Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze."— Transkript prezentace:

1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Celá čísla Početní výkony s celými čísly: násobení

2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Celá čísla Množina celých čísel se skládá z přirozených čísel (1, 2, 3, …), nuly a záporných čísel (-1, -2, -3, …). Množina celých čísel se v matematice většinou označuje Z, podle Zahlen (německy čísla). čísla přirozená čísla záporná číslo nula

3 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Celá čísla Vzdálenost obrazu čísla na číselné ose od nuly se nazývá absolutní hodnota čísla. Protože se jedná o vzdálenost, je absolutní hodnota vždy číslo kladné nebo nula (nezáporné). Značí se  x . Vzdálenost pěti jednotek. Taktéž vzdálenost pěti jednotek.  5  =5  - 5  =5 Tedy:  x  =  -x  = x Příklad:  5  =  -5  = 5

4 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Celá čísla Slouží k vyjádření změny počtu prvků a jejich porovnávání. Například změny stavu hladin řek, změny teplot vzduchu, změny výše konta v bance apod. čísla kladná číslo nula čísla záporná 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; … 0 -1; -2; -3; -4; -5; …

5 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Násobení celých čísel. +2.(+4)= 8 Je-li na začátku příkladu či závorky kladné číslo, znaménko + obvykle nepíšeme. 2.4= Násobíme-li dvě čísla kladná, výsledek je kladný. +2.(  4)= Násobíme-li číslo kladné a číslo záporné nezávisle na pořadí, je výsledek záporný. 88  2.(+4)= 88  2.4= Je-li na začátku příkladu či závorky kladné číslo, znaménko + obvykle nepíšeme. 2.(  4)=  2.(  4)= 8 Násobíme-li dvě čísla záporná, výsledek je kladný.

6 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Násobení celých čísel = + .  = + +.  =  . + =  Stejná znaménka dávají + (plus). Opačná znaménka dávají  (mínus). Pomůcka: Taky si můžete spočítat čárečky, plus má dvě čárečky a mínus jednu. Vyjde-li vám číslo liché, je výsledek záporný. A naopak, vyjde-li vám číslo sudé, je výsledek kladný.

7 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Násobení celých čísel = Pomůcka: Taky si můžete spočítat a sečíst čárečky, plus má dvě čárečky a mínus jednu. Vyjde-li vám číslo liché, je výsledek mínus. A naopak, vyjde-li vám číslo sudé, je výsledek plus. ? + 4 .  = ?  = ?  3 . + = ?  3

8 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Násobení celých čísel. Násobení většího počtu celých čísel „najednou“. 2.(  2).(+3).(  5).(  3).(  1) = Pro výsledné znaménko je rozhodující počet záporných čísel, jinými slovy počet „mínusů“. 1.) Je-li záporných čísel sudý počet, výsledek bude kladný. 2.) Je-li záporných čísel lichý počet, výsledek bude záporný (  2).(+3).5.(  3).(  1) =  180

9 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení - poprvé. Vypočítej:  2.(+ 4) = 7. 8 =  5.(  9) = 9.(  2) = (  11).(  5) = 6.(  15) =  5. 0 =  = (+ 2).(  67) =  1.(  48) = 234.(  100) = 0.(  45) = (+ 34).(+ 23) = (  54).(+ 5) = (+7).(  20) = (  40).(  65) = (+ 60). 30 =  66.1 = 1.(  1) = 60.(  60) =  = 50.(  5) = Klikni pro zobrazení výsledků.

10 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení - poprvé. Řešení:  2.(+ 4) = 7. 8 =  5.(  9) = 9.(  2) = (  11).(  5) = 6.(  15) =  5. 0 =  = (+ 2).(  67) =  1.(  48) = 234.(  100) = 0.(  45) = (+ 34).(+ 23) = (  54).(+ 5) = (+7).(  20) = (  40).(  65) = (+ 60). 30 =  66.1 = 1.(  1) = 60.(  60) =  = 50.(  5) =    90 0  1280    270   66  1   250

11 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení – podruhé. Vypočítej: 5.(  2).4.(+ 6).(  2) = 3.(  7).(  4).6.8 =  1.(  5).(  9).(+ 2).5.(+ 6) = 4.(  6).3.2.(+ 7).(  9).(  2) = 4.2.(  1).2.(  1).(  5) =  4.(  6).(  5).(+ 7).2.(  1) =  2.(+ 1).(  2).1.(  5).1 =  40.(  4).(+ 32).(  32).0.40 =  1.(+ 3).(  1).4.(  2) =  4.(+ 3).(  5).7.(  1).(  4) = 1.4.(  2).(  2).1.(  2) = Klikni pro zobrazení výsledků.

12 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení – podruhé. Řešení: 5.(  2).4.(+ 6).(  2) = 3.(  7).(  4).6.8 =  1.(  5).(  9).(+ 2).5.(+ 6) = 4.(  6).3.2.(+ 7).(  9).(  2) = 4.2.(  1).2.(  1).(  5) =  4.(  6).(  5).(+ 7).2.(  1) =  2.(+ 1).(  2).1.(  5).1 =  40.(  4).(+ 32).(  32).0.40 =  1.(+ 3).(  1).4.(  2) =  4.(+ 3).(  5).7.(  1).(  4) = 1.4.(  2).(  2).1.(  2) = 480     20 0   32

13 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení - potřetí. Vypočítej: Klikni pro zobrazení výsledků.

14 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení - potřetí. Řešení:

15 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení - počtvrté. Vypočítej: Klikni pro zobrazení výsledků.

16 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení - počtvrté. Řešení:

17 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Násobení celých čísel – shrnutí: 2.(  4) =  8  2.(+ 4) =  8 Mají-li dvě násobená čísla různá znaménka, výsledek je záporný = 8  2.(  4) = 8 Mají-li obě násobená čísla stejná znaménka, výsledek je kladný. Násobení dvou čísel:

18 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Násobení celých čísel – shrnutí: Je-li mezi násobenými čísly lichý počet záporných čísel, výsledek bude záporný.  2.3.(  4).(+1) = 24 Je-li mezi násobenými čísly sudý počet záporných čísel, výsledek bude kladný. Násobení více čísel:  2.3.(  4).(  1) =  24


Stáhnout ppt "Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze."

Podobné prezentace


Reklamy Google