ve kterých se přeměňuje při hoření část vnitřní energie paliva na pohybovou energii.  Mění se tepelná energie na mechanickou.  Dělíme je na motory: A) Zážehové B) Vznětové.  Jsou to zařízení, ve kterých se přeměňuje při hoření část vnitřní energie paliva na pohybovou energii.  Mění se tepelná energie na mechanickou.  Dělíme je na motory: A) Zážehové B) Vznětové. VY_32_INOVACE_03 - MOTORY

3 Zážehový motor je spalovací motor, u něhož je směs paliva a vzduchu ve válci zapálena (zažehnuta) elektrickou jiskrou, kterou obvykle vytvoří zapalovací svíčka. Jsou to dnes nejrozšířenější a nejpoužívanější zařízení na světě. Rozlišujeme dvoutaktní a čtyřtaktní motory. Jako palivo slouží benzín. Zážehový motor je spalovací motor, u něhož je směs paliva a vzduchu ve válci zapálena (zažehnuta) elektrickou jiskrou, kterou obvykle vytvoří zapalovací svíčka. Jsou to dnes nejrozšířenější a nejpoužívanější zařízení na světě. Rozlišujeme dvoutaktní a čtyřtaktní motory. Jako palivo slouží benzín. ZÁŽEHOVÝ MOTOR VY_32_INOVACE_03 - MOTORY

4 ZÁŽEHOVÝ MOTOR Čtyřtakt: 1 – SÁNÍ: V první fázi jde píst dolů, vzniká podtlak, který nasává hořlavou směs (benzin se vzduchem). 2 – KOMPRESE: Ve fázi druhé píst stlačí nasátou směs, která se pak 3- EXPANZE: ve třetí díky jiskře ze svíčky vznítí a dojde tak k výbuchu. 4- VÝFUK: Rychlým rozepnutím vzniká tlak, který zatlačí píst dolů a zároveň umožňuje, aby vyhořelá směs byla vypuštěna a nová byla nasáta. Celý cyklus se pak dále opakuje. Při vypouštění zplodin dochází k jejich mísení s novou směsí, což je původ ztráty účinnosti spalování a současně faktu, že se do ovzduší vypouští i část nespálené směsi. Čtyřtakt: 1 – SÁNÍ: V první fázi jde píst dolů, vzniká podtlak, který nasává hořlavou směs (benzin se vzduchem). 2 – KOMPRESE: Ve fázi druhé píst stlačí nasátou směs, která se pak 3- EXPANZE: ve třetí díky jiskře ze svíčky vznítí a dojde tak k výbuchu. 4- VÝFUK: Rychlým rozepnutím vzniká tlak, který zatlačí píst dolů a zároveň umožňuje, aby vyhořelá směs byla vypuštěna a nová byla nasáta. Celý cyklus se pak dále opakuje. Při vypouštění zplodin dochází k jejich mísení s novou směsí, což je původ ztráty účinnosti spalování a současně faktu, že se do ovzduší vypouští i část nespálené směsi. PRINCIP ČINNOSTI ČTYŘTAKTNÍHO MOTORU: VY_32_INOVACE_03 - MOTORY

5 ZÁŽEHOVÝ MOTOR VY_32_INOVACE_03 - MOTORY

6 VZNĚTOVÝ MOTOR  Byl vynalezen Rudolfem Dieselem a zdokonalen Charlesem Ketteringem.  Vznětový motor (také Dieselův nebo naftový motor se liší od zážehového motoru předně tím, že a) k zapálení paliva dojde samovznícením tj. vlivem teploty stlačeného vzduchu. b) Palivo je dodáváno odděleně od vzduchu speciálním vysokotlakým čerpadlem skrz vysokotlaké potrubí.  Pracuje obvykle jako čtyřdobý nebo dvoudobý. VY_32_INOVACE_03 - MOTORY

7 VZNĚTOVÝ MOTOR Do spalovacího prostoru se nejprve nasává vzduch (sání) při tlaku 0,08–0,085 MPa. Po uzavření sacího ventilu se nasátý vzduch stlačuje na tlak až 4 MPa a vzrůstá jeho teplota až na 550–800 °C. K tomuto vzduchu, těsně před zakončením pohybu pístu nahoru se vstříkne čerpadlem palivo. To začne hořet a vzniklý tlak zplodin je převeden na mechanickou práci pístu. Do spalovacího prostoru se nejprve nasává vzduch (sání) při tlaku 0,08–0,085 MPa. Po uzavření sacího ventilu se nasátý vzduch stlačuje na tlak až 4 MPa a vzrůstá jeho teplota až na 550–800 °C. K tomuto vzduchu, těsně před zakončením pohybu pístu nahoru se vstříkne čerpadlem palivo. To začne hořet a vzniklý tlak zplodin je převeden na mechanickou práci pístu. VY_32_INOVACE_03 - MOTORY

8 Použití motorů. VY_32_INOVACE_03 - MOTORY

9

10  Snímek č. 2,3,6: - obrázek převzat z klipartu Microsoft PowerPoint2010.  Snímek č. 5: - Barbara Lavičková, Wikimedia Commons, licence Creative Wikimedia [ ]  Snímek č. 7: - Jahorac, Wikimedia Commons, licence Creative Wikimedia [ ]  Snímek č. 8: cz/images/results.aspx?qu=n%C3%A1kladn%C3%AD+auto&ex=1#ai:MC |  Snímek č. 2,3,6: - obrázek převzat z klipartu Microsoft PowerPoint2010.  Snímek č. 5: - Barbara Lavičková, Wikimedia Commons, licence Creative Wikimedia [ ]  Snímek č. 7: - Jahorac, Wikimedia Commons, licence Creative Wikimedia [ ]  Snímek č. 8: cz/images/results.aspx?qu=n%C3%A1kladn%C3%AD+auto&ex=1#ai:MC | VY_32_INOVACE_03 - MOTORY


Stáhnout ppt "VY_32_INOVACE_03 - MOTORY. Pístové spalovací motory.  Jsou to zařízení, ve kterých se přeměňuje při hoření část vnitřní energie paliva na pohybovou energii."

Podobné prezentace


Reklamy Google