Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VÝCHOVA K SOBĚ aneb KOČIČÍ TERAPIE NAPŘÍČ RODINOU PhDr. Lenka Skácelová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VÝCHOVA K SOBĚ aneb KOČIČÍ TERAPIE NAPŘÍČ RODINOU PhDr. Lenka Skácelová."— Transkript prezentace:

1 VÝCHOVA K SOBĚ aneb KOČIČÍ TERAPIE NAPŘÍČ RODINOU PhDr. Lenka Skácelová

2 POJETÍ PRIMÁRNÍ PREVENCE 1.U SPOLEČNOSTI má to na papíře splněno více posilovat tlak na primární prevenci v komunitě 2. VE ŠKOLE (PEDAGOGOVÉ) kvalitně nastaven systém poskytování primárně preventivních témat

3 „MPP je konkrétním dokumentem školy zaměřeným na výchovu žáků ke zdravému životnímu stylu, na jejich osobnostní a sociální rozvoj a rozvoj jejich sociálně komunikativních dovedností. pedagogové vnímají primární prevenci jako ustálenou a potřebnou

4 3. U DĚTÍ aniž si uvědomují, je pro ně potřebná možnosti zažít si, kdy jsem silný, věřím si umět se zodpovědně rozhodnout, atd. 4. U RODIČŮ podceňují včasný začátek výchovného působení uplatňují výchovné styly, ať už jsou jakékoliv

5 období raného dětství jak je dítě přijímáno svými rodiči pocit bezpečí, který mu dají způsob, jak se rodiče starají o své děti, aby byly klidné naučit děti zvládat nebezpečné situace prevence je z velké části o výchově k sobě CO JE NEJDŮLEŽITĚJŠÍ VE VÝCHOVĚ

6 využívat všech nových informačních médií intervence směřující k aktivnímu zapojení celých rodin FORMY A METODY K ZAPOJENÍ RODIČŮ DO VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍHO PROCESU

7 POMOC Z POHLEDU NAŠÍ PROFESE 1.Primární prevenci ve školním prostředí zacílit na všeobecnou a specifickou vybírat odpovídající témata, učit dovednostem a způsobu formování postojů využívat odborného zázemí poskytování služeb školního poradenského pracoviště

8 využívat odborného zázemí poskytování služeb školských poradenských pracovišť využívat kvalitních primárně preventivních programů od NNO i ostatních poskytovatelů

9 2. Zaměřit pozornost na prvotní cílovou skupinu v primární prevenci – rodinu Zkompetentňovat rodiče pro svou výchovnou roli a uvědomění si odpovědnosti vůči svým dětem Jak? Je to téma přinejmenším k zamyšlení a diskusi

10 PREVENTIVNÍ PROGRAM KOČIČÍ ZAHRADA

11 1.Tajná schůzka o zodpovědnosti, tajemství, zvědavosti 2. Magický lektvar- tajemný nápoj štěstí a spokojenost – jak si udržet pozitivní nastavení

12 3. Bojíme se tmy strach, odvaha, rozdílné prožívání strachu 4.O smrti blízkého člověka jak prožíváme ztrátu blízkého člověka či mazlíčka 5. Závod co se může stát, když někdo někoho podvede, nejedná čestně

13 6. Přátelství jak si vybíráme přátele, očekávání, jak si je udržet 7. Špatný vtip jak je snadné nechat se od ostatních přemluvit k lumpárně 8. Když si pomáháme, jde to líp o spolupráci

14 7. Špatný vtip jak je snadné nechat se od ostatních přemluvit k lumpárně 8. Když si pomáháme, jde to líp o spolupráci 9. O nemoci jak předcházet nemocem, o přístupu ke svému zdraví

15 10. O nebezpečných a krizových situacích o bolesti, léčbě, včasném zásahu lékaře 11. Návštěva hosta z cizokrajné země kulturní odlišnosti, předsudky, tolerance 12. O rozhodování svoboda rozhodování a jeho důsledky, zklamání

