Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Lezecký trénink 1. Úvod něco o mě individuální přístup – motivace – přístup – kolik je člověk ochoten/může do lezení investovat – co pro něj lezení znamená.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Lezecký trénink 1. Úvod něco o mě individuální přístup – motivace – přístup – kolik je člověk ochoten/může do lezení investovat – co pro něj lezení znamená."— Transkript prezentace:

1 Lezecký trénink 1

2 Úvod něco o mě individuální přístup – motivace – přístup – kolik je člověk ochoten/může do lezení investovat – co pro něj lezení znamená – různé cesty 2

3 lezení – psychika – technika – fyzický trénink – ostatní taktika odpočinek strava stretching zranění atd. 3

4 lezec – psychika, technika, fyzická připravenost, taktika atd. – genetický potenciál somatyp (mezomorf, ektomorf, endomorf) výška – krátcí x dlouzí síla a vytrvalost prstů (délka kostí, místa uchycení šlach, typ svalových vláken) flexibilita hormony (regenerace a reakce na trénink), psychická odolnost svalová paměť atd. 4

5 lezci nadaní x lezci nenadaní – genetické omezení – většina lezců by měla s dobrým tréninkem a motivací zvládnout vylézt zhruba 9+/10- UIAA (8a) – lezecký potenciál 5

6 lezecký trénink – efektivita plánování systematičnost vedení záznamů – zdroje znalosti – knihy, videa, web atd. zkušenosti – vlastní učení se od ostatních (i zdroj motivace) 6

7 specificita – boulder – sportovky – vícedélky – big wally – alpské lezení – ledy 7

8 cyklus zlepšení – vyhodnocení stavu – nastavení cílů – akce – úprava podle aktuálních výsledků – cyklus dokončen, nadchází nové vyhodnocení stavu 8

9 Psychika motivace – zlepšování se – překonávání vlastních limitů – radost z pohybu – přátelé – příroda – vylézt nějakou těžkou cestu (číslo) 9

10 ego motivace – externí (vylézt cestu) – interní (učení) ideální motivace = učení a zlepšování se ideální motivace do cesty = dát cestě vše co je v mých silách, věřit ve svoje schopnosti a věřit, že cestu mohu dát, ale to nechat otevřené. I když cestu nevylezu, něco se naučím a tím splním cíl. – interní x externí motivace cílem není přelézt 30 m neživé skály, ale něco se naučit frustrace při lezení signalizuje špatný výběr motivace pro lezení 10

11 nastavení cílů (interní x externí) – krátkodobé (dny a týdny) – středně dobé (měsíce) – dlouhodobé (rok) – mega (hlavní cíle, kterých by člověk chtěl za život dosáhnout) plnění cílů – reálné – zapsat, říci přátelům atd. – čeho se člověk vzdá, aby cílů dosáhl 11

12 mysl – myšlenky x vědomí x pozornost proces uvědomění 1.nastavit cíl (vylézt cestu) 2.zpozorovat pochyby (daleko jištění atd.) 3.oddálit reakci na pochyby (uvědomit si, že se můžu rozhodnout sám a ne pod tlakem myšlenek) 4.přesměrovat pozornost od myšlenek a pochyb k původnímu cíli (vylézt cestu) 5.začít něčím malým (zkusím odlézt od jištění první 3 m, to je bezpečný pád a tam se rozhodnu co dál) 12

13 habituálního chování – jsem u presky pasem a myslím, že už nemůžu = myšlenka bojím se, musím si sednout – zařvu dober – odsednu rozbíjení habituálního chování 1.cíl na začátku byl nesedat, za žádných okolností 2.operuji z vědomí a sleduji myšlenku bojím se, musím si sednout 3.odložím tuto myšlenku a vidím, že se můžu rozhodnout sám a ne pod tlakem strachu 4.uvědomím si původní cíl (nesedat) 5.udělám krok a spadnu nebo to taky vylezu = první krok k rozbití habituálního chování 13

