Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezenční studium (výuka 12 týdnů) 17. 2. 2014 – 10. 5. 2014 Kombinované studium (víkendová/odpolední výuka) dle aktuálních termínů Zkouškové období (4.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Prezenční studium (výuka 12 týdnů) 17. 2. 2014 – 10. 5. 2014 Kombinované studium (víkendová/odpolední výuka) dle aktuálních termínů Zkouškové období (4."— Transkript prezentace:

1

2 Prezenční studium (výuka 12 týdnů) – Kombinované studium (víkendová/odpolední výuka) dle aktuálních termínů Zkouškové období (4 týdny) – Způsob zakončení: zápočet (3 kredity). Zpracování seminární práce v rozsahu 3-5 stran a skupinová práce (prezentace na začátku přednášky – cca 10 minut) Úspěšné vyplnění testu (30 otázek, 75% potřebných k udělení zápočtu) Organizace letního semestru

3 Téma skupinových prací 1 Činitelé psychického vývoje 2 Lidská psychika a předvědecká psychologie 3 Vědecká psychologie – počátky (atomismus) 4 Psychoanalýza a další proudy hlubinné psychologie 5 Behaviorismus a neobehaviorismus + humanistická psychologie 6 Psychologie osobnosti – psychologický model osobnosti 7 Vývoj osobnosti - socializace a sociální adaptace 8 Transakční analýza 9 Interakce na pracovišti (dovednosti manažerů, prodejců, možnosti ovlivňování), řízení a vedení lidí 10 Řešení konfliktů v rodině 11 Řešení konfliktů na pracovišti

4 Organizace letního semestru

5

6 Psychologie mezilidských vztahů Mezilidský vztah, cizím slovem interpersonální vztah je obecná vlastnost konkrétního člověka, která se váže k jinému člověku nebo skupině lidí. Je založen na schopnosti najít, budovat, udržet, případně ukončit vztah. V praxi může tato vazba nabývat nejrůznějších podob a vždy záleží na dalších okolnostech a podmínkách její existence. Ideální je pokud vztah přináší oběma stranám užitek (v nejširším slova smyslu) a je pro oběma stranami pozitivně chápán. Co to je „mezilidský vztah“???

7 Psychologie mezilidských vztahů Vztahy mezi lidmi Člověk je tvor společenský. Vytržení ze společnosti, odstranění možnosti stýkat se s lidmi, se proto také vždy považovalo za největší trest, který může člověka postihnout Podoby vztahů Vztahy mezi lidmi neboli mezilidské vztahy mohou nabývat nejrůznějších podob, od vztahů velmi špatných (vztahy negativní) přes vztahy nedefinovatelné (neutrální) až po vztahy velmi dobré až vynikající (vztahy pozitivní). Vztahy jednostranné či oboustranné Příkladem jednostranného vztahu mezi dvěma lidmi budiž třeba platonická láska či přátelství (pozitivní vztah) nebo závist a nenávist (negativní vztah). Oboustranná (obapolná) pak téměř vždy bývá opravdová láska, ta bývá obvykle doprovázena i sexuálním vztahem.

8 Psychologie mezilidských vztahů Vztahy mezi lidmi Formální vs. neformální vztahy Formální vztahy jsou vymezené určitými neosobními pravidly. Neformální vztahy mohou být vřelé, emocionálně podložené vztahy, neřízené vnějšími pravidly, ale naopak vedené osobním zájmem.

9 Psychologie mezilidských vztahů Mezilidské vztahy se s ubíhajícím časem přirozeně mění (vyvíjejí) a mohou být i ambivalentní (dvojznačné). Ambivalentní citový vztah jednotlivce k nějakému objektu pak může např. znamenat, že dotyčný člověk příslušnou osobu nebo věc nenávidí a zároveň ji má svým způsobem rád (např. postoj občanů k politice a politikům může mít také mírně ambivalentní povahu, neboť někteří občané mohou mít často pocit, že jim politici někdy výrazně škodí a zase naopak třeba i hodně pomáhají). Mezilidské vztahy se projevují ve dvou nejdůležitějších formách, v mezilidské komunikaci (ve vzájemném styku a dorozumívání se) a v kooperaci (ve vzájemné spolupráci). Tyto dva atributy jsou předpokladem pro rozvoj člověka jako jedince (myšlení, zrání) i společnosti.

10 Psychologie mezilidských vztahů Faktory ovlivňující vztahy Základním faktorem je jedinečná osobnost každého člověka, jeho vrozené povahové vlastnosti (temperament). Každého člověka ovlivňuje (formuje) i prostředí, ve kterém žije. To lze rozdělit na tři pásma: Nejbližší okolí - zejména rodina, dále potom prostředí školní třídy, vrstevníci, party, zájmové kroužky. Region - zvyklosti a tradice nejbližšího okolí, regionální tisk, klimatické podmínky. Země - masmédia, společnost, zákony a normy

11 Psychologie mezilidských vztahů Základní vztahy nutné pro spokojený život Rodinné Do rodiny člověk vstupuje bez vlastního přičinění. Každému člověku na světě jsou dáni nejbližší lidé. Přátelství Přátelství je jedním z nejmocnějších pojítek mezi lidmi. Vytváří pevné, často celoživotní svazky, přinášející člověku radost a uspokojení. Je to především vyhraněné zaměření jednoho člověka na druhého. To se projevuje zejména porozuměním druhého, pochopení jeho myšlení a jednání a oceňováním jeho dobrých vlastností a chování. Manželství, partnerství Je přirozeným výsledkem trvalého citového vztahu dvou lidí (zpravidla opačného pohlaví). Manželstvím vzniká rodina. Jedním ze smyslů rodiny může být i výchova dětí.

12 Psychologie mezilidských vztahů Předpoklady pro dobré vztahy Jedná se zejména o soubor vlastností (postojů) člověka k ostatním lidem. Předpokladem správného přístupu k ostatním je přístup k sobě sama. Vlastnosti a postoje považované za dobré pro mezilidské vztahy: Ovšem lidé nejsou dokonalí proto mezi nimi vznikají konflikty. I ty patří k životu, je třeba s nimi počítat, učit se je řešit a poučit se z nich. Úcta k člověku, uznání potřeb zájmů i odlišnosti lidí, slušnost, zdvořilost, taktnost, srdečnost, štědrost, upřímnost, otevřenost, ohleduplnost, všímavost, sebekritičnost, respekt k jinému pohlaví i barvě pleti, nadhled.

13 Psychologie mezilidských vztahů Další možné dělení vztahů dlouhodobé x krátkodobé - podle délky trvání nutné x nahodilé - podle záměru jeho vytvoření přirozené x pracovní - podle způsobu vzniku formální x neformální - jiné dělení podle vzniku podle typu vztahové skupiny - např. partnerské, rodičovské, terapeutické, pracovní

14 Psychologie mezilidských vztahů Komunikace


Stáhnout ppt "Prezenční studium (výuka 12 týdnů) 17. 2. 2014 – 10. 5. 2014 Kombinované studium (víkendová/odpolední výuka) dle aktuálních termínů Zkouškové období (4."

Podobné prezentace


Reklamy Google