16 POSLÁNÍ PRO DĚTI informace, že okolní svět skrývá jistá nebezpečí učení se dovednostem, jak jim mohou předcházet zažití pocitu, že se mohou spoléhat i na sebe

17 Děkuji Vám za pozornost PhDr. Lenka Skácelová Poradenské centrum pro drogové a jiné závislosti Sládkova 45, Brno

18 KOČIČÍ TERAPIE „Nenacházejte chyby, nacházejte nápravu“ (Henry Ford) Mgr. Hana Čamlíková

19 Využití rodinné terapie Virginie Satirové při práci s klienty a jejich rodinami Součástí jsou: Rodinná setkání Mužské / Ženské skupiny Práce se sourozenci

20 CHARAKTERISTIKA KLIENTŮ TK Nezralost Nedospělost Absence zodpovědnosti

21 CHARAKTERISTIKA SETKÁNÍ S MATKAMI ZÁVISLÝCH KLIENTŮ Stud Výčitky Pocity viny Sebelítost, bolest Hledají odpovědi, co měly dělat jinak, lépe

22 Mají v sobě odhodlání udělat opravdu všechno Mají strach – užitečné pro jejich změnu

23 CO SI PŘEJÍ MATKY PRO SVOJE DĚTI “Jen to dobré“….“co je to dobré?“ …nevím,to je těžká otázka“ „ Aby se jim dařilo“ „Aby byl/a šťastný/á“ „Aby byla svá, taková jaká je“ „ Aby si věřila, dokáže to“

24 „Zdraví, psychickou pohodu, aby se cítil dobře“ „Aby nebyl ovlivnitelný, udělal si svůj názor“ „Zdravé sebevědomí“ „Spravedlivá, samostatná, pozitivní“ „Aby v životě dělali, co je naplňuje, byli šťastné dělali to, co je baví“

25 „Je mi to jedno, co budě dělat, pokud bude šťastná“ „Aby dokázala opustit představy, jak by to mohlo být.

26 Samostatná Sebejistá / sama sebou Nezávislá Krásná / elegantní / stylová CHARAKTERISTIKA KOČKY

27 JAK TO DĚLAJÍ KOČKY Poskytují bezpečí, jídlo, teplo Ukazují, vedou Jsou důsledné Pracují na osamostatnění koťat Cíl výchovy: Kočky – přežití = v přírodě úspěch

28 JAK TO DĚLAJÍ MATKY Jsou milující, pečující, dávající Zamilované do svých dětí Povzbuzují, pomáhají, podporují Motivují, naléhají Tlačí, křičí, odpouštějí

29 Pozorování koček a koťat mě inspirovalo ke srovnávání Postup 1.Potrava, bezpečí, teplo 2.Ochrana, stabilita 3.Pocit příslušnosti 4.Respekt, uznání, spokojenost 5.Samostatnost, seberealizace

30 MASLOWOVA PYRAMIDA

31 Zaujalo je to stejně jako mě Následovalo přemýšlení Živá interaktivní diskuze Jak udělat to, co dokázaly kočky? VYUŽITÍ PODOBNOSTI PŘI PRÁCI S MATKAMI

32 MODEL RŮSTU V. SATIROVÉ Chci tě milovat a přitom tě nesvírat Oceňovat tě a přitom tě nesoudit Být s tebou a přitom tě nerušit Zvát tě a přitom si nedělat nároky Opouštět tě a přitom nemít pocity viny

33 Kritizovat tě a přitom nehanět A pomáhat ti a přitom neurážet Jestli mohu mít totéž od tebe, potom se můžeme opravdově setkat a navzájem se obohatit. Virginia Satirová

34 „Ani nejlepší sokol ničeho neuloví, když se mu nedovolí vzlétnout“ japonské přísloví

35 Děkuji Vám za pozornost Mgr. Hana Čamlíková Občanské sdružení Krok Třída Komenského 2124/ Kyjov


Stáhnout ppt "VÝCHOVA K SOBĚ aneb KOČIČÍ TERAPIE NAPŘÍČ RODINOU PhDr. Lenka Skácelová."

Podobné prezentace


Reklamy Google