Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze."— Transkript prezentace:

1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Procenta Úvod Obrázky: Vlastní fotografie

2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Kde se s procenty setkáváte nejčastěji? V obchodech a na letácích.

3 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Kde se s procenty setkáváme? V televizi.

4 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Kde se s procenty setkáváme? V novinách.

5 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. K čemu procenta slouží, co vyjadřují? Vraťme se například ke grafu sledovanosti televizí (tzv. koláči sledovanosti).

6 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. K čemu procenta slouží, co vyjadřují? Vraťme se například ke grafu sledovanosti televizí (tzv. koláči sledovanosti). Jakou část koláče sledovanosti tvoří diváci sledující v dané chvíli televizi Nova? Jakou část koláče sledovanosti tvoří diváci sledující v dané chvíli televizi ČT1? Jakou část koláče sledovanosti tvoří diváci sledující v dané chvíli televizi Prima?

7 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. K čemu procenta slouží, co vyjadřují? Vraťme se například ke grafu sledovanosti televizí (tzv. koláči sledovanosti). Jakou část koláče sledovanosti tvoří všichni diváci sledující v dané chvíli jakoukoliv televizi? 1 celek Kolika procenty je tento jeden celek tvořen? = 100 % odpovídá

8 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. K čemu procenta slouží, co vyjadřují? Procenta tedy slouží k vyjádření části celku, podobně jako zlomky nebo desetinná čísla. 1 celek … 100 %

9 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. K čemu procenta slouží, co vyjadřují? Procenta tedy slouží k vyjádření části celku, podobně jako zlomky nebo desetinná čísla. 1 celek … 100 % Základ … z Počet procent … p Procentová část … č

10 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. K čemu procenta slouží, co vyjadřují? Procenta tedy slouží k vyjádření části celku, podobně jako zlomky nebo desetinná čísla. 1 celek (základ) … 100 % 1 % … 1/100 (jedna setina) celku (základu) 2 % … 2/100 = 1/50 5 % … 5/100 = 1/20 10 % … 10/100 = 1/10 25 % … 25/100 = 1/4

11 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Jak se s procenty počítá? Předpokládejme, že ve sledovanou chvíli se dívalo na všechny televize diváků. Kolik diváků sledovalo jednotlivé televize? 1 celek … 100 % … diváků 25 % … 25/100=1/4 … 1/4 ze … 50 % … 50/100=1/2 … 1/2 ze … 20 % … 20/100=1/5 … 1/5 ze … 2 % … 2/100=1/50 … 1/50 ze … 3 % … 3/100 3/100 ze …

12 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Výpočty přes jedno procento Předpokládejme, že ve sledovanou chvíli se dívalo na všechny televize diváků. Kolik diváků sledovalo jednotlivé televize? 1 celek … 100 % … diváků 1 % … : 100 = diváků 25 % … = diváků 50 % … = diváků 20 % … = diváků 2 % … = diváků 3 % … = diváků Zkouška (celkem) … diváků

13 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklad k procvičení Předpokládejme, že při ověřování volebních preferencí bylo osloveno respondentů. Kolik z nich se vyslovilo pro volbu ODS, kolik pro ČSSD, KSČM, KDU-ČSL a SZ?

14 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklad k procvičení Předpokládejme, že při ověřování volebních preferencí bylo osloveno respondentů. Kolik z nich se vyslovilo pro volbu ODS, kolik pro ČSSD, KSČM, KDU-ČSL a SZ? 1 celek (základ) … 100 % … respondentů 1 % … : 100 = 250 respondentů 35 % … = respondentů 33 % … = respondentů 15 % … = respondentů 10 % … = respondentů 7 % … = respondentů Zkouška (celkem) … respondentů

15 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Shrnutí % Procenta používáme k vyjádření části celku. 1 celek … 100 % … např diváků 1 % … : 100 = diváků 25 % … = diváků Základ … z Počet procent … p Procentová část … č


Stáhnout ppt "Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze."

Podobné prezentace


Reklamy Google