Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název."— Transkript prezentace:

1 Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiáluInformace Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_34/1 Jméno autoraDana Kubátová Název školy Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace „ EU pen í ze středn í m š kol á m “

2 Objasnění základních pojmů informace informační pramen informační zdroj informační systém informační proces

3 je to poznání, zpráva, fakta nebo údaje, které je možno použít, zpráva nebo sdělení, obsah procesu lidské komunikace v lidské společnosti se předává pomocí znakových soustav, které jsou lidem srozumitelné je to všechno to, co se vymění mezi námi a okolním světem přenášíme buď osobním kontaktem, zvukem, signálem nebo prostředky masové komunikace (bez přímého kontaktu) neustále koluje v informačním řetězci

4 Probíhá od dávných dob na různé úrovni, podle stupně vývoje   Neverbálně = posunky, grimasy  Verbálně = ústně  Písemně  V elektronické podobě

5 = nosič informací + samotná informace  součást komunikačního procesu  nástroj komunikace  fixuje informaci  forma v jaké je daná informace předávána Informační prameny jsou k dispozici v knihovnách a čekají na své zapojení do informačního řetězce  autor  kniha  knihovník  kniha (zpracování)  knihovna (oddělení)  čtenář

6 = nestálé informace se přenáší pomocí energie, nejsou stálé, nemají trvalý charakter (např. zvuk, světlo) 1. energetické (dynamické) = stálé informace se přenáší pomocní hmoty 2. hmotné

7  nosičem může být elektrický signál, akustické nebo elektromagnetické vlny apod. Informační prameny této skupiny obsah trvale nezaznamenávají a neuchovávají v čase.  patří sem různé: ◦ akustické a optické signály (kontrolky v autě – např. když jsou rozsvícená světla) ◦ přímé rozhlasové a televizní přenosy (čili klasické sledování televize) ◦ přímé ústní projevy (např. výklad učitele při vyučování)

8  to jsou všechny IP, jejichž obsah je uchovávám na hmotném nosiči. Může to být hliněná destička, papyrus, papír, CD, DVD, filmový svitek, magnetická páska apod.  společnou vlastností všech hmotných IP je trvalé uschovávání informací, schopnost jejich přenosu v čase a prostoru.  přenos informací v čase umožňuje prodloužení lidské paměti a přenos v prostoru podporuje všeobecné lidské poznání v rámci celé země jako planety.  Např.: existuje nějaký vědecký problém, který vědci řeší a navazují na informace jiných vědců z jiných zemí  takže se vlastně navzájem posouvají v řešení problému dál. Pro tyto hmotné informace se používá označení dokument

9 děti učebnice encyklopedie pohádky mládež encyklopedie dívčí romány dobrodružné romány dospělí beletrie naučná lit. vědecká lit. monografie

10 Krásná literatura (beletrie) historické romány dramatické romány poezie divadelní hry populárně- naučná lit. encyklopedie dějiny zájmové knihy naučná a vědecká lit. učebnice vědecké práce slovníky skripta

11 MC, CD, rozhlas, rádiové vlny audiální (sluch) knihy, časopisy, noviny, internet vizuální (zrak) VHS, CD-ROM multimédia divadlo, audiovizuální (zrak i sluch)

12 Tradiční - tištěné knihy časopisy noviny normy výzkumné zprávy Netradiční - netištěné CD MC VHS

13 nevznikly se záměrem komunikovat a) přirozené objekty: rostlina, souhvězdí, archeologické nálezy b) uměle vyrobené objekty: stroj, součástka, technická zařízení Materiální objekty vznikly jako výsledek lidské činnosti, zaměřené na uchování a šíření informací tvoří dokumenty Informační konzervy

14  primární – vlastní informace (např. kniha)  sekundární – záznam o primárním dokumentu  terciální - záznamy o existenci sekundárních dokumentů (např. bibliografie bibliografií)

15 paměť, vzpomínka… vlastní námi vyrobený, sestavený… vlastní inf. systém zprostředkovatelé  známí, kamarádi, odborníci zprostředkovaná tištěné dokumenty, odborné příručky, katalogy (knihovny, nakladatelství, knihkupectví) tištěnáinformační střediskamédia

16  klasické – ◦ tištěné dokumenty  elektronické – ◦ elektronická forma (podoba)

17  výměna informací mezi dvěma lidmi, či mezi skupinou lidí

18  jsou systémy, které se zabývají vyhledáváním, zpracováváním, uchováváním a poskytováním informace. Knihovny a informační střediska tvoří informační systémy.  Uvnitř těchto institucí probíhají činnosti, kterým říkáme informační procesy

19  zahrnují získávání, zpracování, uchovávání a ochranu, přenos a využití informací.  Výsledkem informačního procesu je: Informační fond

20 průzkum trhu objednávka nákup Získávání literatury identifikační analýza dokumentu tvorba sekundárních a terciálních pramenů Zpracování signování uskladnění dokumentů doplňování a kontrola aktuálnosti dokumentů Uchovávání a ochrana půjčování uspokojování informačních potřeb Přenos a využití

21 Všechny použité obrázky (kliparty) dostupné z: Logo CASLIN - Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Kubátová


Stáhnout ppt "Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název."

Podobné prezentace


Reklamy Google