Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ČjL.2.28 Vytvořeno: Ověřeno: Třída:2. OA, 2. VE

2 Realismus Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace. Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:2. Autor:Mgr. Martina Sedlářová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:žádné Klíčová slova: česká realistická venkovská próza, regionální charakter prózy, dialektismy, Antal Stašek, Blouznivci našich hor, V temných vírech, Josef Holeček, románová kronika Naši, Jindřich Šimon Baar, Paní komisarka, Osmačtyřicátníci, Lůsy, Karel Klostermann, Mlhy na blatech, V ráji šumavském Anotace: Žák se z prezentace dozví o literárních představitelích českého venkovského realismu. J. Holečkovi, A. Staškovi, J. Š. Baarovi, K. Klostermannovi. V závěru prezentace se nachází test pro zopakování látky formou otevřených otázek.

3 pokračování

4 Venkovská próza  obraz vesnice i s jejími nedostatky, snaha hledat řešení – např. návratem k ideálům křesťanství (Holeček, Herben)  regionální charakter prózy (odraz autorova vztahu k určitému kraji)  využití dialektismů (charakteristika postav i prostředí)

5 Antal Stašek (1843 – 1931)  vl. Jménem Antonín Zeman, básník, prozaik, otec I.Olbrachta  ve svém díle zobrazoval Podkrkonoší  advokátem v Semilech

6  Povídkový cyklus Blouznivci našich hor (1895) o životě lidí v Podkrkonoší, hledání spravedlnosti a štěstí – a lidé byli zasaženi duchověrectvím (spiritismus). Zaměřil se na soukromé těžkosti hrdinů, na hospodářské a sociální podmínky, které vháněly vesničany mezi spiritisty. V mudrování blouznivců o lepším uspořádání světa, jejich mlhavé úvahy o socialismu a anarchismu – v tom se odrážela reakce venkovského obyvatelstva na problémy, které přinášel kapitalismus. o životě lidí v Podkrkonoší, hledání spravedlnosti a štěstí – a lidé byli zasaženi duchověrectvím (spiritismus). Zaměřil se na soukromé těžkosti hrdinů, na hospodářské a sociální podmínky, které vháněly vesničany mezi spiritisty. V mudrování blouznivců o lepším uspořádání světa, jejich mlhavé úvahy o socialismu a anarchismu – v tom se odrážela reakce venkovského obyvatelstva na problémy, které přinášel kapitalismus.

7  Nejzdařilejším jeho dílem je román O ševci Matoušovi a jeho přátelích (1927) – děj se odehrává r 1848 a v 50. letech 19 st. Hl postava – švec Matouš Štěpánek – jeho růst od revolučnosti přes anarchismus až k socialistickým ideálům.  Román V temných vírech (1900) – o sociálním a národním útlaku dělníků německými továrníky na českém severu – obdoba Zolova Germinálu

8 Josef Holeček (1853 – 1929)  románová kronika Naši románová kronika z jižních Čech – český sedlák je zde představitelem národní moudrosti románová kronika z jižních Čech – český sedlák je zde představitelem národní moudrosti

9 Karel Klostermann (1848 – 1923)  prozaik píšící německy i česky – ve svých románech a povídkách zobrazil život lesníků, dřevorubců, sklářů a pytláků na Šumavě – román Mlhy na blatech a V ráji šumavském

10 Jindřich Šimon Baar (1869 – 1925)  pocházel ze starého selského rodu v chodském Klenčí. Jako katolický kněz byl stoupencem reformního hnutí a vyslovoval se i pro mravní a sociální obrodu kněžského života. Tyto názory se ozývají i z jeho díla z farského prostředí.  Píše hlavně o rodném Chodsku a jeho venkovském lidu (jeho zvyky, tradice)

11  Historická trilogie Paní komisarka (1924= Božena Němcová a její sblížení s chodským lidem), kněz Fastr – buditel- musí odejít z Klenčí pro své vlastenecké názory),  Osmačtyřicátníci(1924)  Lůsy (1925) (zde začíná spor o lesy = lůsy mezi chodskými sedláky a německou radnicí, cechy a chalupníky – na straně druhé)z prostředí Chodska 40.let 19. st, zachytil působení Boženy Němcové na Domažlicku (v 1.díle).

12 Opakování

13  Jmenujte čtyři nejvýznamnější představitele venkovské realistické prózy? Josef Holeček Antal Stašek Karel Klostermann Jindřich Šimon Baar  Který z těchto autorů zobrazil život obyčejných lidí na Šumavě v 19. století? Karel Klostermann

14  Jak se jmenuje spisovatel, katolický kněz, který psal o venkovském lidu na Chodsku? Jindřich Šimon Baar  Jak se jmenuje jeho románová trilogie zaznamenávající působení Boženy Němcové na Chodsku? Paní komisarka Osmačtyřicátníci Lůsy

15 Použité zdroje  Obrázky: Antal Stašek. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, , [cit ]. Dostupné z: Josef Holeček. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, , [cit ]. Dostupné z: Karel Klostermann. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, , [cit ]. Dostupné z: Jindřich Šimon Baar. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, , [cit ]. Dostupné z:

16 KONEC Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google