Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vádemékum text srovnávající péči o děti v jeslích v ČR a ve Švýcarsku zejména pro pracovníky z oblasti zdravotnictví, pedagogy, rodiče… inspirace pro.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vádemékum text srovnávající péči o děti v jeslích v ČR a ve Švýcarsku zejména pro pracovníky z oblasti zdravotnictví, pedagogy, rodiče… inspirace pro."— Transkript prezentace:

1

2

3 Vádemékum text srovnávající péči o děti v jeslích v ČR a ve Švýcarsku zejména pro pracovníky z oblasti zdravotnictví, pedagogy, rodiče… inspirace pro péči o děti do tří let

4 Vádemékum vzniklo díky spolupráci se švýcarskými organizacemi

5 Péče o děti v jeslích v ČR silná tradice, zkušenosti chybí závazné vzdělávací kurikulum Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (od 3 let, ne pro jesle)

6 Moderní pedagogické postupy pro vzdělávání dětí do 3 let prožitkové učení kooperativní učení situační učení sociální učení Dítě v jeslích nemá poznat, že se učí.

7 Prožitkové učení Místo prohlížení pampelišky na obrázku si ji utrhnout na zahradě. http://www.abecedazdravi.cz/bylinky/pampeliska-lekarska Šedá je teorie, zelený strom života…

8 Prožitkové učení sáhnout si, čichnout, ochutnat, uslyšet, prožít… nezprostředkovávat, nechat zažít poskytnout skutečné zážitky zapojit různé smysly je to přirozený způsob učení, malým dětem nejvlastnější nastartuje kognitivní vývoj, připraví na další učení

9 Prožitkové učení Přímé zážitky přirozeně rozvíjejí dětskou zvídavost, potřebu dětí objevovat. Zážitek přináší radost – rozvíjí emoční stránku dítěte. Místo „podívej, dělám…“ – „udělej…“

10 Prožitkové učení barvení vajíček vánoční zdobení větví dělání těsta běhání v trávě telefonování babičce přecházení ulice oblékání svetru http://zena.centrum.cz/bydleni/grafika/2012/11/13/pecte-s-fantazii-tipy-na-nove-formy-a-pomocniky/

11 Kooperativní učení Nikdo z nás není tak chytrý jako my všichni dohromady… http://clanky.vareni.cz/peceme-vanocni-cukrovi-s-detmi/

12 Kooperativní učení se spoluprací se děti přirozeně setkávají od počátku spolupráce s rodiči, sourozenci, tetou v jeslích, s vrstevníky… podstata spolupráce: prospěch mají všechny strany úspěch jednotlivce závisí na úspěchu skupiny

13 Kooperativní učení podstatou je mít společný úkol, cíl (postavit sněhuláka) spolupráce spontánní i řízená formuje adekvátní sebepojetí a sebevědomí učí zvládání zátěžových situací posiluje sociální senzitivitu rozvíjí komunikaci

14 Situační učení Těžko na cvičišti, lehko na bojišti… http://zena-in.cz/clanek/historie-a-promena-kocarku/kategorie/deti

15 Situační učení má blízko k učení prožitkovému „Podstatu situačních metod tvoří řešení problémového případu, který odráží nějakou reálnou událost, zobrazuje určitý komplex vztahů a okolností, je výrazem střetu různých zájmů atp.“ (M. Bezchlebová, 2009)

16 Situační učení umožňuje sebepoznávání příprava na reálné situace v životě předkládat repertoár možností, jak se chovat v různých typech situací (člověk opakuje své úspěšné chování) když dítě ví, jak se chovat, získává sebejistotu i důvěru v ostatní

17 Situační učení identifikovat se s hrdinou pohádky (spoluprožívat jeho situace) dítě radí Budulínkovi v divadle = identifikovalo se s ním vnější situace se stane vnitřním problémem vstoupením do cizí situace dítě získává vlastní zkušenost (hl. emocionální, sociální)

18 Sociální učení Děti se rády opičí… http://www.acentrum.eu/program/zlobive-dite-prerazit-potlacit-nebo-pochopit-2013-05-16-1215

19 Sociální učení úzce spojeno s ostatními typy učení „Osvojování si určitých způsobů chování a jednání i prožívání v různých situacích ve společnosti“ (R. Kohoutek, 2008)

20 Sociální učení napodobování jiného člověka a identifikace s osobou, kterou si jedinec zvolil jako model a vzor teta v jeslích je pro dítě vzorem nastavování hranic odměnou (za žádoucí chování) a trestem (za nežádoucí)

