Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Metoda canisterapie při práci se školní třídou III. Dny KVP 10. – 11. 5. 2012 Bc. Darina Rájová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Metoda canisterapie při práci se školní třídou III. Dny KVP 10. – 11. 5. 2012 Bc. Darina Rájová."— Transkript prezentace:

1 Metoda canisterapie při práci se školní třídou III. Dny KVP 10. – Bc. Darina Rájová

2 Co se skrývá pod označením canisterapie?

3 CANISTERAPIE Slovo canisterapie pochází z latinského slova canis (pes) a řeckého slova terapie (léčba). Autorkou tohoto termínu se stala v roce 1993 PhDr. Jiřina Lacinová, která byla zároveň se sdružením Filia průkopníkem a osvětovým pracovníkem v tomto oboru. Tento termín, původně pro domácí použití, se v ČR ujal jak u laické, tak i odborné veřejnosti, a dokonce se rozšířil i do zahraničí. Dalo by se tedy říci, že canisterapie je pozitivní působení na zdraví člověka, při níž se efektivně využívá etologie (chování) a fyziologie (vlastnosti, tvar, velikost, teplota, pohyb…) psa. (Zdraví je zde myšleno dle WHO)

4 Canisterapie svou povahou spadá pod zooterapii Hiporehabilitace Felinoterapie Ornitoterapie Delfinoterapie Lamaterapii Farmingterapie Caviaterapie insektoterapie

5 Canisterapie Canisterapie patří v současné době k nejrozšířenějšímu a nejvyužívanějšímu typu zooterapie. Pes má totiž naprosto výjimečné dispozice pro spolupráci a interakci s člověkem. Jeho způsob smečkového života, potřeba spolupracovat a vytvářet blízké sociální vazby jsou skvělým předpokladem pro začlenění do lidské smečky (rodiny). Navíc, pes je zvíře, které je relativně dostupné, snadné na přepravu i manipulaci. Díky tomu má skutečně široké využití u nejrůznějších cílových skupin.

6 Definice canisterapie Různé definice – vždy s ohledem na oblast využití Obecně se jedná o podpůrnou, speciální metodu využívající pozitivního působení psa na fyzickou, psychickou a sociální stránku jedince Důležitým aspektem této metody je předpoklad psa jako motivačního prvku

7 Zakotvení pojmu canisterapie náš právní řád tento pojem nezná nejsou jednotná pravidla pro realizaci této metody zaštiťující organizace nefunguje nejednotnost podmínek přezkušování psů nejednotnost, resp. absence podmínek zdělání osob realizujících CT v praxi

8 Formy canisterapie Terénní forma, Ambulantní forma Pobytová forma Rezidentní forma

9 Metody canisterapie: V 80. letech 20. století byla v Pensylvánii vydána bibliografická studie, která zavedla nové termíny pro označení dvou základních metod zooterapie: AAA (Animal Assisted Activities) - aktivity za pomoci zvířat AAT(Animal Assisted Therapy) - terapie za pomoci zvířat. AAE (Animal Assisted Education) - vzdělávání za pomocí zvířat AACR(Animal Assisted Crisis Response) - krizová intervence za pomoci zvířat.

10 formy canisterapie v závislosti na stanovené délce programu jednorázové aktivity krátkodobé – do 3 měsíců střednědobé – do 6 měsíců dlouhodobé – více jak 6 měsíců

11 Význam CT při práci s dětmi a mládeží rozvoj dětské fantazie uspokojování citových potřeb, potřeby tělesného kontaktu nehodnotící vztah přispívá k psychické rovnováze dětí, k řešení konfliktů, k uvědomění si svého já ovlivnění tělesného rozvoje (jemná a hrubá motorika) nácvik a fixace správných pohybových vzorců -docílení větší samostatnosti a nezávislosti

12 ovlivnění životního stylu dětí zajímavá volnočasová aktivita prevence vzniku sociálně negativních jevů posílení sebevědomí motivace k delšímu soustředění a vytrvalosti zmírnění neklidu posílení odpovědnosti osvojování určitých vědomostí, dovedností a návyků rozvoj smyslové a rozumové výchovy rozšiřování slovní zásoby rozvoj verbální a nonverbální komunikace

13 Efekty canisterapie při práci se třídou Vytržení ze stereotypu, navození pozitivní atmosféry Nastartování pozitivních procesů ve skupině nadšení  motivace  ochota ke spolupráci  důvěra  bezpečí


Stáhnout ppt "Metoda canisterapie při práci se školní třídou III. Dny KVP 10. – 11. 5. 2012 Bc. Darina Rájová."

Podobné prezentace


Reklamy Google