Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze."— Transkript prezentace:

1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Sčítání celých čísel

2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Celá čísla Množina celých čísel se skládá z přirozených čísel (1, 2, 3, …), nuly a záporných čísel (-1, -2, -3, …). Množina celých čísel se v matematice většinou označuje Z, podle Zahlen (německy čísla). čísla přirozená čísla záporná číslo nula

3 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Celá čísla Vzdálenost obrazu čísla na číselné ose od nuly se nazývá absolutní hodnota čísla. Protože se jedná o vzdálenost, je absolutní hodnota vždy číslo kladné nebo nula (nezáporné). Značí se  x . Vzdálenost pěti jednotek. Taktéž vzdálenost pěti jednotek.  5  =5  - 5  =5 Obecně platí:  x  =  -x  = x  5  =  -5  = 5 Čísla 5 a -5 jsou čísla (navzájem) opačná. Mají stejnou absolutní hodnotu (na číselné ose leží stejně daleko od nuly).

4 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Celá čísla Slouží k vyjádření změny počtu prvků a jejich porovnávání. Například změny stavu hladin řek, změny teplot vzduchu, změny výše konta v bance apod. čísla kladná číslo nula čísla záporná 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; … 0 -1; -2; -3; -4; -5; …

5 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Sčítání celých čísel. Mají-li dvě čísla: 1)STEJNÁ znaménka, sečteme je jako přirozená čísla, (tj. bez ohledu na znaménka). např.: = -3 + (-5) = + - Znaménko výsledku je shodné se znaménky sčítanců. 2)RŮZNÁ znaménka, odečteme je jako přirozená čísla, (tj. od většího přirozeného čísla odečteme menší přirozené číslo). Znaménko výsledku je shodné se znaménkem čísla, které je na číselné ose dál od nuly (které má větší absolutní hodnotu) zbytečně nepíšeme např.: =4+ + zbytečně nepíšeme 4 + (-9) =5-

6 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Sčítání celých čísel. Mnemotechnická pomůcka: Součet Různá znaménka Stejná znaménka Rozdíl

7 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení: Vypočítej:  = =  5 + (  9) = 9 + (  2) =  11 + (  5) = 6 + (  15) =  =  = 54 + (  67) =  1 + (  48) = (  230) =  7 + (  45) = =  = 67 + (  88) =  43 + (  65) = =  = 29 + (  129) = 60 + (  61) = = =

8 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení: Řešení:  = = 15  5 + (  9) =  (  2) = 7  11 + (  5) =  (  15) =  9  =  5  = (  67) =  13  1 + (  48) =  (  230) = 4  7 + (  45) =  = 57  = (  88) =  21  43 + (  65) =  = 87  = (  129) =  (  61) =  = = 130

9 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Sčítání celých čísel - shrnutí. 2 + (  4) =  2  = + 2 Mají-li dvě čísla různá znaménka, určíme výsledek tak, že odečteme absolutní hodnoty čísel (od větší menší) a ve výsledku napíšeme znaménko, které je před číslem s větší absolutní hodnotou = 6  2 + (  4) =  6 Mají-li dvě čísla stejná znaménka, určíme výsledek tak, že znaménko opíšeme a sečteme absolutní hodnoty čísel.


Stáhnout ppt "Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze."

Podobné prezentace


Reklamy Google