21 Švýcarské zkušenosti v péči o děti do 3 let přístup k dětem se od českého modelu neliší zásadně švýcarský přístup: koncept lékařky Emmi Pikler přístup k dětem založen na partnerství dítě je partnerem dospělému vychovateli respektována dětská osobnost, samostatnost dítěte a jeho individuální potřeby zohledňován individuální denní rytmus dětí – samy mohou rozhodovat o činnostech, jako je hra, jídlo nebo péče o vlastní osobu

22 Jistota, bezpečí předcházet úrazům, ale neomezovat volný pohyb dítěte členitost prostoru jeslí, vybavenost

23 Stravování kojenci, batolata cca do 2 let: když mají hlad krmení: čas zvláštní kvality větší děti: společné stravování v klidné atmosféře, mít čas pomoci vychovateli, s čím zvládnu (přinést si talířek…)

24 Klid pozor na přílišnou stimulaci podněty pokud je dítě unavené a nemůže si odpočinout, vede to k tomu, že se učí vědomě nebrat v úvahu své pocity a potřeby, což není výchovným cílem jeslí

25 Vztahy mít blízkou osobu (svého vychovatele) cítit psychickou a emoční přítomnost vychovatele vychovatel musí umět rozpoznat signály, které dítě vysílá, a reagovat na ně

26 Utěšování dát dítěti šanci uklidnit se samo, naučit se vyřešit svůj pocit nepohody Využívat různé stupně utěšování: pohled, promluvit, být v blízkosti, nabídnout hračku, dotknout se, pochovat pokud jsou děti zaměstnány samy sebou nebo v kontaktu s ostatními, vychovatel se je snaží nerušit

27 Konflikty neřešit je za děti konflikt pozorovat slovně vyjádřit, co se děje nebo co děti mohou cítit: „Ty teď máš vztek, viď?“

28 Věkové rozrůznění skupiny tandem Přítomnost různě starých dětí ve skupině: výhody: jako v rodině (různě staří sourozenci), učení se od starších, brát ohledy na mladší nevýhody: vzájemné rušení se, každý potřebuje vrstevníky náročné pro vychovatele

29 Inspirace pro české jesle méně řízených aktivit, více spontánního prostoru pro děti, jejich hry, konflikty… dbát na dostatek pohybu uvnitř budovy nepomáhat zbytečně, nechat dítě spolupracovat, projevit se Někdy dítěti nejvíc pomůžeme tím, že mu nebudeme pomáhat.

30 Vybraná literatura BEZCHLEBOVÁ, Maria. Výukové metody [online prezentace]. 2009 [cit. 2013-06-02]. Dostupné z: ČADILOVÁ, Olga. Sociální učení a zrání [online prezentace]. 2009 [cit. 2013-06-11]. Dostupné z: HAVLÍNOVÁ, Miluše et al. (ed.). Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80- 7367-487-8. KOHOUTEK, Rudolf. Sociální učení [online]. 2008 [cit. 2013-06-13]. Dostupné z: LANGOVÁ, Marta et al. Učitel v pedagogických situacích. Praha: UK, 1992. ISBN 80-7066-613-7 MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém? Praha: Portál, 2000. ISBN: 80-7178-486-9. PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995. ISBN 80-85498-27-8. SAJDLOVÁ, Helena. Prohlášení ministerstva zdravotnictví o provozování jeslí jako zdravotnických zařízení [online]. 2013 [cit. 2013-06-02]. Dostupné z: SILBERMAN, Mel. (ed.). The Handbook of Experiential Learning. San Francisco: Pfeiffer, 2007. ISBN 978-0-7879- 8258-4. VALIŠOVÁ, Alena; KASÍKOVÁ, Hana et al. (eds.). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247- 3357-9. VESELÁ, Jitka. Prožitkové učení [online]. 2009 [cit. 2013-06-08]. Dostupné z: WIDMER, Franziska. Die kleinsten in der Kita: Ein Werkzeugkasten für die Arbeit an der Qualität. Zürich: Stadt Zürich, 2010.

31 Děkuji za pozornost http://www.novinky.cz/zena/deti/219318-deti-jsou-presolovany-jiz-v-ranem-detskem-veku.html


Stáhnout ppt "Vádemékum text srovnávající péči o děti v jeslích v ČR a ve Švýcarsku zejména pro pracovníky z oblasti zdravotnictví, pedagogy, rodiče… inspirace pro."

Podobné prezentace


Reklamy Google