14 BERP (také indikátor stresu) – breathing (dýchání) – hlubokým řízeným dýcháním, operujeme z vědomí a tím ovládáme mysl; pokud se bojíme dýcháme mimovolně, zrychleně a mělce – ovládají nás myšlenky – eyes (oči) – směřování pozornosti, ukončování jednotlivých akcí, intuitivně první pohled správný – relax – uvolnit svaly, nebojovat s gravitací, přizpůsobit se jí – posture – ramena dozadu, otevřít hrudník dýchání, stát uvolněně, paty dolů 14

15 dělání x myšlení intuitivní x analytičtí lezci analýza rizika – jsou jen 3 informace, které potřebujeme 1.kde je další rozhodovací stanoviště? 2.pád (délka, úhel, překážky) 3.cesta nejmenšího odporu (netřeba vymýšlet sekvence, stačí hlavní chyty a struktury) 15

16 rozhodovací stanoviště – makro (jediný dole na zemi, důkladná analýza cesty – další rozhodovací stanoviště, chyty, struktury, jištění, odpočinky, sekvence, pády) – mini (v cestě, kde je člověk v relativním bezpečí/má čas a není ve stresu – madla, místa u jištění atd.) – mikro (místa i s relativním stresem, zhodnocení zda se riziko nezměnilo) – hlavní cíl = udělat 100% rozhodnutí zda lézt nebo ne, místo lezení s hlavou plnou nejistoty – velká šance, že nás ovládnou myšlenky a my je poslechneme 16

17 zóny pádu (individuální) – můžeme spadnout (neposloucháme mysl) s podobnými pády máme zkušenosti a tak nás nevystraší jsou to místa, kde je vhodné riskovat pád i s nízkým rizikem zranění – nemůžeme spadnout (poslechneme mysl) nemáme zkušenosti, pád by nás vystrašil nebezpečné pády (smrt, zranění) jak je rozpoznat? 17

18 zkušenosti – nácvik padaní principy – důvěra mezi lezcem a jističem – komfortní x stresová zóna – BERP (dodržovat na 100%) – stálá praxe (neustálý trénink, jinak se morál ztrácí) – variabilita (umělá stěna, venku, délka pádu, úhel stěny, kyvadlo, překážky, jistič, obtížnost cesty, aktuální únava/natečení atd.) – měkké chytání pádů (průvěs, pozice jističe, měkké chytnutí – váha lezce x jističe, délka lana v systému, tření lana v systému, bezpečnost) 18

19 – nácvik (umělá stěna, teprve potom venku a odznovu) top rope (odsed, odsed s kyvadlem,nadlezení) na prvního (odsed, nadlezení, kyvadla, kolmé stěny) nebezpečí zranění 19

20 rozhodnutí 1.ukončení sběru informací (více už nevymyslíme, jen bychom plýtvali silou), rozumíme riziku 2.chvíle pro rozhodnutí – lezeme dále či ustoupíme, ale uděláme to se 100% nezlomným přesvědčením vykonat své rozhodnutí, zamrkat očima (tunelové vidění), nadechnout, vydechnout, ostrý přechod 3.pustit se do lezení nenastává syndrom boje nebo útěku, rozhodnutí je založeno na analýze a lezec vykoná toto rozhodnutí v klidu, leze dál nebo ustupuje nevyrážejte dokud nejste připravení, ale když jste, tak jděte! 20

21 myslíme při přípravě rozhodujeme při přechodu děláme při lezení 21

22 Různé vlastní vnímání (sebevědomí) – pozor na negativní působení věřit procesu lezení – vypnout mysl mít kontrolu nad situací x snažit se kontrolovat vše – lezení ovládá mysl (statické lezení, strach, větší síla než je nutná atd.) soustředit se na možnosti ne problémy (mysl opticky zvětšuje na co se soustředí) mluvit v aktivních otázkách – co mohu udělat, abych tam dosáhl x ten chyt je daleko 22

23 výmluvy – zbavit se výmluv a aktivně hledat řešení dávat vinu za neúspěch něčemu jinému než sám sobě předstírání – lezu špatně, protože to pro mě není důležité, proto taky netrénuju doufání – kéž by byl ten chyt větší, kéž by to jištění bylo blíže (pasivní přístup) používat pozitivní myšlenky/slova – nepadej x jdi dál lezení je těžké a stresující zbavit se habituálního chování – zdlouhavé mágování naučit se ignorovat nekonstruktivní myšlenky 23

24 v yes-fall zónách lézt rychleji, kontinuální lezení, něco udělat dříve než nastanou pochyby a mysl převezme kontrolu nad lezením soustřdit se na řešení problémů ne na výkon pozitivní spolulezci dostávat se ven ze svojí komfortní zóny vizualizace – asociovaná, disasociovaná radikální řešení, když nefunguje zřejmé používat více smyslů – pojmenovat si chyty 24

25 emoce – pozitivní mírné (optimismus) – pozitivní silné (radost, naskočení do boulderu se skokem s maximálním vybuzením) – negativní mírné (pochyby) – negativní silné (strach) ovládání emocí – celkově být pozitivní (chodit vzpřímený, s úsměvem) – aktivní ovládání (gesta, zatnout pěst a zařvat si jo, usmát se, vyskočit) 25

26 lezecké rituály – prozkoumám cestu – vizualizace – disasociovaná – hluboké dýchání – navážu se, zkontroluju navázání – obuju lezečky – vizualizace – asociovaná – usměju se a vyrazím do cesty s očekáváním zábavy, cestě dám všechno v mých silách 26

27 Souhrn – učení je hlavní motivace – cesta je cíl – neexistuje úspěch nebo neúspěch, pouze učení – hledání stresu a přijatelných rizik je také cílem – přijmout stres jako součást lezení a přetvářet ho na komfort – musíme operovat ze základny vědomí, jinak se v myšlenkách ztratíme – NE VŠECHNO ČLOVĚK DĚLÁ A DODRŽÍ, JDE O OBECNÉ PRINCIPY A ZÁLEŽÍ NA KAŽDÉM JAK S NIMI NALOŽÍ 27

28 Technika nutnost základní fyzické kondice pro umožnění tréninku techniky dobré lezečky = dobrá technika postup učení techniky a dovedností je ze začátku rychlý, postupně se zpomaluje -> využití 28

29 fáze učení – kognitivní (musíme při vykonávání nové dovednosti myslet) – motorická (více automatizovaný pohyb, zlepšení vjemů vnitřních senzorů, pohyb začíná být efektivní, submaximální použití) – autonomní (automatický pohyb bez myšlení) dovednosti diskrétní a sériové – je potřeba se naučit i pohyby spojovat 29

30 motorické programy – svaly, které mají použity, pořadí, síla a čas zatnutí atd. – v dlouhodobé paměti schémata – obsahují všechny motorické programy na základě zkušeností, umožňují provádět nové pohyby aproximací 30

31 principy – BERP – kvantita a kvalita (zařazení do každodenního lezení, cílené zaměření) – spolulezci (styl přemýšlení o technice) – variabilita (diskrétní a sériové dovednosti) – komfortní zóna (strach a stres zabíjí efektivitu) 31

32 dynamický x statický pohyb iniciace pohybů – špičky – koleno – boky – ramena – hlava – nohy 32

33 trénink – diskrétní trénink – variabilní trénink – různé úrovně únavy – slézání cest – cesty na rychlost (cílem je 100% perfektní technika, měl by lézt rychle, ale nikdy tak, aby vypadal, že je ve spěchu) 33

34 nejdůležitější dovednosti k naučení – BERP – dokončovat jednotlivé akce = přesun pozornosti – tiché nohy (precizní umístění, plynulé zatížení, paty dolů kdy to jde) – iniciace pohybů (dynamika) – natažené ruce – boky u stěny – přenosy váhy 34

35 – tempo, plynulost, dynamika (z jednoho pohybu do druhého) – cvakání (výhodné pozice) – G-Tox 35

36 Díky za pozornost Diskuze 36


Stáhnout ppt "Lezecký trénink 1. Úvod něco o mě individuální přístup – motivace – přístup – kolik je člověk ochoten/může do lezení investovat – co pro něj lezení znamená."

Podobné prezentace


Reklamy Google